پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۱۱۵

اشتیاق و همراهی همدلانه اعضاء با کتابداران در فضای مجازی

با كتابداران / اهواز

خدیجه مرادی برگزاری برنامه‌های متنوع در فضای مجازی را باعث خلق شیوه‌ای همدلانه میان اعضاء و کتابداران در روزهای تعطیلی کتابخانه‌ها به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا دانست.

خدیجه مرادی کتابدار کتابخانه عمومی فریدنیا شهرستان اهواز (خوزستان) در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به نخستین قدم‌ها در برگزاری برنامه‌های کتابخانه در فضای مجازی عنوان کرد: نخستین کاری که پس از تعطیلی کتابخانه‌ها انجام دادیم ارتباط با اعضای فعال بود. این استمرار ارتباط باعث همراهی آنها در اجرای برنامه‌های متنوعی همچون شعرخوانی، معرفی کتاب، معرفی دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، برگزاری پویش‌های نهاد، اجرای نمایش، چالش آشپزی و ... در فضای مجازی بود.

وی در ادامه افزود: در بسیاری از برنامه‌هایی که در فضای مجازی برگزار کردیم خودِ اعضاء با اشتیاق فراوان ما را همراهی می‌کردند. به عنوان نمونه در یکی از برنامه‌های شاهنامه‌خوانی مجازی‌مان، داستان زال و سیمرغ را به صورت مشترک با یکی از اعضاء برگزار کردیم. این به خوبی بیانگر رابطه سازنده و همدلانه کتابدار - عضو در فضای مجازی است. دستاوردی که از قضا در روزهای تعطیلی کتابخانه و در فضایی مجازی متبلور شد.

مرادی با تأکید بر اهمیت استمرار در کار فرهنگی توسط کتابداران در جامعه، گفت: زیستن در جوار کتاب و کتابخوانی نه‌تنها یک رسالت و عشق به کار که جزئی لاینفک از مختصات کاری و رفتاری هر کتابداری است که عاشقانه برای اعتلای فرهنگ و اندیشه گام بر می‌دارد. شخصاً حتی زمانی که سوار بر وسائل نقلیه هستم نیز نشریات مختلف و کتاب همراه خود دارم و از هیچ فرصتی برای دعوت به مطالعه دریغ نخواهم کرد.

این کتابدار در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: یکی از دغدغه‌ها و آرزوهای همیشگی‌ام احاطه همه همکارانم به فضای مجازی و تأثیراتی است که این بستر می‌تواند در پیشبرد برنامه‌های کتابخانه داشته باشد. با اینکه منکر برخی از محدودیت‌ها در حوزه نرم‌افزاری و موارد آموزشی نیستم اما چاره‌ای جز پیشرو بودن کتابداران در این حوزه و برقراری ارتباط با اعضاء و مخاطبان از این طریق نیز نیست.

وی همچنین اضافه کرد: فعالیت حدوداً ۳ ماهه در فضای مجازی تجربه‌ای بسیار خوب برای ما کتابداران بود. این حضور یکبار دیگر به ما ثابت کرد برای به‌روز بودن باید این مسیر را ادامه دهیم.

مرادی با اشاره به بازگشایی دوباره کتابخانه‌ها بیان داشت: بعضی وقت‌ها نمی‌توان احساس را به خوبی توصیف و بیان کرد. تعطیلی کتابخانه‌ها همه ما را بی‌تاب کرده، بطوریکه برای دیدار دوباره با آن روزشماری می‌کنیم. چه‌آنکه بسیاری از اعضایی که با آنها در ارتباط هستیم همواره از ما در خصوص زمان بازگشایی کتابخانه سؤال می‌پرسند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این روزها با اینکه کتابخانه‌ها رفته‌رفته بازگشایی شده‌اند اما ما در خوزستان به دلیل شرایط قرمز از این اتفاق مهم محروم هستیم. امیدوارم هرچه زودتر شرایط مساعدی در سطح استان ایجاد شود و ما نیز بتوانیم همچون مادری که مدتی است از دیدار فرزندانش محروم مانده به حلاوت دیدار دوباره با کتابخانه و اعضاء نایل شویم.