سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۹۸

کتابخانه‌هایی آنلاین، اعضایی همیشه در دسترس

فنوج

طیبه دهمرده در دسترس بودن اعضای کتابخانه در فضای مجازی فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی را باعث بیشتر شدن ارتباط با آنها و ایجاد نوعی صمیمیت در مواجهه با اعضاء عنوان کرد.

طیبه دهمرده کتابدار کتابخانه عمومی آیت‌الله طالقانی شهرستان فنوج (استان سیستان و بلوچستان) در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به حضور کتابداران در فضای مجازی در روزهای تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کرونا بیان داشت: یکی از دغدغه‌های مهم بعد از بسته شدن کتابخانه‌ها، احتمال کاهش محسوس ارتباط با اعضاء بود. این نگرانی اما با وجود ابزاری مؤثر به نام فضای مجازی تا حدود بسیار زیادی جبران شد. به کمک ظرفیت‌های این فضا توانستیم برنامه‌های متنوعی را برای اعضاء و علاقه‌مندان برگزار کنیم، زمینه‌ساز اجرای پویش‌های نهاد در ایام تعطیلات کتابخانه‌ها باشیم و آخرین خبرهای مرتبط با کتابخانه را اطلاع‌رسانی کنیم.

وی در ادامه افزود: همانند بسیاری از کتابخانه‌ها در اقصی‌نقاط کشور، ما نیز از معرفی کتاب و پویش نقاشی «کرونا را شکست می‌دهیم» تا معرفی جشنواره رضوی و دعوت به کتاب خواندن در منزل، برنامه‌های مختلفی را در گروه‌ها و صفحه کتابخانه در فضای مجازی اجرا کردیم. در این میان ارسال ویدئویی کوتاه از معرفی کتاب یک کودک ۳ سال، از شیرین‌ترین اتفاقات و خاطرات در فضای مجازی بود.

این کتابدار با اشاره به جلوه‌های امیدوارکننده ترویج کتاب و کتابخوانی در فضای مجازی تصریح کرد: وقتی به تکاپو و هیجان بچه‌ها برای کتاب‌خواندن در فضای مجازی نگاه می‌کنم و حس رقابت و انگیزه‌های فراوان آنها را می‌بینم، احساس می‌کنم می‌توان از ظرفیت‌های این فضا حتی پس از بازگشایی کتابخانه‌ها نیز استفاده کنیم.

دهمرده در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت در فضای مجازی به عنوان یک کتابدار، تجربه‌ای جالب بود. در دسترس بودن اعضاء، فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی در کنار بیشتر شدن ارتباط با آنها باعث ایجاد نوعی صمیمیت در مواجهه با اعضاء شده که در نوع خود اتفاقی ارزنده است.