سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴

در شهرستان فامنین؛

دهمین کارگاه آموزشی «مهارت‌های زندگی و خانواده» برگزار شد

دهمین کارگاه

دهمین کارگاه آموزشی «مهارت‌های زندگی و خانواده» با محوریت بایدها و نبایدهای خانواده سالم در کتابخانه عمومی شهید مطهری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، کارگاه آموزشی «مهارت‌های زندگی و خانواده» با محوریت بایدها نبایدهای خانواده سالم در سالن شهدای گمنام کتابخانه عمومی شهید مطهری برگزار شد. این کارگاه دهمین و آخرین کارگاه از سلسله نشست‌های سخنرانی‌های عمومی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و خانواده مصوبه نشست فوق‌العاده شورای معاونین نهاد در فامنین بود.

فروزان سلیمی‌فر، کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، استاد دانشگاه‌های بوعلی، آزاد و پیام نور و مدرس این دوره آموزشی، در این کارگاه اظهار داشت: زندگی زناشویی باید صمیمانه و سرشار از عشق باشد. در زندگی عاشق شدن هنر نیست و هر انسانی بالاخره عاشق می‌شود ولی عاشق ماندن است که هنر است و جسارت می‌خواهد.

وی افزود: بر اساس نظریه ای در روانشناسی، عشق رابطه‌ای عمیق و عاطفی است که بین دو نفر ایجاد می‌شود. الگوی این رابطه عمیق را از زمان تولد تجربه کرده‌ایم (همان رابطه بین فرزند و مادر)؛ بهتر است بجای کلمه عشق  از دل‌بستگی استفاده کنیم؛ دل‌بستگی یعنی رابطه عمیق عاطفی که پایدارتر و ثابت‌تر از عشق است. کیفیت رابطه می‌تواند دل‌بستگی را ایمن یا ناایمن کند. دل‌بستگی ایمن یعنی اینکه به خودمان بگوییم من به‌اندازه کافی دوست داشتنی هستم و همسرم نیز مرا دوست دارد. دو فرمول برای ایجاد دل‌بستگی ایمن وجود دارد که یکی حساس بودن نسبت به نیازهای همسر و دیگری پاسخگو بودن به آن نیازها است. اگر این دو فرمول را رعایت نکنیم باعث دل‌بستگی ناایمن می‌شود که یعنی نه خودمان را دوست‌داشتنی می‌دانیم و نه همسرمان را که از نتایج آن خودخواهی، لجبازی و خیانت است.

سلیمی‌فر ادامه داد: زندگی، بهتر است بر اساس عشق بی‌قیدوشرط باشد،‌ یعنی همسرم را همان‌طور که هست بپذیرم. این امر نیازمند مهارت‌های مختلفی است که به دودسته مهارت‌های پایه و پیشرفته تقسیم می‌شود؛ مهارت‌های پایه شامل مهارت گفتگو، مهارت گوش دادن و مهارت حل تعارض است و مهارت‌های پیشرفته شامل شادی، قدرشناسی، تاب‌آوری، معنا دهی به زندگی، هدفمند بودن و اخلاقی بودن است.

سلیمی فر در پایان به پرسش‌های حاضرین در سالن پاسخ داد.