چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۱۰۰

سری به کتاب های خوانده شده بزنید که حرف های جدیدی برایتان دارند

مریم شجاعی- سمنان

مریم شجاعی خطاب به مردم ایران و به ویژه اعضای کتابخانه عمومی بایزید بسطامی، گفت: پیشنهاد می کنم این روزها که در خانه هستیم، سری به کتاب هایی که قبلا خوانده ایم بزنیم، شاید حرف های جدیدی برایمان داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور و هشدارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای جلوگیری از انتشار این ویروس، مدتی است که کتابخانه های عمومی سراسر کشور تعطیل شده است. در این روزهایی که تنها خانه نشینی به قطع زنجیره انتقال این ویروس کمک می کند، این بار تکنولوژی و فضای مجازی است که به کمک ما آمده تا روزهای شاید کسالت بار را، با دلتنگی کمتری سر کنیم. با این حال گویا دلتنگی و نگرانی تنها منحصر به جمع خانواده و دوست و آشنا نیست؛ فعالیت تعدادی از همکاران کتابدار در فضای مجازی حکایت از دلتنگی کتابداران و اعضای کتابخانه ها دارد و باید قدر بدانیم این ارتباطات راه دور را، که امید و انگیزه می دهد تا این روزهای سخت را تاب بیاوریم.

مریم شجاعی، کتابدار کتابخانه بایزید بسطامی شهر بسطام شهرستان شاهرود از دیگر کتابدارانی است که در ایام تعطیلی کتابخانه ها همچنان به کار کتابداری ادامه می دهد. وی در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با معرفی کتابخانه محل خدمت خود، گفت: کتابخانه بایزید بسطامی در سال ۱۳۴۶ افتتاح شد و از نخستین کتابخانه های عمومی استان محسوب می شود. در سال ۱۳۶۲ ساختمان این کتابخانه به ساختمان کنونی در مجاورت پارک مطهری، منتقل و در سال ۱۳۹۴ بازسازی شد. کودکان و نوجوانان بیشترین مراجعان کتابخانه ما هستند.

وی با اشاره به تعطیلی کتابخانه به دنبال شیوع ویروس کرونا، گفت: سر و کار داشتن با کتاب و کار در کتابخانه، برایم بیشتر علاقه شخصی محسوب می شود تا شغل و درآمد. این روزها که فراغت بیشتری دست داده است، حیفم آمد که کتاب و کتابخوانی را تعطیل کنیم. اولین کاری که کردم تهیه کلیپ هایی از برنامه های کتابخانه بود، خواستم اعضای ما، که عمدتا کودکان هستند، با تداعی روزهای شیرین همنشینی با کتاب، دوباره با کتاب انس بگیرند. بعد از آن خودم شروع به معرفی کتاب کردم و از بچه ها هم خواستم، لذت خواندن کتاب هایی را که این روزها مطالعه می کنند، با ضبط ویدیویی کوتاه با همگان به اشتراک بگذارند.

شجاعی ادامه داد: تماس های گاه و بی گاه بچه ها حاکی از دلتنگی آن ها برای حضور در کتابخانه و شرکت در کلاس های کاردستی است. این دلتنگی ها، انگار مسئولیت ما را سنگین تر می کند. با هدف سرگرم کردن بچه ها در این روزهای خانه نشینی، بازی با عنوان «شناخت کرونا» طراحی کردم؛ این بازی شبیه بازی «مار و پله» است و طی آن رعایت اصول بهداشتی برای مبارزه با ویروس کرونا به کودک آموزش داده می شود.

مریم شجاعی خطاب به مردم ایران و به ویژه اعضای کتابخانه بایزید بسطامی، گفت: پیشنهاد می کنم این روزها که در خانه هستیم سری به کتاب هایی که قبلا خوانده ایم هم بزنیم، شاید حرف های جدیدی برایمان داشته باشند.