چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲

کتابداری تا اطلاع ثاثوی تعطیل نیست/ ۱۲۱

چشم انتظار خانواده های کتاب خوان خواهیم بود

مرضیه نفری، مسئول کتابخانه عمومی حضرت آیت الله خامنه ای قم

مرضیه نفری با ابراز امیدواری به فرارسیدن دوباره فصل بازگشایی رسمی کتابخانه ها، بر چشم انتظاری و برنامه ریزی کتابخانه عمومی آیت الله خامنه ای قم برای پذیرایی از خانواده های کتاب خوان و کتاب دوست در روزهای گرم تابستان تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، مرضیه نفری، مسئول کتابخانه عمومی آیت ‌الله خامنه ‌ای قم در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌ های عمومی این استان با اشاره به فاز نخست بازگشایی کتابخانه‌های عمومی بیان داشت: هیچگاه در اندیشه مان نمی گنجید روزی فرارسد که کتابخانه ها سه ماه تعطیل شوند؛ این برای کتابدارانی که به عشق کتاب ها و اعضای کتابخانه ها زندگی زندگی می کنند، بسیار سخت بود؛ بی قرار بودیم همانند مادری که چشم انتظار فرزندش است. با اینکه هر هفته این چشم انتظاری تمدید می شد اما روزشماری می کردیم که این انتظار به سر آید و کتابخانه ها دوباره درهای علم و دانش و فرهنگ را بر روی عاشقان خود باز کنند.

وی در ادامه افزود: ذهن بسیاری از کتابداران بی‌شک درگیر مخاطبان مهربانی بود که منتظر بودند تا دوباره در میان کتاب ها آرامش پیدا کنند. راست می گویند که اشعار و ضرب المثل ها به موقع به یاری نویسندگان می آیند؛ چه آنکه ضرب المثلی است که می گوید، گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی؛ یا به قول سهراب سپهری، اندکی صبر سحر نزدیک است. همین اشعار و ضرب المثل‌ ها بود که افکار کتابداران را با طراوت و حلاوت می ساخت و آنها را به افق های روشنِ پیش رو امیدوار می کرد.

نفری با اشاره به دغدغه های اعضای کتابخانه در روزهای تعطیلی این مکان فرهنگی یادآور شد: در روزهای تعطیلی اعضاء با ارسال پیامک و نشانه های تعجب و علامت سوال، یار مهربانشان را از ما می خواستند. به یاد دارم یکبار یکی از اعضاء غزلی از حافظ را برای ما  نوشت که «اوقات خوش آن بود که با دوست به سر شد» حقیقتی که این بار کتابداران نیز در آن با اعضاء هم صدا و هم قصه بودند.

وی همچنین اضافه کرد: شب و روز با سیل پیامک هایی همچون چگونه کتاب بخوانیم و از چه طریق کتاب برگردانیم و بگیریم، مواجه بودیم. دنبال راهی بودیم که بتوانیم این یار خوش زبان را به دست دوستدارنش برسانیم.

این کتابدار در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اهمیت نقش کتابداران در روزهای تعطیلی کتابخانه‌ ها تصریح کرد: بن بستی برای کتابداران وجود ندارد؛ آن ها مشاوران امین هستند؛ مشاورانی که باید تمام جوانب را بسنجند و بهترین روش را انتخاب کنند. چاره‌ ای نبود؛ کتاب ها باید مدتی در قفسه های کتابخانه ها می مانند و سفر مسافران کتاب به کتابخانه ها لغو می شد. با این حال خدمات کتابداری تعطیل بردار نبود و باید خودمان را برای سفری جدید در فضای مجازی آماده می کردیم.

نفری با اشاره به نخستین گام‌ ها در آغاز فعالیت در فضای مجازی، عنوان کرد: به اعضای کتابخانه ها و خانواده ها مشاوره دادیم که در پیام رسان ها حضور فعال داشته باشند تا بتوانیم با کمک همکاران در سه حوزه کودک، نوجوان و بزرگسال، برنامه های کتابخانه ای را این بار در محیطی متنوع و در فضایی دیگر با شیوه های نوین اطلاعاتی اجرا کنیم.

وی افزود: گروه و کانال در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی تشکیل دادیم و دوستان مهربانی خارج از مجموعه کتابخانه ها پیدا کردیم. تهدید ویروس کرونا باعث شد بدانیم که در گوشه و کنار ما هنوز تعداد زیادی تشنه کتاب و کتابخوانی هستند و این موضوع زمینه ساز آشنایی با گروه های مختلف و اقشار و اصناف و همچنین دلگرمی بیشتر ما کتابداران شد.

