یکشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳

روایت دلتنگی کتابداران از تعطیلی کتابخانه‌ها/۲

کتابداران روستایی، با خلاقیت سطح کیفی کتابخانه‌شان را ارتقا می دهند

با كتابداران

ام‌البنین تیموری همکاری اعضای فعال کتابخانه عمومی عاصم در نوشتن خلاصه و معرفی کتاب و به اشتراک گذاشتن آنها در فضای مجازی برای استفاده سایر علاقه‌مندانی که از کتاب محروم هستند را راهکاری برای در دسترس بودن کتاب در روزهای تعطیلی کتابخانه برای همگان عنوان کرد.

ام‌البنین تیموری کتابدار کتابخانه عمومی عاصم روستای آسفیج شهرستان بهاباد (استان یزد) در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تعطیلی کتابخانه‌ها، اظهار داشت: از آنجا که کتابخانه ما روستایی است و طبعاً در روستا نیز همه یکدیگر را می‌شناسند؛ از روزی که کتابخانه تعطیل شده، بسیاری از اعضای کودک و نوجوان به در منزل ما آمده و  درخواست می‌کنند که کتابخانه برای دقایقی هم که شده باز شود تا آنها بتوانند دست‌کم کتاب برای خواندن به امانت بگیرند. به همین خاطر تصمیم گرفتم که از اعضای فعال کتابخانه بخواهم خلاصه‌ای از کتاب‌هایی را که این روزها در حال مطالعه‌شان هستند بنویسند و آن را در گروه کتابخانه در فضای مجازی گذاشته تا بقیه بچه‌های علاقه‌مند نیز بتوانند آنها را مطالعه کنند و با عناوین جدید و متنوع آشنا شوند.

تیموری با اشاره به برگزاری نمایشگاه در این کتابخانه اظهار کرد: برپایی نمایشگاهی برگرفته از کتاب «امام خمینی(ره) از نگاه نخبگان جهان» نوشته علی داستانی بیرکی در دهه فجر یکی از برنامه‌های کتابخانه ما در این ایام بود. در این نمایشگاه مختصری از مهم‌ترین گفتارهای اندیشمندان جهان در مورد حضرت امام(ره) بر روی برگه‌های رنگی نوشته و در بخش‌هایی از دیوار کتابخانه نصب شد تا اعضاء و سایر مراجعین با این کتاب و بخش‌های مهمی از محتوای آن آشنا شوند.

این کتابدار با اشاره به اهمیت برپایی این نمایشگاه، خاطرنشان کرد: اهمیت این نمایشگاه پیش از هر چیز در ترغیب اعضای کودک و نوجوان به مطالعه کتاب و سپس آشنایی با دیدگاه‌های نخبگان در مورد امام خمینی(ره) بود. مواجهه اعضاء با برخی از نظرات افراد سرشناس در مورد امام(ره) می‌تواند اهمیت حرکت انقلاب اسلامی به رهبری ایشان را در بهترین کیفیت برای آنها روشن سازد. در عین حال می‌تواند زمینه‌ساز آشنایی تمامی اعضاء با مهم‌ترین سرفصل‌های این کتاب نیز باشد.

وی با یادآوری برپایی نمایشگاه‌هایی از این دست در کتابخانه، عنوان کرد: برپایی نمایشگاه‌های آموزشی دیگر با موضوعات مهم اجتماعی و فرهنگی همواره یکی از برنامه‌های ثابتی است که در کتابخانه عمومی عاصم برگزار می‌شود. چه‌آنکه پیش از این نیز موارد مشابهی با موضوع آشنایی با خطرات و مضرات مواد مخدر، آشنایی با دوران دفاع‌مقدس، آشنایی با واقعه عاشورا و ... نیز با استفاده از عناوین معتبر و مناسب در معرض دید و استفاده اعضای کتابخانه قرار گرفته بود.

تیموری در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر لزوم حمایت از مردم روستاهای فاقد کتابخانه، بیان کرد: از آنجا که کتابخانه از معدود اماکن فرهنگی در روستای آسفیچ است، بسیاری از نوجوانان مناطق اطراف که به دلیل دوری راه نمی‌توانند به کتابخانه مراجعه کنند همواره از عدم دسترسی به کتاب‌های مدنظرشان گلایه داشتند. اما پس از مراجعه به مدارس و معرفی کتابخانه، به آنها آموزش داده شد در تماس تلفنی با کتابخانه می‌توانند عناوین مورد نظرشان را سفارش دهند تا کتابدار آنها را به محل سکونت‌شان برساند. در واقع این تنها ایده رساندن کتاب به علاقه‌مندانِ نوجوان از سوی کتابخانه بوده که مدتی است اجرایی شده است.

وی در ادامه افزود: کتابداران روستایی و مناطق کمتربرخوردار با ایجاد ارتباط مؤثر با اعضای کودک و نوجوان، انجام ابتکارات و فعالیت‌های مضاعف، برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و حضور در مدارس می‌توانند باعث ارتقای سطح کیفی کتابخانه‌هایشان شوند.

تیموری در پایان با تأکید بر اهمیت برقراری ارتباط و کمک گرفتن از مسئولان، گفت: به عنوان مثال بخشدار و دهیار آسفیچ پس از حضور در کتابخانه و دیدار از بخش‌های مختلف آن، با آگاهی از ظرفیت‌های بخش کودک و مشاهده کمبودها و نیازهای آن کمک‌های فراوانی اعطاء کردند و بخش کودک ما ضمن بزرگ‌تر شدن، موفق به جذب تجهیزات بیشتری شد؛ تا آنجا که یکی از فعال‌ترین بخش‌های کتابخانه عمومی عاصم به حساب می‌آید.