به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی استان فارس، کارگاه آموزشی «مصرف فرهنگی نوجوان ایرانی» در سه نوبت به میزبانی شهرستانهای آباده، مرودشت و شیراز با مشارکت ۲۰۰ کتابدار و اعضای کتابخانههای عمومی استان فارس برگزار شد. این دوره با همکاری اداره کل کتابخانههای عمومی استان فارس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و مؤسسه فرهنگی آموزشی کتابزی برنامهریزی شده بود که با تدریس حسین حقپناه با سرفصلهای «فرایندهای شناختی نوجوان امروز»، «پیوست عملی و مهارتی فرایندهای مطالعه»، «تعامل بین نسلی والدین، معلمان، مربیان و کتابدارها با نوجوان امروز» و «هویت دیجیتال و نسبت آن با ترویج کتاب و کتابخوانی» اجرا شد.
حسین حقپناه در این نشست به بررسی راهکارهایی برای ارتباط موثر با نوجوان ایرانی پرداخت و گفت: پذیرش افراد، نزدیک شدن به فضای مورد علاقه نوجوانان، احترام، ایجاد فضای گفت و گو و ... از راه حلهایی است که خانوادهها برای ارتباطات با نوجوانان استفاده میکنند که گاهی موفق است اما در بیشتر مواقع نمیتوانند با نوجوان ارتباط موثر داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه باید الگوها و روندهای رفتار نوجوانان را تشخیص و ساختارها و مدلهای ذهنی وی را تحت تأثیر قرار دهیم، عنوان کرد: در بررسی اینکه بدانیم چرا نمیتوانیم با نوجوان ارتباط بگیریم باید به پایینترین سطح ارتباطات نگاه کنیم؛ جایی که ارزشها تعریف میشود.
این مدرس با تأکید بر اینکه ارتباط مؤثر با نوجوان نیازمند تغییر ساختار ذهنی جامعه و خانوادهها است، گفت: روش ذهنی ما پر از قضاوت و پیش فرض درباره نوجوان است. اگر مدل ذهنی ما در مورد نوجوان عوض شود نه تنها مشکل ارتباط والدین با فرزند نوجوانشان حل میشود، بلکه خود والدین نیز به ساختارهای درستی درباره زندگی خود دست پیدا خواهند کرد.
وی به برخی از خصوصیات مشترک نوجوانان بر اساس یافتههای پژوهشی اشاره و اضافه کرد: رضایت آنی خصیصه نوجوان نسل جدید است. این نسل تنبلتر از گذشته نیست؛ بلکه توانمندتر است.
حسین حقپناه در خصوص مثلث طلایی ارتباط با نوجوان گفت: مثلث طلایی ارتباط با نوجوان، ایجاد احساس «ارزشمند، مختار و شایسته بودن» است؛ باید به فرزندان خود حس ارزشمند بودن و شایسته بودن را بدهید و تا جایی که در حیطه رفتارهای آسیب زننده نیست، به آنها در تعیین برنامه و اهداف خود اختیار و حق انتخاب بدهید.
ارسال نظر