شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶

محمد حسن زاده عنوان کرد؛

انجمن ارتقای کتابخانه‌ها برای هم‌افزایی تشکیل می‌شود نه رقابت

کراپ‌شده - محمد حسن زاده

عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران نه برای رقابت، بلکه جهت هم‌افزایی با سایر انجمن‌ها تشکیل می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نقل از مهر، محمد حسن‌زاده، عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس، درباره ضرورت تشکیل انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران، گفت: امروز بخش اعظمی از دانش‌آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در بدنه کتابخانه‌های عمومی مشغول به کار هستند و این افراد به عنوان حلقه واسط میان خدمات کتابخانه‌ای و عموم مردم، در خط مقدم این جبهه قرار دارند؛ بر این اساس به هر اندازه کتابداران کتابخانه‌های عمومی تقویت شوند، به همان اندازه خواهند توانست دستاوردهای رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی را در قالب خدمات پیشرفته و متناسب، به مردم ارائه کنند.

وی افزود: بر این اساس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران، با هدف کمک به ارتقاء کمی و کیفی خدمات کتابخانه‌های عمومی به آحاد جامعه در حال شکل‌گیری است؛ این انجمن به عنوان یک انجمن علمی است در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ثبت شده و بیشترین تمرکز خود را بر گسترش توانمندی‌ها، شایستگی‌ها، مهارت‌ها و ارتباطات حرفه‌ای از طریق رخدادها، انتشارات، کارگاه‌های آموزشی و تحقیقات علمی معطوف خواهد کرد و از این منظر می‌تواند حلقه واسطی باشد میان کتابداران کتابخانه‌های عمومی، متخصصان این حوزه و همچنین جامعه خدمتی باشد.

عضو هیأت موسس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران، درباره فعالیت این انجمن در کنار «انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی» گفت: وجود انجمن‌های علمی مختلف در جامعه جهانی یک امر پذیرفته شده است و در جوامع پیشرفته انجمن‌های متعددی در این حوزه، مانند انجمن کتابخانه‌های عمومی، انجمن کتابخانه‌های تخصصی، انجمن کتابخانه‌های دانشگاهی و بسیاری دیگر وجود دارند که هر کدام از آنها در حوزه تخصصی خود، منشأ خیر و برکت بسیاری هم برای حرفه مورد نظر و هم برای جامعه خدمت‌گیرنده بوده‌اند؛ چرا که مسائل و مشکلات کتابخانه‌های دانشگاهی با مشکلات کتابخانه‌های تخصصی متفاوت است و در ادامه همین روند کتابخانه‌های عمومی نیز مسائل و چالش‌های خاص خود را دارد که این موضوع نیازمند وجود انجمن‌های علمی در هر یک از این حوزه‌ها است.

حسن‌زاده ادامه داد: با این زیربنای فکری معتقدم که انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران نه برای رقابت با سایر انجمن‌ها، بلکه به دنبال ایجاد بستری برای فعالیت‌های جمعی تخصصی برای رشد و اعتلای کلی رشته، حرفه و مهم‌تر از همه توسعه کمی و کیفی خدمات به مردم است و این نگاه که خوشبختانه میان انجمن‌های مرتبط با این حوزه وجود دارد، قانون بقای حرفه‌ای ما خواهد بود. از این منظر معتقدم که هرچه انجمن‌های علمی بیشتری در کشور شکل بگیرد به رشد این رشته و حرفه کمک خواهد کرد و امیدوارم به زودی از طریق همفکری تعامل و هم‌اندیشی شاهد حضور انجمن‌های تخصصی دیگری در  این زمینه، مانند انجمن کتابخانه‌های تخصصی، انجمن کتابخانه‌های دانشگاهی، و سایر انجمن‌های مرتبط باشیم.

وی همچنین گفت: بسیاری از اعضای هیأت موسس انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران از اعضای پیوسته انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی و یا از اعضای هیأت مدیره و یا حتی رئیس هیأت مدیره این بوده‌ و هستند که از آن جمله می‌توان از جناب آقای دکتر فتاحی نام برد که از بنیانگذاران انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی است و سابقه عضویت در هیأت مدیره و حتی ریاست هیأت مدیره این انجمن را داشته‌ است. بر این اساس نگاه مشترک تعاملی در این عرصه، میان هر دو انجمن وجود دارد.

حسن‌زاده با دعوت از فعالان و علاقه‌مندان در حوزه کتابخانه‌های عمومی گفت: از تمام افراد مرتبط با حوزه کتابخانه‌های عمومی، اعم از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، دانشجویان و همه علاقه‌مندان به کتابخانه‌های عمومی برای عضویت در این انجمن دعوت می‌کنم تا با حضور در مجمع عمومی که به زودی تشکیل خواهد شد، در رای گیری این انجمن شرکت و حتی برای کدیداتوری در هیأت مدیره این انجمن ثبت نام کنند.

عضو هیأت موسس «انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» در پایان گفت: امروز بیش از ۵ هزار کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد که عمدتا نیازمند ارتقاء هستند و این انجمن می‌تواند از طریق فعالیت‌ها، پیشنهادات، همفکری‌ها و هم‌اندیشی‌ها به روند ارتقاء این کتابخانه‌ها کمک کند. بنابر این حضور حداکثری فعالان حوزه کتابخانه‌های عمومی در این انجمن، می‌تواند به انتخاب یک هیأت مدیره قوی و برداشتن گام‌هایی موثر برای ارتقاء کتابخانه‌های عمومی منجر شود.

فراخوان عضویت در مجمع عمومی «انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» از ۸ اردیبهشت منتشر شده و روند عضوگیری آن تا ۲۳ خرداد ادامه خواهد داشت.