یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳

با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام؛

اختتامیه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در دهلران برگزار شد

اختتاميه جشنواره كتابخواني رضوي در دهلران

آیین اختتامیه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در شهرستان دهلران، با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، آیین اختتامیه نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در شهرستان دهلران، با حضور مراد جلیلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام؛ حجت الاسلام و المسلمین موسوی، نماینده ولی فقیه در شهرستان؛ مجید عسکری، فرماندار، جمعی از مسئولان و مردم، روز دوشنبه ۲۸ مرداد ماه ۹۸ در سالن همایش های فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

مراد جلیلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام، در این مراسم با تبریک عید غدیر و تقدیر از حمایت های بی دریغ مردم و مسئولان شهرستان دهلران، در برگزاری نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی از جشنواره های فرهنگی در سطح ملی است که هر ساله از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می شود و امسال نیز شاهد برگزاری نهمین دوره آن ویژه سه رده سنی کودک، نوجوان و جوان و بزرگسال بوده ایم. مسابقات به ۲ شیوه مکتوب و آنلاین و در قالب نقاشی، پویش، چهارگزینه ای و معرفی متنی کتاب برگزار شد که از برگزیدگان آن در سطوح مختلف ملی و شهرستانی تقدیر بعمل آمد. خوشبختانه از بین برگزیدگان ملی جشنواره، ۲ نفر از استان ایلام بودند.

وی افزود: در کل کشور ۱۳۶۴۰۰۰ نفر در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند و میزان مشارکت نسبت به سال گذشته نزدیک به ۶۰ درصد رشد داشته است. در استان ایلام ۱۳۶۲۵ نفر در جشنواره شرکت کردند که نسبت به سال گذشته بالغ بر ۲۴.۵ درصد رشد را شاهد هستیم. در شهرستان دهلران تعداد مشارکت کنندگان ۸۰۰ نفر بوده است که ۱۸ نفر به عنوان برگزیده شناخته شدند.

جلیلیان ادامه داد: هدف از برگزاری این جشنواره ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و آشنایی بیشتر کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ما با شخصیت ائمه معصومین (علیهم السلام) به ویژه امام رضا (ع) از طریق آثار مکتوب با محتواهایی اثرگذار و مورد تایید است.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین موسوی، امام جمعه شهر دهلران در سخنانی، ضمن تبریک عید سعید غدیر، گفت: خدا را شاکریم که توفیق حیات به ما داده است تا ولایت امیرالمومنین علی (ع) را درک کنیم، تا بتوانیم از محبان وی باشیم. پیامبر(ص) در بیان جایگاه و منزلت مولا علی (ع) فرمودند «یا علی، هیچ کس جایگاه تو را درک نکرد مگر من و خدا» و این سخن نشانه جایگاه والای این امام بزرگ و شان بالای امامت است.

وی ادامه ادامه داد: تلاش دست اندارکاران این جشنواره با محوریت امام هشتم حضرت امام رضا(ع)، قابل تقدیر است. کتابخوانی با موضوعی معرفتی، بابی است که در کتابخانه های عمومی باز شده و زندگانی امام رضا(ع) را مورد بررسی و توجه مردم قرار داده است و این موضوع بسیار ارزشمند است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی بیان کرد: مسئولان اداره کل کتابخانه های استان به ویژه مدیرکل و همکاران ایشان در سطح شهرستان دهلران، زمینه لازم برای توسعه کتابخوانی را فراهم کرده اند و صادقانه تلاش می کنند تا کارشان را به نحو احسن انجام دهند. 

امام جمعه شهر دهلران اظهار داشت: کتابخانه باید به روزآمدی منابع توجه ویژه داشته باشد و از کتاب های بسیار خوبی که ما شاهد نشر آن ها در کشور هستیم، به ویژه در حوزه دفاع مقدس، در کتابخانه ها استفاده شود. برای جذب مردم و خانواده ها به مراکز فرهنگی،‌ فرهنگ سازی لازم است و این کار تعامل تمامی دستگاه های فرهنگی را می طلبد؛ همچنین نقش والدین در این زمینه کم نظیر است.

در بخش دیگری از این مراسم مجید عسکری، فرماندار شهرستان دهلران، گفت: کتاب در دین مبین اسلام جایگاه والایی دارد و معجزه ماندگار نبی مکرم اسلام(ص) کتاب است. در یک نگاه اجمالی به تمدن اسلامی، می توان دریافت که کتابخانه ها، مرکز علم آموزی بوده اند. از طریق بستر کتابخانه ها، منابع عظیم علمی و فرهنگی ما به دنیا معرفی شده و این فرایند ادامه دارد.

فرماندار شهرستان دهلران در ارتباط با جشنواره کتابخوانی رضوی، اظهار داشت: این جشنواره علاوه بر اینکه در حوزه فرهنگ دینی نقش آفرینی می کند، در گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی قطعاً تاثیر گذار خواهد بود و روند رو به رشد آمار مشارکت در این جشنواره بسیار امیدوار کننده است.

وی افزود: در بخش تجهیزات سخت افزاری کتابخانه های عمومی شهرستان دهلران، شاهد رشدی مطلوب هستیم. برای احداث کتابخانه در مناطق مورد نیاز، تلاش خواهیم کرد و امیدواریم اداره کل کتابخانه های عمومی استان نیز در خصوص تجهیز منابع و بخش های مرتبط تلاش کند.

در پایان این مراسم از برگزیدگان نهمین جشنواره رضوی در شهرستان دهلران تقدیر شد.