شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴

به میزبانی غرفه نهاد در نمایشگاه کتاب؛

۴۰ اثر از شاعران پارسی زبان رونمایی شد

رونمايي 40 كتاب از شاعران پارسي زبان

جمعی از شاعران مطرح پارسی زبان با حضور در غرفه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در نمایشگاه کتاب تهران، ضمن رونمایی از ۴۰ اثر منتشر شده از شاعران پارسی، به شعرخوانی پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مراسم گردهمایی شاعران پارسی زبان به همراه رونمایی از ۴۰ اثر از شاعران پارسی زبان از کشورهای ایران، هندوستان، افغانستان، پاکستان و تاجیکستان با حضور و شعرخوانی سیدباقر میرعبداللهی معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری اطلاعات نهاد، اعضای شورای ادبی نهاد و جمعی از شاعران مطرح کشور و صاحبان این آثار در غرفه نهاد کتابخان های عمومی کشور در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست نغمه مستشار نظامی ضمن خیر مقدم به حاضران در این نشست گفت: از آقای دکتر قزوه و سرکار خانم دکتر حسینجانی تشکر می کنم که در زمینه دیپلماسی فرهنگی کار بزرگی انجام دادند و با حمایت از انتشار آثار پارسی زبانان در کشورهای مختلف نشان دادند که جهاد فرهنگی آنها ادامه دار است. پیوند میان ملت ها از طریق زبان فارسی یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که می تواند در دنیای امروز رقم بخورد. اینکه این کتاب ها با خط فارسی در بسیاری از کشورهای فارسی زبان به چاپ رسیده بسیار ارزشمند است؛ چرا که در بسیاری از این کشورها زبان فارسی زبان رایج خواندن نیست و این موضوع باعث احیا و ترویج زبان و ادبیات فارسی خواهد شد.

وی افزود: کتاب‌هایی که در این زمینه تهیه و منتشر شده در برخی کشورها مانند هندوستان به عنوان کتاب مرجع درسی در مورد استفاده قرار می‌گیرد و همه فارسی زبانان و افرادی که قصد آموزش زبان فارسی را دارند می توانند از این کتاب‌ها استفاده کنند. همچنین بسیاری از عزیزانی که آثارشان در این مجموعه چاپ شده به تازگی زبان فارسی را یاد گرفته اند، مانند برخی شاعران هندی که زبان فارسی را نمی شناختند، اما با طبع شعر خود، زبان فارسی و ادبیات و شعر را نزد استاد قزوه آموخته اند و اثر خود را تقدیم به حاج قاسم سلیمانی، ائمه اطهار و سایر بزرگواران کرده‌اند.  این اقدام ارزشمند علاوه بر ترویج زبان فارسی، مروج فرهنگ ایرانی اسلامی ما بوده که جا دارد از متولیان امر و به خصوص دکتر قزوه تشکر کنم.

ضرورت گسترش زبان فارسی در جهان

علیرضا قزوه، شاعر مطرح کشور و از بانیان تدوین و انتشار این مجموعه آثار طی سخنانی گفت: این آثار در مجموعه‌ای تحت عنوان «نشریه پارسی زبانان» پیش بینی شده بود و تلاش داشتیم که از همه کشورهای فارسی‌زبان اثری در این مجموعه به چاپ برسد.  تاکنون ۵ عنوان از کتاب شاعران تاجیکستان را به چاپ رسانده ایم. همچنین رایزنی های اولیه برای چاپ ۱۱ کتاب شعر جدید از شاعران تاجیکستانی نیز انجام داده ایم.  ما تلاش داریم علاوه بر تهران و دهلی که تاکنون عنوان های بسیاری را چاپ کرده‌اند، در برخی مناطق دیگر نیز به خط فارسی کتاب شعر شاعران را به چاپ برسانیم که یکی از این مکان ها لاهور در پاکستان است و امیدواریم که در هرات و کابل در کشور افغانستان نیز این کار را انجام دهیم.

وی افزود: ما برای انتشار این آثار دو ویژگی را در نظر گرفتیم؛ یکی چاپ به زبان فارسی در مناطق مختلف تا خط و زبان فارسی را گسترش دهیم و دیگر اینکه آثار شاعرانی که فارسی زبان از کشورهای مختلف را منتشر کنیم.  امیدوارم که با همت دوستانی چون آقای سعیدی راد، آقای اسماعیلی و آقای محدثی خراسانی، آقای اکرامی و سایر عزیزان تا پایان سال جاری یکصد اثر از شاعران پارسی زبان را به چاپ برسانیم. از خانم مستشار نظامی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز برای برگزاری این مراسم نهایت تشکر را دارم.

