چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۹۹

ادامه دعوتگری فرهنگی کتابداران در فضای مجازی ضروری بود

شوشتر - با كتابداران

سعید هلالی‌نسب با اشاره به آینده اعضای کودک و نوجوان کتابخانه، فعالیت کتابداران در روزهای تعطیلی کتابخانه به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا در فضای مجازی را در مسیری که آنها در پیش دارند، مؤثر دانست.

سعید هلالی‌نسب کتابدار کتابخانه عمومی ن والقلم شهر گوریه در شهرستان شوشتر (استان خوزستان) در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به حضور کتابداران در فضای مجازی عنوان کرد: به عنوان کتابداری که مهم‌ترین سرمایه‌گذاری کاری‌اش به گروه سنی کودک و نوجوان اختصاص دارد باید بگویم که تعطیلی کتابخانه‌ها به هیچ‌وجه دلیلی بر ایجاد وقفه در وظیفه ذاتی ما به عنوان کتابدار نبود. در واقع دست کشیدن کتابداران از دعوتگریِ فرهنگی که بر عهده دارند، بسیاری از زحمات و تلاش‌های آنها در کتابخانه را تحت‌الشعاع خودش قرار می‌داد.

وی در ادامه افزود: نباید فراموش کرد که بسیاری از اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌ها، معلمان، پزشک‌ها و صاحبان مشاغلِ آینده هستند و حضور و همراهی ما در مسیری که آنها در پیش دارند، مؤثر است.

این کتابدار با اشاره به برنامه‌های کتابخانه عمومی ن و القلم در فضای مجازی گفت: برنامه‌های ما حول محور سه برنامه کلی؛ معرفی کتاب، پویش نقاشی با موضوع «کرونا را شکست می‌دهیم» و ویژه‌برنامه‌های مرتبط با تقویت حافظه و تمرکز کودکان و نوجوانان از طریق ساخت کاردستی با وسایل دور ریختنی، نقاشی و بازی‌های هوش بود. تمامی این برنامه‌ها نیز از طریق گروه‌های معتبر فرهنگی شهرستان در فضای‌مجازی برای عموم مردم و به‌خصوص کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

هلالی‌نسب در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین نیازهای روستای گوریه در روزهای تعطیلی کتابخانه‌ها و شیوع گسترده کرونا، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در خصوص این بیماری مهلک بود. به همین خاطر از طریق کودکان و نوجوانان روستا نشست‌هایی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پارک نزدیک به کتابخانه برگزار می‌کردیم و ضمن ارائه نکات ایمنی و بهداشتی به آنها، از همیاری‌شان در آگاه کردن اعضای خانواده‌هایشان در خصوص این بیماری استفاده می‌کردیم.