دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶

ایجاد کتابخانه عمومی در روستاهای با جمعیت بیش از ۱۵۰۰ نفر خراسان شمالی

جلسه بجنورد

مدیرکل کتابخانه‌های خراسان شمالی با اشاره به رایزنی‌هایی انجام شده با استانداری و فرمانداری‌ها از ایجاد کتابخانه عمومی در روستاهای با جمعیت بالغ بر هزار و پانصد نفر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی،  جلسه هم‌اندیشی امور کتابخانه‌های عمومی شهرستان بجنورد با حضور فرماندار شهرستان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، بخشداران مرکزی حصار گرمخان و کارشناس عمران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل فرمانداری شهرستان بجنورد برگزارشد.

مدیرکل کتابخانه‌های خراسان شمالی در این جلسه  با بیان اینکه ۲۰ روستا با جمعیت بالغ بر ۱۵۰۰ نفر در استان وجود دارد، اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال ۱۰ کتابخانه و سال ۹۶ نیز ۱۰ کتابخانه دیگر در این روستاها ایجاد می‌شود.
علی‌محمد جهانی افزود: علاوه بر راه‌اندازی کتابخانه در این روستاها تلاش می‌کنیم تا از ظرفیت خانه‌های معلم، مدارس و مساجد در دیگر روستاها استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دایر شدن این کتابخانه‌ها علاوه بر اشاعه فرهنگ کتابخوانی باعث اشتغال ۲۰ نفر از اهالی این روستاها هم می‌شود.
جهانی گفت: شهرستان بجنورد در بین هشت شهر استان پائین‌ترین سرانه کتابخانه را دارد که امیدواریم با راه‌اندازی فاز اول کتابخانه عمومی در این شهرستان در سال جاری، این سرانه افزایش پیدا می‌کند.

افتتاح  دو کتابخانه در شهرستان بجنورد همزمان با هفته دولت

فرماندار بجنورد نیز در این نشست گفت: کتابخانه چناران‌شهر با مساحت ۱۲۰ متر و اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ هزار ریال و با رشد فیزیکی بالای ۹۰ درصد در دست ساخت است.

موسی حاجی زاده افزود: تنها فضاسازی و دیوار کشی این کتابخانه باقی مانده است که با مساعدت شهرداری چناران‌شهر این کتابخانه در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: کتابخانه بیدک هم با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی و با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۵۰ هزار ریال و با نصب نرده، درب و انشعاب در هفته دولت به بهره برداری می رسد.

شایان ذکر است، استان ۹۲۵ هزار نفری خراسان شمالی دارای ۶۰ کتابخانه است که بر اساس شاخص‌های جهانی این استان باید ۳۰۰ کتابخانه داشته باشد؛ این استان در سرانه امانت دارای رتبه ششم و در سرانه مراجعه رتبه ۱۳ کشوری را داراست.