چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴

معرفی کتاب/ نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

درّ عصمت

منابع جشنواره

کتاب «درّ عصمت» از دسته آثاری است که با موضوع کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه(س) تألیف شده است.

کتاب: درّ عصمت

نویسنده: علی اشرف عبدی

انتشارات: آستان مقدس قم

احسان رضایی- کتاب «درّ عصمت» از دسته آثاری است که با موضوع کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه(س) تألیف شده است. البته از 5 فصل کتاب، سه فصل به صورت مستقیم به زندگی، شخصیت و کرامات حضرت معصومه(س) اختصاص دارد و دو فصل دیگر شامل مباحثی است که به طور ضمنی به حضرتش مرتبط می شود. به این شکل که فصل اول مروری بر زندگی آن حضرت است و شامل زندگی و زمانۀ حضرت معصومه (س)، نجمه خاتون مادر آن حضرت، هجرت حضرت معصومه(س) به طرف مرو، رحلت حضرت، تدفین آن بانو و بحثی دربارۀ ازدواج نکردن حضرت معصومه(س) را شامل می شود. فصل دوم به معرفی جایگاه علمی و فرهنگی حضرت معصومه(س) پرداخته و علاوه بر بحثی در مورد شخصیت آن حضرت، به نقل پنج حدیث صادره از حضرتش اختصاص دارد. فصل چهارم هم با موضوع عصمت، شفاعت و کرامت حضرت معصومه(س) به بحث دربارۀ مفهوم شفاعت، اثبات مقام شفاعت آن بانو و مصادیقی از کرامات حضرت فاطمه معصومه(س) پرداخته است. این سه فصلی هستند که به صورت مستقیم به موضوع کتاب ارتباط دارند. اما فصل سوم کتاب دربارۀ شهر قم، مدفن آن حضرت است و به بررسی روایات حدیثی و تاریخی دربارۀ فضیلت شهر قم اختصاص یافته. فصل پنجم هم با عنوان «زیارت، سنتی اسلامی» ابتدا به بحث دربارۀ مفهوم زیارت و بررسی اهمیت آن از منظر اهل سنت پرداخته و بعد از این مقدمۀ نسبتاً مفصل به زیارت حضرت معصومه(س) در زیارت و آداب زیارت و بررسی نکات آموزشی از زیارتنامه حضرت معصومه(س) رسیده است. 
یکی از ویژگی های جالب این اثر که مطالعه و خواندنش را آسان و شیرین می کند، استفادۀ زیاد مؤلف از اشعار و ابیات مناسب در دل بحث است. مثلاً در فصلی به اهمیت زیارت اختصاص داده شده و از جمله برای پاسخ به شبهات وهابی ها در مورد زیارت، نظرات دانشمندان اهل سنت در این مورد نقل و بررسی شده، حدود 10 صفحه از متن هم به نقل اشعار سرایندگان اهل سنت دربارۀ زیارت اختصاص یافته و از جمله اشعاری که جامی برای زیارت مدینه، عتبات عالیات و امام رضا(ع) در مشهد سروده بوده هم آمده است که شعر جامی برای زیارت حضرت رضا(ع) را اینجا نقل می کنیم:

سلامٌ علی آل طاها و یاسین
سلامٌ علی آل خَیرِ النَّبِیین

سلامٌ علی روضة حَلَّ فیها
امامٌ یُباهِی بِهِ المُلکُ وَ الدّین

امام به حق، شاه مطلق که آمد
حریم درش قبله گاه سلاطین

شَهِ کاخ عرفان، گل شاخ احسان
دُرِ دُرج امکان، مه برج تمکین

علی بن موسی الرّضا کز خدایش
رضا شد لقب چون رضا بودش آیین

ز فضل و شرف بینی او را جهانی
اگر نَبْوَدَت تیره چشم جهان بین

اگر خواهی آری به کف دامن او
برو دامن از هر چه جز اوست بر چین.. 

حجت الاسلام و المسلمین علی اشرف عبدی، رئیس پژوهشکده علامه طباطبایی وابسته به حرم مطهر حضرت معصومه(س) است و آثار دیگری هم در این زمینه تألیف کرده است، نظیر کتاب «درس معرفت» که شامل نکته های آموزشی از زندگی و سیرۀ حضرت معصومه (س) است. مؤلف در ابتدای کتاب نوشته که چون 20 سال است افتخار خادمی این آستان را دارد، ادب حکم می کرده تا شکر این نعمت را به جا بیاورد و تألیف این کتاب از باب همان شکر نعمت است.