پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۱۰۶

پیوند کتابخوانی و فضای مجازی با همت و همدلی کتابداران میسر شد

با كتابداران / ايرانشهر

نسیمه ناصری قرابت کتاب و کتابخوانی با فضای مجازی را یکی از بهترین‌ترین پیوندهایی دانست که به همت و همدلی کتابداران در روزهای تعطیلی کتابخانه برقرار شد.

نسیمه ناصری مارندگان کتابدار کتابخانه عمومی فجر شهرستان ایرانشهر (استان سیستان و بلوچستان) در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به فعالیت کتابداران در فضای مجازی اظهار داشت: پس از تعطیلی کتابخانه‌های عمومی به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا، فضای مجازی از معدود ابزارهایی بود که از طریق آن می‌توانستیم ارتباط‌ مان با طیف گسترده‌ای از اعضاء را ادامه دهیم. از سوی دیگر نمی‌توان کتمان کرد که این فضا در سالهای اخیر بخش عمده‌ای از زندگی مردم را به خود اختصاص داده و بیشتر آنها کمابیش با آن آشنا هستند.

وی در ادامه افزود: با اینکه بیشتر کتابداران تجربه فعالیت در فضای مجازی را داشتند اما این بار پررنگ‌تر از گذشته به کمک ظرفیت‌های فضای مجازی توانستیم با علاقه‌مندان کتاب، کتابخوانی و کتابخانه همراه باشند.

این کتابدار با اشاره به ظرفیت‌های فضای مجازی در اشاعه و ترویج کتابخوانی خاطرنشان کرد: معتقدم همه می‌بایست نسبت به کاربری ابزارهایی که در اختیارشان است آگاهی‌های لازم را داشته باشند و بتوانند بهترین و مناسب‌ترین بهره‌ها را از آن ببرند. قرابت کتاب و کتابخوانی با فضای مجازی یکی از بهترین‌ترین پیوندهایی است که می‌تواند در زندگی هر فرد اتفاق بیافتد. این اتفاق برای ما با همراهی نهاد و همت و همدلی بخش اعظمی از کتابداران سراسر کشور به وقوع پیوست.

ناصری با اشاره برنامه‌های کتابخانه فجر در فضای مجازی، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های کتابخانه در فضای مجازی معرفی منابع دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در گروه‌های دانش‌آموزی بود. در عین حال پویش نقاشی «کرونا را شکست می‌دهیم» نیز یکی دیگر از برنامه‌هایی بود که با حضور و همراهی کودکان برگزار کردیم.

این کتابدار همچنین اضافه کرد: به کمک یکی از اعضای فعال کتابخانه، ویدئویی حاوی معرفی کتاب «خاطرات حاج قاسم سلیمانی» در ایام تعطیلی کتابخانه تهیه کرده‌ایم که برای پخش در شبکه هامون (شبکه تلویزیونی استان سیستان و بلوچستان) فرستاده‌ایم.

وی در پایان یادآور شد: معرفی کتاب، انتشار فایل پی‌دی‌اف کتاب و معرفی وب‌سایت‌های دانلود رایگان کتاب از جمله دیگر فعالیت‌های کتابخانه عمومی فجر در فضای مجازی بوده است.