پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۱۰۷

فضای مجازی فرصتی برای رفع دلتنگی است

فعالیت اعضای کتابخانه شهید قدوسی نهاوند در فضای مجازی

مسئول کتابخانه شهید قدوسی شهر فیروزان شهرستان نهاوند، گفت: فضای مجازی در ایام تعطیلی کتابخانه‌ها از دلتنگی‌های ما کاست و فعالیت های کتابخانه در این فضا با استقبال اعضا مواجه شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، با تعطیلی کتابخانه‌ها به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت مردم، فضای مجازی ملجأیی شد تا درد دوری از کتاب‌ها و دورهمی‌های فرهنگی اندکی التیام یابد. سکون و تنهایی در قامت کتابخوان و کتابدار نمی‌گنجد و کتابخانه‌ها با این واژه‌ها ناآشنا هستند. بنابراین به مدد تکنولوژی کتابداران کتابخوانی را در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها از سر گرفتند تا فاصله  بین کتاب و یارانش عمیق نشود. فضای مجازی باعث شده که کتابخوان‌ها و کتابداران دلسوز ما بتوانند این روزهای کسالت بار خانه نشینی را تاب آورند.

زهرا ساکی، مسئول کتابخانه شهید قدوسی شهر فیروزان از همان روزهای آغاز تعطیلی کتابخانه‌های عمومی که بنا بر تشخیص ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام شد، فعالیت در فضا مجازی را آغاز کرد. وی در گفت‌وگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اظهار داشت: در آغاز تعطیلات وقتی به کتابخانه سر زدم و سکون و سکوت آنجا را دیدم، دلم گرفت و همان زمان بود که ارتباط غیر حضوری را با اعضای کتابخانه به ویژه کودکان و نوجوانان آغاز کردم. تلفن را برداشتم و بعد از ان به خانه برخی از اعضا هم سر زدم تا هماهنگی‌های لازم را انجام دهم.

مسئول کتابخانه شهید قدوسی شهر فیروزان افزود: ابتدا با مسابقه نقاشی «ما کرونا را شکست می‌دهیم» شروع کردیم و پس از آن تمام تلاش خود را بر جشنواره کتابخوانی رضوی معطوف ساختیم.

ساکی تصریح کرد: با معلمان مدارس هم ارتباط خود را برقرار کردم تا با همراهی آنان دانش آموزان را به سمت کتاب و کتابخوانی در روزهای خانه نشینی هدایت کنیم. علاوه بر این برای بزرگسالان نیز گروه کتابخانه شهید قدوسی را در شبکه‌های اجتماعی راه اندازی و شرایط شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی به طور مفصل مطرح شد.

وی ادامه داد: استقبال اعضا از بخش داستانک برای من بسیار جالب بود. پس از داستانک، مسابقات چهارگزینه ای نیز مورد استقبال اعضای بزرگسال قرار گرفت. پیش از این از فضای مجازی چندان استفاده نمی‌کردم.

این کتابدار خاطرنشان کرد: اینکه بچه‌ها عکس خود و نقاشی‌هایشان را در فضای مجازی می‌بییند، باعث انگیزه آن‌ها برای فعالیت بیشتر می‌شود. به همین منظور است که برای افرادی که از صفحه کتابخانه در فضای مجازی استفاده نمی‌کنند، از صفحه کتابخانه عکس می‌گیرم و برای آن‌ها ارسال می‌کنم. کودکان و نوجوانان نیز خوشحالی خود را پنهان نمی‌کنند و این مسأله باعث می‌شود که انرژی و انگیزه من نیز صد چندان شود.

زهرا ساکی با بیان اینکه خوشبختانه فعالیت در فضای مجازی با استقبال اعضا مواجه شده است، گفت: این فعالیت‌ها را با بازگشایی کتابخانه‌ نیز در فضای مجازی ادامه خواهم داد. در حال حاضر اقداماتی چون خوانش و معرفی کتاب و نقاشی با موضوع جشنواره رضوی بخش اعظمی از فعالیت‌های مجازی کتابخانه را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: برخی از افراد در سنین نوجوانی و جوانی هستند که همچنان بنا به دلایلی چندان حاضر به انتشار عکس خود در فضای مجازی نیستند و بیشتر کودکان نسبت این نوع فعالیت‌ها از خود علاقه نشان می‌دهند.

مسئول کتابخانه عمومی شهید قدوسی شهر فیروزان شهرستان نهاوند خاطرنشان کرد: امیدوارم که هرچه زودتر این بیماری ریشه کن شود تا به کتابخانه برگردیم و فعالیت‌های خود را از سر بگیریم.