یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴

روایت‌دلتنگی کتابداران از تعطیلی‌کتابخانه‌ها/۱۰

جدایی از کودکان و نوجوانان تلخ‌ترین دلتنگی این روزهای کتابداران است

با كتابداران

فاطمه رحیمی با اشاره به تعطیلی کتابخانه‌ها در این روزها، دور شدن از لحظات شیرین قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان و ترغیب آنها به کتاب یکی از دلتنگی‌های این روزهای بسیاری از کتابداران است.

فاطمه رحیمی منصورخانی کتابدار کتابخانه عمومی سعدی دهستان کاکان شهرستان یاسوج (استان کهگیلویه و بویراحمد) در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تعطیلی کتابخانه‌ها اظهار کرد: تعطیلی ناخواسته کتابخانه باعث نشده تا ارتباطم با اعضای کودک قطع شود. در روزهای تعطیلی عید نوروز، شماری از بچه‌ها همانند شیوه کاری کلاس‌های نقاشی کتابخانه، نقاشی‌های خود با موضوع کرونا را برای من ارسال کردند که منتخبی از آنها در صفحه مجازی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان منتشر شده‌ است.

رحیمی با اشاره به دلتنگی‌های این روزها، گفت: برای دلتنگ کتابخانه شدن، دلایل بسیاری وجود دارد. اما بدون تردید دور شدن از بخش کودک و نوجوان یکی از مهم‌ترین تکه‌هایی است که به شدت دلتنگ آن هستم.

وی در ادامه افزود: برای یک کتابدار که هر روز با کودکان و نوجوان فراوانی همراه است و هر روز برای آنها قصه می‌گوید و در لحظات شیرین کودکی‌شان غوطه‌ور است، این جدایی تلخی‌های خاص خود را دارد. بی‌صبرانه منتظر هستم تا یکبار دیگر کتابخانه‌ باز شود و بتوانم تمام قصه‌هایی که به دلیل شیوع کرونا گفته نشدند را برای آنها تعریف کنم.

این کتابدار در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به شیوه جالب‌توجه برگزاری برنامه‌های فرهنگی کتابخانه عمومی سعدی در نیمه نخست سال، عنوان کرد: فراهم بودن شرایط مناسب در اطراف کتابخانه و سرسبز بودن منطقه باعث شده تا بسیاری از برنامه‌های فرهنگی در شش ماه نخست سال در حیاط کتابخانه و زیر سایه درختان برگزار شود؛ شیوه‌ای که طراوت و جذابیت‌های فراوانی در نحوه اجرای این برنامه‌ها ایجاد کرده است.

رحیمی با توصیف مختصات دهستان کاکان خاطرنشان کرد: «کاکان» به دلیل برخورداری از آب و هوا و پوشش گیاهی فراوان، در فصل‌های بهار و تابستان پذیرای مسافران و ایرانگردان است. یکی از ابتکارات کتابخانه در این خصوص؛ همکاری با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد و تشکیل بخشی با عنوان بخش گردشگری در کتابخانه بوده است.

وی افزود: در این بخش به کمک پوسترهای آموزشی و کتاب‌های مرتبط، اطلاعات و دانستنی‌های کاربردی از مناطق و اماکن تفریحی و گردشگری استان را در اختیار علاقه‌مندان و مسافران قرار می‌دهیم تا بتوانند از این طریق با مناطق جذاب و دیدنی استان آشنا شوند.

رحیمی احاطه فضای مجازی بر سبک زندگی نسل جدید را باعث دور شدن آنها از فضای مطالعه و حضور در کتابخانه‌ها عنوان کرد و گفت: یکی از چاره‌اندیشی‌های من (به عنوان یک کتابدار) در مورد این موضوع، بردن و رساندن کتاب به گروه‌های مختلف سنی در خارج از فضای کتابخانه بوده است. به‌طوری که کتاب را برای استفاده افراد سالمند به درب منزل آنها می‌رسانم، نشریات حوزه سلامت، خانواده و تغذیه را به بانوان‌ خانه‌دار امانت می‌دهم، کتاب‌های مناسب برای گروه سنی کودک و نوجوان را به مدارس می‌برم و حتی برخی از عناوین را به برخی از فروشنده‌ها و مغازه‌های روستا امانت می‌دهم. شاید اگر به وسیله نقلیه دسترسی داشتم این شیوه را در تمام ۱۳ روستای دهستان کاکان توسعه و تسری می‌دادم.

این کتابدار در پایان استفاده از پوسترهای آموزشی و اطلاع‌رسانی را یکی از شیوه‌های تأثیرگذار در ترغیب اعضاء به کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و گفت:نصب پوسترهایی حاوی بخش‌هایی مهم از یک کتاب در کتابخانه یکی از شیوه‌های رایج در کتابخانه‌های عمومی است. نوشتن خلاصه‌ای از کتاب‌ها بر روی یک برگه و نصب آنها به تبلو اعلانات از یک سو باعث آشنایی اعضاء و مراجعین با کتاب‌ها و از سوی دیگر عاملی مؤثر در جذب آنها برای امانت گرفتن این عناوین می‌شود.