دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۳

در نشست بررسی برنامه‌های عملیاتی تفاهم‌نامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کمیته امداد مطرح شد؛

ارائه طرح‌های حمایتی و خدمات ویژه به خانواده‌های تحت پوشش امداد در کتابخانه‌های عمومی استان سمنان

بررسی برنامه‌های عملیاتی تفاهم‌نامه مشترک نهاد کتابخانه‌های عمومی و سازمان کمیته امداد

در راستای اجرایی شدن تفاهم‌نامه همکاری مابین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان کمیته امداد امام خمینی (ره)، جلسه مشترک محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان و محمدحسین ذوالفقاری مدیرکل کمیته امداد استان سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در راستای عملیاتی شدن بندهای مرتبط در تفاهم‌نامه همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کمیته امداد امام خمینی(ره) با محمدحسین ذوالفقاری مدیرکل کمیته امداد استان سمنان دیدار و گفتگو کرد.

ارائه طرح‌های حمایتی و خدمات ویژه به خانواده‌های تحت پوشش امداد در کتابخانه‌های عمومی استان سمنان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در ابتدای این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در مجموعه کمیته امداد امام خمینی(ره) این مکان را مکانی مقدس دانست و گفت: ما آماده همکاری مشترک و تقویت برنامه‌های فرهنگی از جمله برگزاری مسابقه کتابخوانی، جشنواره کتابخوانی و سایر فعالیت‌های فرهنگی مشترک هستیم و در بحث آموزش و کار تخصصی کتابداری نیز کمک‌حال کتابخانه‌های مشارکتی سازمان کمیته امداد امام خمینی (ره) خواهیم بود.

محمد طاهریان با بیان اینکه همواره انجام برنامه‌های مشترک به‌ویژه در میان دستگاه‌های فرهنگی، نتیجه مطلوب‌تری به ارمغان خواهد آورد، تصریح کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه ترویج فرهنگ مطالعه و فراهم‌سازی امکان بهره‌مندی از فضاهای فرهنگی و امکانات موجود در راستای تعهدات طرفین، برای استفاده گروه‌های هدف و نیز مشارکت در اجرای طرح‌های حمایتی امداد و ارائه خدمات ویژه به خانواده‌های تحت پوشش در کتابخانه‌های منتخب، پیگیری خواهد شد.

ارائه طرح‌های حمایتی و خدمات ویژه به خانواده‌های تحت پوشش امداد در کتابخانه‌های عمومی استان سمنان

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۶ باب کتابخانه نهادی در سطح استان در حال فعالیت است، اظهار داشت: امید است با توجه به ظرفیت‌ دو دستگاه‌ در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در آینده اتفاقات خوبی در این حوزه در استان صورت گیرد.

دبیر کانون کتاب و کتاب‌خوانی رضوی استان سمنان در پایان ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون فواید ایجاد کتابخانه‌های مشارکتی در استان بیان داشت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان آمادگی راه‌اندازی، تجهیز و تأمین منابع کتابخانه‌های مشارکتی دو سازمان را داشته و اداره کل کمیته امداد استان نیز می‌تواند با معرفی فضاهای فاقد استفاده تحت اختیار خود، در تشکیل این کتابخانه‌ها نقش مؤثر و مفیدی داشته و برای ترویج فرهنگ مطالعه در میان خانواده کارکنان و مددجویان این سازمان قدم‌های مثبتی بردارد.

ارائه طرح‌های حمایتی و خدمات ویژه به خانواده‌های تحت پوشش امداد در کتابخانه‌های عمومی استان سمنان

محمدحسین ذوالفقاری مدیرکل کمیته امداد استان سمنان نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از انعقاد این تفاهم‌نامه به ارائه توضیحاتی در خصوص چگونگی ارائه خدمات به مددجویان پرداخت و اظهار داشت: با فعالیت‌هایی که در سازمان صورت گرفته در حال حاضر هیچ فردی در استان دغدغه هزینه تحصیل را نداشته و به دلیل فقر مالی از تحصیل محروم نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵۰ نفر از مددجویان دانشجوی استان از کاردانی تا دکترا مشغول تحصیل هستند، افزود: سالیانه بالغ‌بر ۵۰ مقاله از این دانشجویان به چاپ می‌رسد.

ذوالفقاری به افتتاح کلینیک تخصصی راه زندگی در سمنان اشاره کرد و افزود: کلینیک «رز» با ۹ مأموریت اصلی که دارد به یک اورژانس اجتماعی تبدیل‌شده و به‌واسطه فعالیت‌ها و اقدامات مشاوره‌ای که به شهروندان ارائه می‌دهد بحمدلله در بحث آسیب‌های اجتماعی رتبه خوبی در استان داریم و می‌توان گفت درصد خودکشی در استان به صفر رسیده است.