کتابدار کتابخانه عمومی حضرت آیت الله خامنه ای قم خاطرنشان کرد: در مدت زمان حضورمان در فضای مجازی افراد کتابخوانی را شناختیم و با تجربیات و دیدگاه های آنان برای داشتن کتابخانه ای فعال تر آشنا شدیم؛ این آشنایی فتح بابی شد که پس از بازگشایی، آنها در فضای حقیقی عضو کتابخانه شوند.

نفری با اشاره به تجربه فعالیت در فضای مجازی به عنوان یک کتابدار بیان کرد: با اینکه خدمت رسانی در کتابخانه شیرینی های خاص خودش را دارد اما ارائه خدمات در فضای مجازی نیز تجربه ای شیرین بود.

این کتابدار با اشاره به بازگشایی دوباره کتابخانه های عمومی گفت: بالاخره پس از چند ماه دوری و چشم انتظاری و شعرهای نویدبخش و ضرب المثل هایی که با خود می خواندیم، آرزوی ما کتابداران به سرانجام رسید. هم حلوا ساختیم، هم سحر نزدیک شد و هم  فاز نخست بازگشایی رسماً اعلام شد.

وی با توصیف «بازگشت کتابداران به کتابخانه» به «پرواز و رسیدن به نقطه اوج»، بیان کرد: حس کودکی را داریم که با شوق و ذوق کودکانه وسایلش را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. ذوق زده و هیجان زده وسایلمان را آماده کردیم و داخل کیف گذاشتیم تا فردا در کتابخانه حاضر باشیم و عطر خوش کتاب ها را با احساسی بهتر و متفاوت تر از گدشته استشمام کنیم. به محض ورود به کتابخانه رایحه خوش کتاب ها را از ریه هایمان گذراندیم تا مطمئن شویم، بیداریم و خواب نمی بینیم.

مرضیه نفری همچنین با توصیف لحظه مواجهه شخصی اش با کتابخانه خاطرنشان کرد: بالاخره انتظار به پایان رسید و خودم را در بین قفسه های کتابخانه دیدم. راه می رفتم و به کتاب ها سلام و صبح بخیر می گفتم. روی صندلی چرخدار پشت میز نشستم و به کارم گفتم، مشتاق دیدار و او گفت: چه عجب از این طرف ها. پارسال دوست و امسال آشنا.

وی با اشاره به نخستین برنامه ریزی ها پس از مراجعه دوباره به کتابخانه افزود: فضا باید زودتر آماده می شد. کار زیاد بود. کتابخانه ها و کتابداران این بار باید جدی تر به آموزش درست خواندن، بهتر دانستن و باور خوب زندگی کردن در بین افراد بپردازند. در فاز نخست و روزهای اولیه، ورود اطلاعات، جداسازی کتاب های فرسوده، چیدمان میزها و صندلی ها، چینش کتاب ها، زیباسازی و ... را از نو و با انرژی دوچندانی آغاز کردیم و این روند همچنان برای آماده سازی کتابخانه ادامه دارد.

کتابدار کتابخانه آیت الله خامنه ای قم در پایان بیان داشت: حیاط کتابخانه ما فضایی پر از سبزه و گل و گیاه است. هنگام آب پاشی، گلاب ریزی و جارو کردن، غزلی از دیوان شمس به ذهنم رسید که آب زنید راه را هین که نگار می رسد/ مژده دهید باغ را بوی بهار می رسد. آری، واقعاً نسیم بهاری را بر روی گونه هایم حس کردم و این امیدی است برای روزهای گرم که انتظارمان را می کشد و عطر و گلاب پاشیدیم تا مهمانان اصلی کتابخانه دوباره بر روی ما لبخند بزنند و ما را پر انرژی سازند و بگوییم سلامم را تو پاسخ گوی در باز است. به زودی همه همراهان همیشگی کتاب را در روزهای گرم خواندن در کتابخانه خواهیم دید.

گفتنی است مرضیه نفری، مسئول کتابخانه عمومی آیت الله خامنه ای قم و نویسنده کتاب های «شب های بی ستاره» و «شاید عشق باشد شاید عادت» است که در هفته کتاب سال ۹۸ به عنوان مسئول نمونه کتابخانه استان برگزیده شد.