شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶

به میزبانی کتابخانه مرکزی یزد؛

هشتمین نشست از سلسله نشست‌های «کتاب، یزد و فرهنگ» برگزار شد

هشتمین نشست از سلسله نشست‌های «کتاب، یزد و فرهنگ»

هشتمین نشست از سلسله نشست‌های «کتاب، یزد و فرهنگ» با عنوان «محرم در یزد» با همکاری موسسه ادبی یادداشت نو و حضور جمعی از اساتید، شاعران و علاقمندان فرهنگ در کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، هشتمین نشست از سلسله نشست‌های «کتاب، یزد و فرهنگ» با عنوان «محرم در یزد: بررسی آیین‌های عزاداری در یزد» با همکاری موسسه ادبی یادداشت نو و حضور جمعی از اساتید و شاعران و علاقمندان به اهل بیت (ع) در کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد.

محمدمحسن رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در این نشست گفت: این نشست به منظور بررسی آیین‌های عزاداری در یزد برگزار می‌شود و با توجه به اینکه برخی از آیین‌های سوگ محرم در استان ریشه در تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم دارد، کنکاش و تحقیق درباره این آیین‌ها ضروری به نظر می‌رسد. این قبیل برنامه‌ها برای شناساندن آیین‌های محرم به نسل جوان و ضرورت حفظ این آداب و سنن مذهبی بسیار مفید خواهد بود.

در ادامه حمیدرضا امیری، پژوهشگر و نویسنده حوزه تاریخ و فرهنگ محلی در رابطه با برخی از آیین‌های محرم در یزد از جمله (شده برداری) در مناطق مختلف یزد مطالبی بیان کرد و گفت: در گذشته در بیشتر شهرستان‌ها، مناطق، محلات و روستاهای استان یزد، مراسم خاصی به اسم شَدَّه‌برداری و جوش دور شَدَّه، در عزاداری امام حسین (ع) در حسینیه‌ها اجرا می‌شد. در برخی از مناطق با وجود اینکه شَدَّه درست می‌شود، اما اجرای مراسم شَدَّه‌برداری و جوش دور شَدَّه کمتر دیده می‌شود.

وی ادامه داد: به رغم اینکه این مراسم آیینی کم‌کم به دست فراموشی سپرده می‌شود، هنوز در برخی از روستاهای استان یزد مانند فهرج، شواز، میبد، اردگان و تفت  هر سال با شروع ماه محرم، این مراسم اجرا می‌شود.

این نویسنده حوزه تاریخ و فرهنگ محلی در رابطه با تاریخ و فلسفه و نمادهای «شده برداری»  نیز مطالبی را برای حاضرین بیان کرد.

محمد علی کریمی، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نویسنده کتاب «در سماع سروها» که با موضوع آداب عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) در یزد است، طی سخنانی به بیان روایت‌ها و مراسم محرم در یزد پرداخت و گفت: بسیاری از آیین‌های عزاداری ریشه در تاریخ و اساطیر ایران باستان دارد.

سیدمحمود الهام بخش، استاد ادبیات دانشگاه یزد نیز در رابطه با اشعار نوحه‌های یزد مطالبی بیان کرد و گفت: شاعران آیینی باید دل در گرو آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی داشته باشند و اگر در این کار موفق باشند، آرمان‌ها خواه‌ناخواه در شعرشان نشان داده خواهد شد.

وی افزود: شاعران عاشورایی باید به خودسازی پرداخته تا دل‌های مشتاقی که دل در گرو این ارزش‌ها دارند، زمینه خلق و بروز بیشتری پیدا کنند و شاعر باید اشراف خاصی بر مقتل و تاریخ و ادبیات و اوزان شعری داشته باشد تا تلفیق شعر و آهنگ هماهنگ باشد.

شعر خوانی شاعران آیینی یزد و پذیرایی چای با سبک سنتی روضه‌های یزد از برنامه های جالب این نشست بود.

SAVE________________-1-.jpg

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 0 =