شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶

به همت محفل ادبی صبا؛

ویژه برنامه روز شعر و ادب پارسی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان برگزار شد

روز شعر و ادب پارسی

به همت محفل ادبی صبا، ویژه برنامه بزرگداشت روز شعر و ادب پارسی با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی ادراه کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان، ویژه برنامه بزرگداشت روز شعر و ادب پارسی به ریاست مهرنوش منصوری، دبیر محفل ادبی صبا و با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد ذاکری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان؛ منصور نعیمی، هنرمند و شاعر پیشکسوت هرمزگانی؛ یدالله شهرجو، شاعر و منتقد ادبی هرمزگانی و شاعران محفل ادبی صبا در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان برگزار شد.

شعرا، سرمایه اجتماعی جامعه هستند و همیشه ماندگار خواهند ماند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان ضمن تبریک فرارسیدن روز شعر و ادب پارسی، سالروز آسمانی شدن استاد شهریار را فرصت و بهانه‌ای برای ارج نهادن به جایگاه شعر و ادب و شاعران دانست.

وی بیان کرد: ادب، دو کاربرد دارد. یکی کاربرد گفتاری که همان ادبیات است و دیگری کاربرد رفتاری که همان اخلاق است و اگر هر دو کاربرد ادب با هم تلفیق شود، بهترین، زیباترین و شیواترین گونه شعری خلق خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین ذاکری ادامه داد: شعر به بیان حوادث، وقایع و موضوعات درونی و بیرونی افراد به زیباترین شکل می‌پردازد و شاعران انسان های با ادب، با اخلاق و فروتنی هستند که رفتارشان بر جامعه تأثیر می گذارد. در واقع شعر بر اخلاق شعرا نیز تأثیر می‌گذارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان تصریح کرد: شعر هر چه فراگیرتر، بی رنگ تر و به دور از تعلقات باشد و جامعه مخاطب بیشتری را تحت پوشش خود قرار دهد، ماندگارتر و مؤثرتر خواهد بود. شعرا، سرمایه اجتماعی جامعه هستند و همیشه ماندگار خواهند ماند.

شعرا همچون انبیاء، زبده عالم وجود هستند

نعیمی با استناد به شعری از نظامی در کتاب مخزن الاسرار، شعرا را همچون انبیاء، زبده‌های عالم وجود دانست؛ چراکه شادمانی روزگار به دست آن ها است.

وی ضمن اشاره به شعرای معروف و مطرح ایرانی که در قرن های مختلف می‌زیسته‌اند، ادامه داد: چندتن از بزرگان شاعر، آسمان ادبیات کشور را منور ساخته‌اند که در رأس آن ها فردوسی، خیام، نظامی، سنایی، مولوی، سعدی و حافظ هستند که هریک به تنهایی منظومه‌ای هستند که خود در مرکز مستقر بوده و سیارات به دور آن ها، در حرکت هستند.

شاعر و هنرمند فرهیخته هرمزگانی، افزود: شعر گسترده و پرشاخ و برگ فارسی با ۱۲۰۰ سال پیشینه، یکی از بزرگ ترین میراث های ماندگار در ایران است و در طول قرن های متمادی، چه بسیاری از بزرگان و شاعران در این سرزمین زیسته‌اند و حس، بینش، درک و هنر خود را برای ما به یادگار گذاشته‌اند. برخی از آثار این شاعران بزرگ، قله گاه اندیشه و احساس بشر است و شهرتی جهانی دارد.

وی ادامه داد: برخی از آنان به خاطر سبک زندگی خاص و فکر بلندشان، شایسته تقدیر هستند و برخی همچون نیما یوشیج و صائب تبریزی، سبکی نو و شیوه‌ای تازه در سخن فارسی آورده‌اند.

نعیمی تصریح کرد: رودکی که در قرن ۴ می‌زیسته است را پدر شعر فارسی می‌نامند؛ هرچند که پیش از وی نیز شاعرانی بوده‌اند، ولی رودکی، نخستین شاعری است که شعرهای خوب بسیاری گفته و شعر و ادب فارسی را به کمال رسانده است.

شعر نوگرای دهه ۴۰ استان هرمزگان به شعر تعهدمدار ایران نزدیک است

شهرجو شروع جریان نوگرایی در شعر هرمزگان را از اواخر دهه ۴۰ دانست و بیان کرد: شعر نوگرای دهه ۴۰ هرمزگان به شعر تعهد مدار ایران بسیار نزدیک است و این جریان با حضور شاعرانی همچون مرحوم حسن کرمی، مرحوم ابراهیم منصفی، م. پگاه، محمدحسن جمشیدی، ناصر زمانی و منصور نعیمی شکل گرفت. همگرایی عاطفی که بین این حلقه شاعران وجود داشت از ویژگی های بارز و مثبت شاعران نوگرا است که با صمیمیت و همکاری با یکدیگر باعث تحول در شعر هرمزگان شدند. با وجود اینکه آثار این شاعران نسل اول، می توانست بسیار درخشان و ماندگار باشد، آثاری از آن ها در زمان حیاتشان به جای نماند و تنها آثار برخی از این شاعران، پس از مرگ منتشر شد.

وی دهه ۵۰ و ۶۰ را دوره افول شعر در ایران و همچنین هرمزگان دانست و افزود: شعر این دو دهه، شور و هیجان شعر دهه ۴۰ را نداشت ولی شعر در دهه ۷۰ در هرمزگان مجددا اوج گرفت و شاعران این دهه، آثار بسیار ارزشمندی خلق کردند.

طی این ویژه برنامه، شاعران مطرح محفل ادبی صبا همچون کبری فدوی حکمی، راضیه حیدری، شیوا شاکری، فریبا حمزه‌ای، ایرج انصاری و مسعود بذرکار به خوانش اشعاری زیبا پرداختند.

گفتنی است، محفل ادبی صبا در ۱۵ مردادماه ۱۳۹۹ در استان هرمزگان با هدف ارتباط با بزرگان شعر استان، حمایت از چهره‌های جدید و نوقلمان و اجرای عدالت فرهنگی در نقاط دورافتاده، فعالیت خود را آغاز کرد و مهرنوش منصوری، دبیر این محفل و نسیمه بلندآبادی، مسئول این محفل ادبی هستند.