جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳

جواد محقق در بازدید از غرفه نهاد در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران؛

جدی ترین کار نهاد استفاده از کتابدارانی کتابخوان و کتابشناس است

جواد محقق

جواد محقق، پژوهشگر و نویسنده در بازدید از غرفه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: به اعتقاد من جدی ترین کار نهاد کتابخانه ها این است که کتابدارانی کتابخوان و کتابشناس به کار گیرد تا همچون یک مشاور آگاه در حوزه کتاب، افراد را به مطالعه ترغیب کنند.

جواد محقق، پژوهشگر و نویسنده در بازدید از غرفه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی را وظیفه کانون خانواده و آموزش و پرورش دانست و گفت: متأسفانه معمولا پدر و مادرها کمتر اهل مطالعه هستند و نمی توانند بچه ها را کتابخوان کنند؛ کودکان از والدین خود الگو می گیرند و تماشای والدین در حال مطالعه، آن ها را به کتاب و کتابخوانی ترغیب می کند. بنابراین بهترین راه ترویج کتابخوانی، تربیت خانواده کتابخوان است؛ اما خیلی از خانواده ها فرزندان خود را از کتاب خواندن منع می کنند تا بچه از درس عقب نیفتد؛ در حالی که اگر بچه اهل مطالعه و اندیشیدن نباشد از خیلی چیزها عقب می ماند و رویکردی مادی پیدا می کند؛ فرد اهل مطالعه اما، مادیات را هم ابزاری برای رشد اندیشه خود می پندارد. از سوی دیگر، متاسفانه مدارس به دلیل درس محور بودن و فشار بیش از حد روی کتاب هایی که شاید جذابیت زیادی نداشته باشد و استرس امتحان، عموما باعث دوری کودکان و نوجوانان از کتاب می شوند؛ مگر اینکه معلم خوبی سر راهشان قرار گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه خیلی از مدارس فاقد کتابخانه هستند، یا اگر کتابخانه دارند هم به درستی خدمات ارائه نمی دهند و کتابدار علاقه مندی ندارند؛ اگر یک کتابدار علاقه مند در یک مدرسه باشد می تواند بچه ها را به کتابخوانی ترغیب کند. خوشبختانه وجود کتابخانه های عمومی و کتابداران با انگیزه این خلأ را پر کرده است. به اعتقاد من جدی ترین کار نهاد کتابخانه ها این است که کتابدارانی کتابخوان و کتابشناس به کار گیرد تا همچون یک مشاور آگاه در حوزه کتاب، افراد را به مطالعه ترغیب کنند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 0 =