ارائه طرح‌های حمایتی و خدمات ویژه به خانواده‌های تحت پوشش امداد در کتابخانه‌های عمومی استان سمنان

وی سازمان کمیته امداد را یکی از تخصصی‌ترین و بزرگ‌ترین کلینیک‌های کشور خواند و گفت: در حال حاضر ۶۰۰ شعبه در کشور داریم و به‌زودی این شعبات به ۱۲۰۰ عدد نیز خواهد رسید.

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان در پایان حمایت از ایده‌های خلاقانه در راستای گسترش فرهنگ مطالعه در استان را پیوست فرهنگی فعالیت‌های مجموعه خود دانست و با استقبال از فعالیت‌های مختلف کتابخانه‌های عمومی استان از آمادگی خود برای هرگونه کمک به کتابخانه‌ها در راستای توسعه اقدامات خلاقانه و همچنین پیشبرد اهداف دو دستگاه در این حوزه خبر داد.

در پایان این نشست که با حضور جمعی از کارکنان دو طرف برگزار شد، تک‌تک بندهای تفاهم‌نامه خوانده شد و صورت‌جلسه اجرایی تعهدات طرفین نیز  به امضای مدیران کل دو دستگاه رسید.

ارائه طرح‌های حمایتی و خدمات ویژه به خانواده‌های تحت پوشش امداد در کتابخانه‌های عمومی استان سمنان

ارائه تسهیلات لازم به‌منظور عضویت رایگان مددجویان تحت پوشش و ارائه کد تخفیف برای عضویت کارکنان کمیته امداد امام خمینی (ره) و خانواده‌های آنان در کتابخانه‌های عمومی؛ حمایت از کتابخانه‌های عمومی واجد شرایط کمیته در استان‌ها در قالب کتابخانه‌های عمومی مشارکتی و کمک به تأمین منابع موردنیاز کتابخانه‌های نهاد (با تأکید بر آسیب‌های اجتماعی)؛ پذیرش کتابداران کتابخانه‌های عمومی مشارکتی کمیته امداد در دوره‌های آموزشی کتابداران استان؛ ارسال اقلام تبلیغی-ترویجی به مراکز درخواستی کمیته؛ مشارکت در برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی و نقاشی، نشست‌های کتاب‌خوان، جلسات نقد و بررسی کتاب و... در مراکز فرهنگی کمیته؛ همکاری در برگزاری تورهای فرهنگی و سیاحتی برای اعضای فعال کتابخانه‌های مشارکتی و عمومی نهاد و کمیته؛ همکاری در نصب صندوق صدقات در کتابخانه‌های عمومی؛ همکاری در اجرای طرح «راه زندگی» و برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و مشاوره و اختصاص فضای مناسب مجزا در راستای ارائه خدمات تخصصی مشاوره‌ای برای اعضای کتابخانه، کارکنان و خانواده‌های آنان، مددجویان و مراجعین آزاد در کتابخانه‌های عمومی به مدت ۵ سال از تعهدات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این تفاهم‌نامه است.

همچنین به‌موجب این تفاهم‌نامه کمیته امداد امام خمینی(ره) نسبت به فراهم‌سازی امکان استفاده عموم مردم از کتابخانه‌های مشارکتی کمیته؛ ارسال منظم آمار فعالیت کتابخانه‌های مشارکتی؛ اجرای نظرات مشورتی فنی و تخصصی نهاد در زمینه‌های فنون کتابداری و رعایت استانداردهای احداث، توسعه و نوسازی کتابخانه‌های عمومی مشارکتی؛ معرفی کتابداران کتابخانه‌های عمومی مشارکتی برای شرکت در دوره‌های آموزشی کتابداری؛ فراهم‌سازی امکان استفاده نهاد از مجتمع‌های کمیته؛ همکاری در اطلاع‌رسانی و تأمین بخشی از هزینه‌های فعالیت‌های فرهنگی مشترک؛ مشارکت در برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی و نقاشی، نشست‌های کتاب‌خوان، جلسات نقد و بررسی کتاب و...؛ همکاری در برگزاری تورهای فرهنگی و سیاحتی برای اعضای فعال کتابخانه‌های مشارکتی و عمومی نهاد و کمیته؛ همکاری به‌منظور اجرای طرح «راه زندگی» و برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و مشاوره با معرفی اساتید و آماده‌سازی فضای کتابخانه و در نظر گرفتن تسهیلات لازم برای اختصاص تخفیف برای اعضا و کارکنان نهاد و خانواده آنان، متعهد شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 12 =