سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱

معاون اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی:

کتابخانه‌های عمومی در تعامل با مردم پیشقراول هستند

کتابخانه گردی 1

مجید طبیب‌زاده، معاون فرهنگی و هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، به مناسبت روز کتابخانه گردی از کتابخانه عمومی شماره یک اراک بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، مجید طبیب‌زاده، معاون فرهنگی و هنری اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، در حاشیه بازدید از کتابخانه عمومی شماره یک اراک گفت: امروز روز کتابخانه‌گردی و یکی از مناسبت‌های خوب مرتبط با کتاب و کتابخوانی است. روزهایی همچون روز کتاب و کتابخوانی و برپایی نمایشگاه‌های کتاب وجود دارد که بهره‌گیری از این روزها بر ارتقای فرهنگ مطالعه می‌افزاید.


طبیب‌زاده تصریح کرد: رسالت مشترکی بین اداره ارشاد اسلامی و اداره‌کل کتابخانه‌ها مبتنی بر توسعه فرهنگ مطالعاتی وجود دارد، فعالیت بین این دو مجموعه هم‌پوشانی داشته و تمام اهداف پیرو ترویج فرهنگ کتابخوانی است. 


وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی در تعامل با مردم پیش‌قراول هستند، اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌هایی همچون دوستان کتاب، روستای دوستدار کتاب، کتاب ایران، جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان و دوشنبه‌های کتابخوانی در مهدکودک‌ها را در دستور کار دارد.


معاون اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: بی شک اگر کودک از سنین پایین علاقمند به کتاب و کتابخوانی شود برای سن نوجوانی و جوانی با مشکل مطالعاتی در حوزه عمومی مواجه نیستیم. مشکل اصلی دور بودن مردم از مطالعه است و این اوضاع شایسته فرهنگ مردم ایران نیست.


به گفته طبیب‌زاده مردم کتاب نمی‌خوانند و این واقعیتی است که باید پذیرفت، زیرساخت‌ها برای توسعه فرهنگ مطالعه با ترویج و توسعه کتابخانه‌ها امکان پذیر می شود. وضعیت کتاب در کشور با حضور مؤلفان و مترجمان خوب است.  اوضاع کشور در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه در حال رشد است اما نسبت به آنچه که باید باشد پایین هستیم.


وی با اشاره به اینکه گروه‌های مرجع می‌توانند مردم را به مطالعه در زمینه‌های مختلف ترغیب کنند، اظهار کرد: بی‌شک حضور گروه‌های مرجع و تأثیرگذار منجر به رشد فرهنگ مطالعاتی می‌شود، گروه‌هایی مثل اساتید دانشگاه و معلمان از افراد تأثیرگذاری هستند که باید حضور داشته باشند.

زهره نعمتی، مشاور امور بانوان رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز در آیین کتابخانه گردی شهر اراک گفت: اجرای طرح کتابخانه‌گردی قابل قبول و پسندیده است، چراکه با اجرای این طرح کتابخانه‌ها از حالت غربت خارج می‌شوند. به طور معمول همه ما عضو کتابخانه‌ها بوده‌ایم و بازدید مجدد از کتابخانه ها زمینه ترغیب و اشتیاق به حضور در کتابخانه و به امانت گرفتن کتاب و نهایتا افزایش سرانه مطالعاتی را به دنبال دارد.
وی با اشاره به اینکه ایجاد فضای مجازی منتج به مطالعات جسته و گریخته و کاذب شده است، اظهار کرد: مطالعه گسسته سطح سرانه مطالعاتی را افزایش نمی‌دهد، برای ارتقای سطح مطالعه باید بازگشتی به کتب مورد توجه و پرمخاطب داشت.
نعمتی در خصوص راهکارهای افزایش سرانه مطالعه به اجرایی شدن توصیه‌های رهبری در این خصوص استناد کرد و افزود: یکی از توصیه‌های ایشان «نذر کتاب در گردش» است، افراد می‌توانند با مطالعه کتاب یادداشتی روی کتاب قرار دهند و با گذاشتن این اثر در مکانی عمومی، دیگران را به مطالعه دعوت کنند.
مشاور امور بانوان جهاددانشگاهی استان مرکزی در پایان گفت: برای ترویج فرهنگ مطالعه باید از کتاب های عمومی‌ که مورد پسند عام است و جذابیت بیشتری دارد همچون رمان، داستان، کتاب‌های سلامت‌محور و روان‌شناسی سلامتی استفاده کرد. انسان موجودی تحول‌آفرین است و می‌تواند طبع خود را تغییر دهد. اگر بازگشتی به کتب عامه‌پسند داشته باشیم به مرور سیر مطالعاتی خود را از عامه‌پسند به سمت کتب جدی‌تر تغییر می دهیم.