توجه به شعر به عنوان یک کالای اصیل ایرانی

عباس زاده امامی، نماینده مردم چناران طرقبه شاندیز گلبهار گلمکان سیدآباد و رادکان نیز در این نشست در سخنانی گفت: شعر و ادبیات ایرانی را می‌توان به عنوان یک کالای اصیل ایرانی مورد توجه قرار داد، موضوعی که مقام معظم رهبری نیز در بیاناتشان بر آن تاکید داشتند.  فرهنگ غنی ما و شعر ایرانی مایه افتخار ما است؛ پس از انقلاب به فرمان حضرت امام راحل ما در حال صادر کردن انقلاب به دنیا هستیم. حضرت امام و مقام معظم رهبری خودشان دستی در  حوزه شعر و ادبیات دارند و صاحب نظر بوده و هستند. ما باید در کنار انقلاب مان زبان و شعر فارسی را به جهانیان صادر کنیم که انشالله این مسیر در حال پیموده  شدن است.

سعیده حسینجانی، شاعر و رئیس مرکز ترجمه حوزه هنری نیز در این نشست درباره فعالیت‌های این مرکز گفت: آنچه که ما از ابتدا سعی کردیم در مرکز ترجمه انجام دهیم این بود که نقشی در ترجمه و گسترش آثار ادبی در جهان داشته باشیم.  در این زمینه ما چند کار تولیدی از جمله «آنتولوژی شعر معاصر» را منتشر کردیم که طی آن اشعار بسیاری از اساتید در آن کارشناسی و به ۹ زبان ترجمه و چاپ شده است.

سیده کبری حسینی بلخی از شاعران افغانستانی حاضر در این نشست نیز درباره رونمایی از اثر خود در غرفه نهاد گفت: مجموعه شعر «نوحه مرغابیان»  دومین مجموعه شعر منتشر شده از من بوده؛  مجموعه شعر اول من به عنوان «مشتی پروبال» از سوی انتشارات عرفان منتشر شده در سال ۱۳۹۵ منتشر شد، اما مجموعه اخیر به تازگی به همت آقای دکتر قزوه و خانم مستشار نظامی به چاپ رسید.  مجموعه اشعار این اثر شامل اشعار مناسبتی در اوضاع افغانستان، اشعاری درباره امام خمینی(ره)،  سردار سلیمانی، انفجار بیروت است، اما بیشتر آثار این کتاب مجموعه، شامل اشعار آیینی می‌شود.

مینا نصر، از دیگر شاعران افغانستانی حاضر در نشست نیز درباره اثر خود گفت: مجموعه شعر اول من در تهران و مجموعه شعر دوم من در کابل به چاپ رسید. جا دارد از آقای دکتر قزوه و انتشارات پارسی بن تشکر کنم از اینکه توجه ویژه‌ای به شعر و ادبیات افغانستان داشته اند. سپاسگزارم  و امیدوارم با وضعیتی که طالبان در داخل افغانستان ایجاد کرده‌اند، به شعر بانوان در افغانستان توجه بیشتری شود.  از تلاش هایی که در راستای گسترش زبان و ادبیات فارسی صورت گرفته تقدیر می‌کنم.

زهرا زاهدی، شاعر و منتقد ادبی اهل افغانستان نیز در سخنانی گفت: از همه عزیزانی که در راستای حفظ و پاسداری از زبان و ادبیات فارسی تلاش می کنند تشکر می کنم. در میان کتاب‌هایی که امروز رونمایی می‌شود چهار مجموعه از شاعران افغانستان موجود است.  علاوه بر ارزش ادبی که این آثار دارند یکی از نکات برجسته این آنها دسترسی آسان مخاطبان در هر حوزه جغرافیایی است. در این مجموعه انتخاب اشعار بسیار هوشمندانه بوده و اشعاری که فضای زندگی شاعر و هویتش را مطرح می‌کند در این آثار ارائه شده و مخاطب می‌تواند با سیر زندگی آن شاعر آشنا شود که از این جهت نیز بسیار ارزشمند است.

محسن سعیدی، شاعر افغانستانی نیز با ابراز خرسندی از حضور در این نشست گفت: استاد قزوه کار بزرگی کرده‌اند و حق بزرگی از گذشته های دور به حوزه شعر مقاومت و پایداری ما داشته اند و این کار نیز یکی دیگر از کارهای ماندگار ایشان برای ما است.  

فریبا یوسفی از مسئولان دفتر شعر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز با تقدیر از علیرضا قزوه برای تدوین و انتشار این آثار گفت: ترجمه و انتشار این مجموعه آثار راه را برای پژوهش در حوزه شعر برای آیندگان باز خواهد کرد و این اقدام بسیار ارزشمند است.

ادامه این مراسم پس از شعرخوانی سارا بردبار، کلامی زنجانی، الهام نجمی، سیده فرشته حسینی،  سیده کبری حسینی بلخی،  مینا نصر،  زهرا زاهدی،  محسن سعیدی،  رفیعا و سیدباقر میرعبداللهی معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری اطلاعات نهاد، از ۴۰ عنوان کتاب از شاعران پارسی زبان رونمایی شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 5 =