دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸

دکتر جعفر مهراد تاکید کرد؛

تأسیس انجمنی علمی برای کتابخانه‌های عمومی

دكتر جعفر مهراد

دکتر جعفر مهراد از تأسیس «انجمن علمی کتابخانه ‏های عمومی کشور»، به‏ عنوان مرکزی برای هم‏ افزایی و تعامل دانش‏‏ محور کتابداران و متخصصان و علاقه مندان این کتابخانه‏ ها در جهت بهبود کنش‏ ها و ارتقای حرفه‏ ای یاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، دکتر جعفر مهراد از تأسیس «انجمن علمی کتابخانه های عمومی کشور»، به‌ عنوان مرکزی برای هم ‌افزایی و تعامل دانش ‌محور کتابداران و متخصصان و علاقه ‌مندان این کتابخانه‌ها در جهت بهبود کنش‌ها و ارتقای حرفه‌ای یاد کردد.
مهراد با اشاره به تفاوت مخاطبان کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های دانشگاهی، آموزشگاهی و تخصصی گفت: مخاطبان کتابخانه‌های عمومی را  تمام جمعیت فعال کشور تشکیل می‌دهند؛ یعنی کتابخانه‌های عمومی، «دانشگاه مردم» است و باید جوابگوی نیاز عموم مردم باشد.
وی افزود: کتابخانه‌های عمومی برای انجام هر چه بهتر خدمات خود، نیاز به انجمنی علمی دارد که با فلسفه وجودی، مفهوم و زمینه فعالیت و تلاش کتابخانۀ عمومی را به شکل واقعی در جامعه تحقق بخشد و با پاسخ به نیاز و مطالبة اجتماع، موجب توسعه و پیشرفت کتابخانه‌ها در عمق آن شود.
استاد برجستۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی دربارۀ لزوم فعالیت انجمن‌ها در رشته‌های مختلف علمی ادامه داد: انجمن‌های علمی چترهایی بزرگ در حمایت علمی و حرفه‌ای از رشته‌های مختلف محسوب می‌شوند که علاوه بر صیانت از حریم، سایه‌بان رشد و بالندگی دانشوران نیز هستند . این انجمن‌ها معمولاً از افراد شاخص و برجسته، همچنین دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی در هر رشته تشکیل می‌شود که وظیفۀ انجام فعالیت‌های مهم آموزشی، تحقیقاتی و مطالعات برای توسعه کاربردها و خدمات در رشته مورد نظر را بر عهده دارد.
وی با اشاره به اراده توسعه کیفی و کمّی کتابخانه‌های عمومی در دوران اخیر، تصریح کرد: خوشبختانه مدیریت امروز کتابخانه‌های عمومی با نظری کاملاً مساعد و موافق به توسعه خدمت و  عدالت دسترسی می‌نگرد اما تجهیز و تکمیل هزاران باب کتابخانه فعال در سراسر کشور، ساخت کتابخانه‌های جدید مطابق با استانداردهای جهانی و ایجاد فرصت‌های تازه برای رشد و توسعه فضای مطالعه در کشور با مسائل و مشکلات متعددی روبرو است که انجمن علمی کتابخانه‌های عمومی می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی این عرصه و انجام فعالیت‌های مطالعاتی و ترویجی توسعه‌محور، در بخشی از مسئولیت‌های مدیران این کتابخانه‌ها سهیم شود و موجب بهبود و گسترش دانش‌طلبی و اطلاع‌جویی عمومی و خواندن و دانایی در کشور شود .
وی دربارۀ فعالیت انجمن علمی کتابخانه‌های عمومی گفت: این انجمن متشکل از چهره‌های علمی و مؤثر کشور در زمینۀ اطلاعات و دانش‌شناسی، کتابداران دانش‌آموخته و برجستۀ کتابخانه‌های عمومی در سطوح عالی، و سرآمدان علمی سایر رشته‌های مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی در گسترۀ عمومی خواهد بود که از خدمات، برنامه‌ها و اجزای سازمانی و ساختاری کتابخانه‌های عمومی آگاهی کافی دارند و با اتکا بر هنر برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها و دیگر مراکز و سازمان‌ها و افراد، می‌توانند به عنوان نماد و سخنگوی علمی کتابخانه‌های عمومی در کشور متجلی شوند و فعالیت کنند.
استاد پیشکسوت علم اطلاعات و دانش‌شناسی در دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: آشنایی بیشتر مردم با کتابخانه‌های عمومی، ترویج آن در اقشار مختلف، همسو کردن جامعه با برنامه‌ها و خدمات کتابخانه‌های عمومی، تشویق کارشناسان علم اطلاعات و دانش‌شناسی شاغل در این کتابخانه‌ها برای همکاری علمی بیشتر، گسترش دانش تخصصی و ترویج فرهنگ مطالعه در جامعۀ تحت پوشش خدماتی برای ارتقای توانمندی عمومی و کاستن از آلام ناشی از آسیب‌های اجتماعی و محیطی، از نکات مهمی است که توسط انجمن علمی کتابخانه‌های عمومی، پی‌گیری خواهد شد.
این استاد دانشگاه شیراز بیان کرد: این انجمن پس از تأسیس و استقرار دفتر مرکزی آن، باید در سایر استان‌ها نیز بر اساس سیاست‌ تؤامان تمرکززدایی و توسعۀ متوازن قطب‌های علمی، همچنین توجه به توانمندی‌های محلی و منطقه‌ای و بومی کتابخانه‌های عمومی، به درخواست‌ها و نیاز استان‌ها برای تأسیس شاخه‌های منطقه‌ای و استانی اقدام کند.
عضو هیأت مؤسس انجمن علمی کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: این انجمن علمی همانند سایر انجمن‌های علمی (از جمله «انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران» که به‌عنوان یک انجمن علمی دانشگاهی باسابقه و مؤثر و همکار، ارجمند و مغتنم و دلگرم‌کننده است) شامل کارگروه‌های مختلفی است که هریک بر اساس شرح وظایف خود به پی‌گیری امور مربوط می‌پردازند. از میان این وظایف و کارویژه‌ها، توجه به آموزش، تولید آثار علمی، برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌ها و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، بهبود وضعیت ارتباطات دانشی و شرایط حرفه‌ای کتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی، همچنین ارائه توصیه‌ها و پیشنهادهای لازم به مجامع تصمیم‌گیر و اداره‌کننده این کتابخانه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.