چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۱۰۲

دست پُر به کتابخانه بر می گردیم

کتابخانه علی بن ابیطالب اراک

کتابدار کتابخانه علی ابن ابی طالب(ع) اراک، با اشاره به تداوم فعالیت های این کتابخانه از طریق ارتباط با اعضا در شبکه های اجتماعی، گفت: همه ما با امید به دور هم جمع شدن دوباره در کتابخانه، کتاب می خوانیم و دست پر به کتابخانه باز خواهیم گشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور و هشدارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای جلوگیری از انتشار این ویروس، مدتی است که کتابخانه های عمومی سراسر کشور تعطیل شده است. در این روزهایی که تنها خانه نشینی به قطع زنجیره انتقال این ویروس کمک می کند، این بار تکنولوژی و فضای مجازی است که به کمک ما آمده تا روزهای شاید کسالت بار را، با دلتنگی کمتری سر کنیم. با اینحال گویا دلتنگی و نگرانی تنها منحصر به جمع خانواده و دوست و آشنا نیست؛ فعالیت تعدادی از همکاران کتابدار در فضای مجازی حکایت از دلتنگی کتابداران و اعضای کتابخانه ها دارد و باید قدر بدانیم این ارتباطات راه دور را، که امید و انگیزه می دهد تا این روزهای سخت را تاب بیاوریم.

هاجر توکلی، کتابدار کتابخانه علی ابن ابی طالب(ع) اراک در این روزها تلاش می کند، کتابخانه را به عنوان تنها سرگرمی کودکان و نوجوانان منطقه کوی امام علی(ع)، زنده و پویا نگه دارد. وی در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، گفت: کوی امام علی (ع)، منطقه ای کم برخوردار محسوب می شود و کتابخانه تنها مرکز فرهنگی در این منطقه است. کتابخانه ما بیش از هزار عضو دارد که اکثر آن ها کودکان و نوجوانان هستند. در شرایط عادی که مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل می شد، بچه ها از فرصت تعطیلی مدرسه برای آمدن به کتابخانه استفاده می کردند و حتی گاه پیشنهاد می کنند کتابخانه را روزهای جمعه هم باز نگه داریم. با این اوصاف، قطعا روزهای خانه نشینی برای اعضای کتابخانه علی ابن ابی طالب(ع)، چندان ساده نیست.

دست پُر به کتابخانه بر می گردیم

وی ادامه داد: اسفند، از ماه های پربرنامه کتابخانه ما است. برای اسفند ۹۸ هم فعالیت های فرهنگی بسیاری پیش بینی کرده بودیم، که متاسفانه کتابخانه تعطیل شد. با اینحال قرار شد برنامه ها را از طریق ارتباط با اعضا در فضای مجازی دنبال کنیم. از اعضای کتابخانه خواستم، کتاب هایی که به امانت گرفته اند را در ویدیویی کوتاه معرفی کنند؛ خودم هم کتاب هایی معرفی و قصه هایی را در قالب صوت برایشان ارسال کردم. علاوه بر این، کلاس طراحی کتابخانه ما، یکی از برنامه های مورد استقبال کودکان و نوجوانان است، با اضافه کردن مربی این کلاس به گروه، از ایشان خواستم بچه ها را به کشیدن نقاشی دعوت کند و آموزش های این کلاس را همچنان به صورت مجازی ادامه دهد.

توکلی افزود: در این بین هرچند بعضی از خانواده ها که بیشتر نگران تکالیف مدرسه فرزندان خود هستند، تمایل چندانی به کتابخوانی در فضای مجازی نشان ندادند؛ با اینحال خانواده های بسیاری، فعالیت های مجازی کتابخانه علی ابن ابی طالب را تنها سرگرمی این روزهای فرزندان خود می دانند و از نگاه آن ها کتابخانه همچنان پاتوق فرهنگی منطقه کوی امام علی(ع) است. همه ما با امید به دور هم جمع شدن دوباره در کتابخانه، کتاب می خوانیم و دست پر به کتابخانه باز خواهیم گشت.