پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۱۰۵

کتابخوانی در فضای مجازی محدودیت ندارد

صادق خدري

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گناوه گفت: واقعیت این است که برگزاری فعالیت های فرهنگی در کتابخانه، به دلیل محدودیت فضا، به تعداد مشخصی از افراد اجازه می دهد که گرد هم جمع شوند؛ اما کتابخوانی در فضای مجازی، محدودیت ندارد و تعداد زیادی از کتابخوانان را با یکدیگر همراه می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور و هشدارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای جلوگیری از انتشار این ویروس، مدتی است که کتابخانه های عمومی سراسر کشور تعطیل شده است. در این روزهایی که تنها خانه نشینی به قطع زنجیره انتقال این ویروس کمک می کند، این بار تکنولوژی و فضای مجازی است که به کمک ما آمده تا روزهای شاید کسالت بار را، با دلتنگی کمتری سر کنیم. با این حال گویا دلتنگی و نگرانی تنها منحصر به جمع خانواده و دوست و آشنا نیست؛ فعالیت تعدادی از همکاران کتابدار در فضای مجازی حکایت از دلتنگی کتابداران و اعضای کتابخانه ها دارد و باید قدر بدانیم این ارتباطات راه دور را، که امید و انگیزه می دهد تا این روزهای سخت را تاب بیاوریم.

کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان گناوه این روزها به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و لذتبخش کردن روزهایی که مردم بیشتر در خانه می مانند، فعالیت های فرهنگی خود را در فضای مجازی پیگیری می کنند. صادق خدری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گناوه، که در کتابخانه ولایت گناوه نیز خدمت می کند، در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، گفت: برای ما ارائه خدمات فرهنگی در فضای مجازی، محدود به دوره شیوع کرونا و تعطیلی کتابخانه نیست. مدت ها پیش با تشکیل گروه هایی در شبکه های اجتماعی سعی کردیم ارتباط صمیمی تری بر پایه کتاب بین اعضای کتابخوان کتابخانه و مردم اهل مطالعه گناوه ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: بعد از تعطیلی کتابخانه، تعدادی از اعضای فعال هر روز در پیام هایی از تعطیلی کتابخانه گلایه می کردند؛ با این میزان تقاضا، مسئولیت ما در ارائه خدمات سنگین تر می شد و باید کاری می کردیم تا تعطیلی کتابخانه به اعضا آسیب نزند و بهانه ای برای دوری از کتاب و کتابخوانی نباشد؛ کار را با جستجوی کتاب های صوتی و الکترونیکی و به اشتراک گذاری آن ها در گروه ها آغاز کردیم که مورد استقبال اعضا واقع شد؛ گاهی هم تقاضاهای بسیار باعث می شود به کتابخانه برویم و با رعایت اصول بهداشتی کتاب مورد نیاز را به دست اعضا برسانیم؛ در این شرایط متاسفانه کنکوری ها، تنها گروهی هستند که قادر به پاسخگویی به نیاز آن ها نیستیم.

خدری ادامه داد: با گذشت روزهای ابتدایی تعطیلی کتابخانه،‌ فعالیت های کتاب محور در فضای مجازی،‌ سازمان یافته تر ادامه پیدا کرد. در گروه مجازی ویژه بزرگسالان کتابخوان، هر شب کتابی معرفی می کنیم و نسخه الکترونیک آن را به اشتراک می گذاریم؛ با گذشت یک هفته،‌ با نظر اعضای گروه، یکی از کتاب های معرفی شده،‌ برای نقد و بررسی انتخاب می شود. «سو و شون» اثر سیمین دانشور، یکی از کتاب هایی بود که در این جلسات آنلاین معرفی و نقد شد؛ اطلاعاتی که اعضا از این کتاب، شخصیت سیمین دانشور، ارتباط او با جلال آل احمد و ... به اشتراک گذاشتند، بی نظیر بود و برایم بسیار تازگی داشت.

وی افزود: گروه کتابخوانان کودک و نوجوان نیز در فضای مجازی با مدیریت همکارانم انجام می شود. این گروه کار خود را با پویش نقاشی «کرونا را شکست می دهیم» آغاز کرد؛ معرفی کتاب، قصه گویی، آموزش کاردستی،‌ معرفی بازی ها و سرگرمی ها از دیگر فعالیت های انجام شده بود. حالا تمرکز این گروه بیشتر بر معرفی منابع جشنواره کتابخوانی رضوی و تشویق کودکان و نوجوانان به شرکت در این مسابقه معطوف است.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گناوه اظهار داشت: ارائه خدمات کتابخانه ای در فضای مجازی برای من تجربه جدید و شیرینی بود؛ پیش از این گمان می کردم تعطیلی کتابخانه، به معنای بیکار شدن کتابدار است؛‌ اما گویا محدودیت،‌ فرصت هایی هم با خود به ارمغان می آورد؛ این روزها هرچند کتابخانه تعطیل است، اما ما موفق شده ایم ارتباطات گسترده تری با کتابخوانان گناوه برقرار کنیم. واقعیت این است که برگزاری فعالیت های فرهنگی در کتابخانه، به دلیل محدودیت فضا، به تعداد مشخصی از افراد اجازه می دهد که گرد هم جمع شوند؛ اما کتابخوانی در فضای مجازی، محدودیت ندارد و تعداد زیادی از کتابخوانان را با یکدیگر همراه می کند؛ افزایش روز به روز اعضای گروه های مجازی کتابخوانی  ما نشان می دهد که جمعیت کتابخوانان شهرستان بیشتر شده است.