سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۱۲۵

جشنواره کتابخوانی رضوی راهی مناسب برای شناخت امام رضا(ع) است

مژده آور مسئول کتابخانه پاکدشت

پیمان مژده آور، مسئول کتابخانه خوارزمی شهر فرون آباد شهرستان پاکدشت، گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی با تنوع منابع مطالعاتی راهی مناسب برای شناخت امام خوبان، امام رضا(ع) و ترویج فرهنگ رضوی است.

پیمان مژده آور، مسئول کتابخانه عمومی خوارزمی شهر فرون آباد شهرستان پاکدشت در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران مژده آور درباره انگیزه خود از تلاش برای جلب مشارکت مردمی در جشنواره کتابخوانی رضوی، گفت: از کودکی ارادت و توجه خاصی در خانواده من نسبت به امام رضا(ع) بوده است. یادم می آید سالی یکبار به زیارت امام رضا(ع) مشرف می شدیم. همچنین در مجله کیهان بچه ها که توسط پدرم خریداری می شد اشعار و داستان های کوتاهی درباره امام رضا(ع) می خواندم.

وی افزود: بعد از دوران کودکی و ورود به دوران جوانی با مطالعه کتاب های مختلف با زندگینامه ایشان و پدر بزرگوارشان و کرامات آن امام بزرگوار آشنا شدم. حال چه انگیزه ای بالاتر از این که با کمک جشنواره کتابخوانی رضوی در ترویج فرهنگ رضوی کوشا باشم؛ جشنواره کتابخوانی رضوی با تنوع منابع مطالعاتی، فارغ از جایزه و برنده شدن، راهی مناسب برای شناخت امام خوبان امام رضا علیه السلام و ترویج فرهنگ رضوی است.

مسئول کتابخانه عمومی فرون آباد شهرستان پاکدشت درباره نحوه معرفی جشنواره کتابخوانی رضوی به اعضا گفت: با توجه به فاصله زیاد محل سکونتم با کتابخانه و تعطیلی کتابخانه به دلیل شیوع کرونا، تبلیغات برایم سخت بود. پس از برنامه ریزی و حضور در محوطه بیرونی کتابخانه و گفتگو با کودکانی که در خیابان مشغول بازی بودند به معرفی منابع جشنواره و مسابقه نقاشی پرداختم و آن ها را به شرکت در مسابقه ترغیب کردم.

وی ادامه داد: منابع بخش بزرگسال را در مسجد نزدیک کتابخانه و همچنین به اعضایی که می دانستم با دیگر اعضا در ارتباط هستند، معرفی کردم و از آن ها خواستم که به سایت جشنواره رضوی مراجعه و پس از ثبت نام و دانلود منابع جشنواره در مسابقات شرکت کنند. همچنین به معرفی جشنواره در بین خویشان و بستگان خود پرداختم و تعدادی از آن ها نیز در مسابقات شرکت کردند.

مژده آور در خصوص استقبال از منابع سال گذشته جشنواره کتابخوانی رضوی، افزود: سال گذشته با توجه به وجود منابع چاپی و پخش برگه های مسابقه، تعداد شرکت کنندگان در بخش مکتوب حدود ۷۰۰ نفر و در بخش الکترونیک حدود ۳۵۰ نفر بود؛ البته امسال به دلیل تعطیلی کتابخانه ها و کار در فضای مجازی و نبود پوستر و منابع چاپی، تبلیغات و معرفی کتاب ها گسترده تر بود و کلام بیشترین نقش را در جلب مشارکت مردم داشت.

وی منابع امسال جشنواره را بسیار متنوع و پرمحتوا عنوان کرد و در خصوص میزان استقبال اعضا گفت: از نظر بنده کتاب «امام رضا(ع)» نوشته حسین حر به دلیل روایت زندگی امام رضا(ع) در ایران و کنجکاوی خواننده برای آشنایی با زندگی این امام بزرگوار و نیز کتاب «خورشید رهنما» نوشته ابوالفضل هادی منش به دلیل معرفی سیره و زندگی امام هادی علیه السلام که مردم آشنایی کمتری با این حضرت دارند، بیشتر مورد استقبال واقع شده است.

در پایان مژده آور به ذکر خاطره ای از برگزاری جشنواره رضوی در سال های گذشته پرداخت و گفت: در جلسه ای با مسئول پایگاه بسیج مسجد حضرت فاطمه الزهرا و معتمد مسجد به معرفی جشنواره، منابع و نحوه شرکت در مسابقات پرداختم؛ این مسجد در مسکن مهر امام رضا(ع) واقع است و فاصله زیادی با کتابخانه دارد؛ نتیجه این جلسه برایم بسیار جالب بود به صورتی که بیشترین میزان مشارکت در جشنواره سال گذشته مربوط به فعالیت این مسجد بود و مردم در رده های مختلف سنی از جشنواره استقبال کردند.