یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳

در نشست «تصاویر سخن می‌گویند» مطرح شد؛

یک تصویر روایت‌گر هزاران کلمه است

نشست ترجمه كودك

فرزاد جلیلیان، گرافیست و تصویرگر کتاب در نشست «تصاویر سخن می‌گویند» با تأکید بر اهمیت کیفیت تصاویر، توجه صنعت نشر به زیبایی‌شناسی با کیفیت در طراحی جلدهای کتاب را عاملی موثر در تشویق مخاطبان به مطالعه عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست «تصاویر سخن می‌گویند» با سخرانی فرزاد جلیلیان، معمار، نقاش، گرافیست و تصویرگر کتاب، روز شنبه سی‌ و یکم اردیبهشت‌ماه با حضور جمعی از کتابداران و علاقه‌مندان در غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

جلیلیان در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت تصویر در طراحی جلد کتاب‌ها عنوان داشت: یک تصویر می‌تواند روایت‌گر هزاران کلمه باشد. در عین حال نخستین راه ارتباطی خواننده با کتاب است و آنها را بیش از هر چیز دیگر به سوی کتاب ترغیب می‌کند.

وی در ادامه افزود: طراحی جلد عاملی مهم در بیان جذابیت‌های محتوایی یک کتاب است؛ چنانکه برخی از کتاب‌فروشی ها نیز چیدمان‌ عناوین پشت ویترین‌شان بیشتر بر مبنای زیبایی‌شناسی جلد کتاب‌ها است.

این تصویرگر کتاب با اشاره به جذابیت‌های کتاب‌های مصور تصریح کرد: کتاب‌های مصور من را به یاد موسیقی بدون کلام می‌اندازد. معتقدم این کتاب‌ها یکی از بهترین فرم‌های انتقال فرهنگ و مفاهیم هستند. «تصویر» اساساً زبانی بین‌المللی است که بسیاری از مخاطبان را از شکل‌های دیگرِ محتوا بی‌نیاز می‌کند.

جلیلیان با تأکید بر لزوم توجه ویژه به «کیفیت» در تصویرگری خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که به کیفیت توجه نکند، جامعه‌ای بازنده است. در آموزش‌های گروه سنی کودک و نوجوان بی‌توجهی به کیفیت، نتایج و دستاوردها را درگیر اشتباهات راهبردی خواهد کرد.

وی با تفکیک زیبایی‌شناسی بصری و سواد بصری بیان داشت: فقدان زیبایی‌شناسی بصری بسیاری از افراد جامعه را از این حس مهم بی‌بهره می‌کند. سیاست‌گذاران حوزه‌های مختلف فرهنگی چه در حوزه مبلمان شهری چه در طراحی‌های هنری به دلیل عدم اشراف و آگاهی‌های لازم نه‌تنها کمکی به استقرار این عامل مهم نمی‌کند که به آن آسیب‌رسانی نیز می‌کند. فرانک لوید رایت، معمار سرشناس آمریکایی با اشاره به آسیب‌های خطای پزشکان، آن را عاملی برای مرگ نهایتاً یک انسان می‌داند در حالیکه کج‌سلیقگی و اشتباهات زیبایی‌شناسانه یک معمار می‌تواند بر روان بخش اعظمی از مردم یک جامعه آسیب برساند.

این گرافیست با اشاره به امکانات بالقوه عصر کنونی، یادآور شد: زیست امروز ما در هزاره سوم است؛ ما می‌توانیم بدون مراجعه به مراکز آموزشی از مواهب فرهنگی بهره‌مند شویم. در عصری که کتاب‌ها و کتابخانه‌ها با همراهی‌های‌شان مبدل به بزرگ‌ترین استادها شده‌اند دیگر نمی‌توان به راحتی از تنزل کیفیت و افول زیبایی‌شناسی بصری چشم‌پوشی کرد.

یک تصویر روایت‌گر هزاران کلمه است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 10 =