دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان در نشست محفل ادبی «پنجره فولاد»؛

فعالیت‌های محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی موجب شناسایی استعدادهای نوظهور و ارتقای ادبیات فارسی است

برگزاری مراسم پنجره فولاد

هم‌زمان با فرارسیدن ایام شهادت امام رضا علیه‌السلام سومین ویژه‌برنامه «پنجره فولاد» با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، جمعی از شاعران و نویسندگان و اهالی فرهنگ و ادب در سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی سمنان، سومین نشست محفل ادبی پنجره فولاد، به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان و دبیرخانه کانون‌های خدمت رضوی استان سمنان هم‌زمان با ایام شهادت امام رضا علیه‌السلام، با شعرخوانی و خوانش غزل‌هایی از شاعران بومی سمنان و حضور محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان؛ حسن سعدالدین، رئیس دبیرخانه کانون‌های خدمت رضوی استان سمنان؛ اسماعیل طحان، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان و جمعی از شاعران، نویسندگان و خادم یاران رضوی در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی سمنان برگزار شد.

فعالیت‌های محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی موجب شناسایی استعدادهای نوظهور و ارتقای ادبیات فارسی است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در این مراسم ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت امام رضا علیه‌السلام، امام حسن علیه‌السلام همچنین رحلت نبی اکرم (ص)، اذعان داشت: بحث شعر از دیرباز تاکنون جایگاه ویژه‌ای در کشور داشته و قدمت ادبیات کهن فارسی بر این ادعا صحه می‌گذارد. استان سمنان نیز از فرهنگی غنی برخوردار بوده و این سرزمین مهد پرورش بسیاری از شاعران و ادیبان بوده است.

محمد طاهریان افزود: گاهی یک شعر حتی اگر متشکل از چند بیت کوتاه باشد، به زیبایی مفهوم موردنظر شاعر را به مخاطب منتقل می‌کند و تا مدت‌ها این ابیات در ذهن خواننده نقش می‌بندد. شعر همواره فراگیر بوده و به‌راحتی بر گروه‌های مختلف سنی تأثیر خواهد داشت؛ اخیراً در حوزه شعر و ادبیات کودک نیز آثاری بسیار قوی انتشار یافته که تداوم این امر موجب می‌شود کودکان که از روحیه لطیفی برخوردار بوده، بیش‌ازپیش به‌سوی شعر و شعرخوانی متمایل شوند و استعداد آنان‌ها شکوفا شود.

فعالیت‌های محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی موجب شناسایی استعدادهای نوظهور و ارتقای ادبیات فارسی است

وی با اشاره به راه‌اندازی محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی، تصریح کرد: هدف از راه‌اندازی و فعالیت این محافل ادبی شناسایی استعدادهای نوظهور و رشد و پرورش آنان برای ارتقای ادبیات فارسی است و نقطه اوج فعالیت این محافل ادبیات پایداری و مقاومت است.

طاهریان با اشاره به اینکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی بحث شعر از جایگاه خاصی برخوردار بوده و به‌گونه‌ای است که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز با شاعران کشور دیدار و شخصاً مخاطب شعرخوانی آنان می‌شوند، تصریح کرد: نیاز است زمینه خلق آثار ادبی و شعر بیش از بیش در کشور مهیا شود.

فعالیت‌های محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی موجب شناسایی استعدادهای نوظهور و ارتقای ادبیات فارسی است

محمد طاهریان در ادامه سخنانش با اشاره به سیزدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: لازمه دوستی و محبت اهل‌بیت(ع) شناخت آن‌ها است که ثمره‌اش معرفت و ولایت‌پذیری است و کسب آن نیازمند منابع معتبر است. جشنواره کتاب‌خوانی رضوی فرصتی مناسب و پربرکت در این ایام برای همه مشتاقان کتاب‌خوانی و مکتب اهل‌بیت(ع) برای کسب معرفت فراهم آورده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان شناخت سیره و جایگاه امام رضا(ع) را برای خادم یاران امری ضروری دانست و تأکید کرد: تبلیغ و معرفی این جشنواره در میان جوانان و نوجوانان توسط خادم یاران می‌تواند باعث شناخت و معرفت جوانان و نوجوانان نسبت به اهل‌بیت (ع) شود.

حسن سعدالدین، دبیر کانون‌های خدمت رضوی استان سمنان نیز از اختصاص سهمیه خادم یاری و یاوران رضوی، ویژه مروّجان کتاب رضوی خبر داد و ضمن تشریح اهمیت مقوله فرهنگ مطالعه، کتاب و کتاب‌خوانی نزد تولیت آستان قدس رضوی، خواستار مستندسازی بیشتر اقدامات خادم یاران و یاوران کتاب رضوی شد.

وی همچنین نقش کتاب و کتاب‌خوانی را در کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه موضوع حجاب و عفاف یادآور شد.

گفتنی است، در این گردهمایی ۷ نفر از شاعران در وصف حضرت علی ابن موسی‌الرضا به خوانش اشعار خود پرداختند. چاوشی خوانی، مداحی و تجلیل از شاعران نیز از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

فعالیت‌های محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی موجب شناسایی استعدادهای نوظهور و ارتقای ادبیات فارسی است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 2 =