یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶

با معرفی برگزیدگان؛

آیین تجلیل از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی سال ۹۹ استان قم  برگزار شد

بزرگداشت هفته کتاب قم سال 1399

آیین تجلیل از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی سال ۹۹ استان قم با حضور مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل و مدیران استانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، مراسم تجلیل کتابداران و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی سال ۹۹ استان قم شنبه ۱ آذرماه با حضور مرتضی حیدری، فرماندار قم؛ حسن مالکی نژاد، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر؛ مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سجاد عمرانی، سرپرست کتابخانه های عمومی استان قم در تالار غدیر اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم برگزار شد.

در ابتدای برنامه سجاد عمرانی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب و افزایش فضای کتابخانه‌ای در استان گفت: چند روز پیش از هفته کتاب با بهره برداری از کتابخانه شهدای نوبهار قم شاهد افزایش فضای کتابخانه‌ای استان بودیم. از مهم ترین ویژگی های این کتابخانه،‌ قرارگرفتن در یکی از نقاط آسیب پذیر قم به لحاظ اجتماعی است؛ بافتی که از خدمات فرهنگی کمتری برخوردار است و خدمات رسانی این کتابخانه می تواند نقش موثری در ارتقای سطح فرهنگ عمومی در شهر مقدس قم داشته باشد.

وی افزود: در بین ۲۳ باب کتابخانه عمومی موجود در قم، در حال حاضر کتابخانه شهدای نوبهار از حیث زیربنا رتبه اول را دارد؛ بعد از افتتاح این کتابخانه گام بعدی ما تلاش برای افتتاح کتابخانه مرکزی قم در خیابان امام است که بزرگ ترین کتابخانه قم خواهد بود. امیدواریم آن پروژه هم تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در ادامه با تأکید بر فعالیت‌های فرهنگی کتابداران، اظهار داشت: کتابداران در دوره تعطیلی کتابخانه‌ها زحمات زیادی کشیدند از طریق فضای مجازی ارتباط خود را با کاربران کتابخانه‌های عمومی حفظ کردند. برگزاری پویش کتابخوان منتظر، برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، مسابقه کتابخوانی سلیمانی عزیز، مسابقه کتابخوانی شهید زین الدین و ...  تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های کتابداران پرتلاش ما در یکسال گذشته است. ارتباط با مدارس، برگزاری نشست‌های کتابخوان برای گروه‌های سنی و اقشار مختلف جامعه، معرفی کتاب در فضای مجازی، قصه گویی، آموزش ساخت کاردستی و برگزاری برنامه‌های مناسبتی از جمله فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در فضای مجازی است.

همچنین در این مراسم مدیرکل بازرسی نهاد در ادامه در خصوص فعالیت‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: انجام پروژه رفخوانی، برگزاری بیش از ۱۲ نشست کتابخوان به مناسبت‌های مختلف، برگزاری چندین جلسه نقد و رونمایی کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی مختلف، بهسازی و شاداب سازی فضای کتابخانه های مریم، ریحانه، علامه امینی، علی بن موسی الرضا(ع) و ...، امضای چندین تفاهم‌نامه جدید با اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بانک ملی ایران، ستاد اقامه نماز، مرکز خدمات حوزه علمیه و ... توجه حداکثری به پویش اهدای کتاب و ... تنها بخشی از تلاش‌های همکاران ما در ستاد اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم است.

در ادامه فرماندار قم به صورت مجازی مهمان برنامه شد. مرتضی حیدری دراین ارتباط زنده با اشاره به اهمیت هفته کتاب و هفته بسیج گفت: هفته کتاب و هفته بسیج برای ما بسیار مهم هستند. چرا که انقلاب اسلامی به این دو وابسته است. انقلاب اسلامی ایران متکی بر آگاهی بوده و بدون کتاب و ثمرهٔ آن یعنی آگاهی، هیچ گاه چنین تحول بزرگی در تاریخ کشور ما به وقوع نمی پیوست».

مرتضی حیدری، ضمن تشکر از زحمات کتابداران در خصوص فعالیت فرهنگی کتابداران ابراز داشت: از زحمات کتابداران محترم در تمام کشور که برای آگاهی و علم و دانش در تلاشند، متشکرم.

همچنین حسن مالکی نژاد در خصوص اهمیت کتاب و کتابخوانی و تلاش نهادها و سازمانها برای ترویج این امر گفت: دین اسلام نسبت به بحث کتاب و کتابخوانی اهمیت خاصی قائل است و کتاب قرآن معجزه پیامبر عظیم الشان ما است. در آیات اولیه‌ای که بر پیامبر نازل می شود، خداوند به قلم سوگند می خورد و امر به خواندن می شود. لذا اهمیت کتاب و کتابخوانی از نظر دین اسلام بسیار جایگاه والایی دارد. لذا ما باید فضایی در جامعه ایجاد کنیم که انگیزه کتاب خواندن در بین مردم عزیز ما ایجاد شود.

سپس مهدی توکلیان ضمن تبریک هفته کتاب به تمامی کتابداران در خصوص فعالیتهای کتابداران در فضای مجازی گفت: «فعالیت های فرهنگی کتابداران ما در سراسر کشور بسیار چشمگیر بوده است. تعداد بسیار زیاد برنامه ها در فضای مجازی نشان داد که علیرغم تعطیلی کتابخانه ها، کتابداران تعطیل نیستند».

مهدی توکلیان مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد کتابخانه های عمومی کشور مهمان دیگر این نشست بود که با اشاره به دغدغه اصلی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال ۱۴۰۰ ابراز داشت: دبیرکل محترم نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به صورت جدی پیگیر هستند تا مسائل مالی و قانونی نهاد مرتفع شود. ضروری است کتابداران هم برای ارتقای سلامت اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی آماده باشند و در دوره های آموزشی طراحی شده توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور شرکت کنند و از تهدید کرونا به عنوان فرصت استفاده کنند».

توکلیان در با تأکید بر اینکه امروز کتابخانه ها به پایگاه های فرهنگی اجتماعی تبدیل شده اند گفت: کتابخانه ها از کارکرد قدیمی و سنتی خود خارج شده اند و به پایگاه های فرهنگی-اجتماعی تبدیل شده اند. عملکرد بالای کتابخانه ها و کتابداران نتیجه تعامل نهاد با دستگاه های مختلف فرهنگی است. کمبود سرانه و فضای کتابخانه عمومی در استان قم بسیار مشهود است و لازم است با همکاری و تعامل با دستگاه های فرهنگی استان این مشکل کمرنگ تر شود. و انشاءالله با افتتاح کتابخانه مرکزی قم قدم مثبتی در این رابطه برداشته شود.

همچنین در این مراسم برگزیدگان مسابقه کتابخوانی شهید زین الدین که توسط اداره کل کتابخانه های عمومی و با مشارکت اداره کل زندانها، مرکز خدمات حوزه علمیه، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و بانک ملی ایران برگزار شده بود معرفی شدند.

معرفی برگزیدگان استانی جشنواره کتابخوانی رضوی و تجلیل از فعالان کتاب و کتابخوانی استان قم از دیگر بخش های این نشست بود.

گفتنی است در این مراسم تجلیل از ریحانه صادقی یکتا، کتابدار کتابخانه یادگار امام که به عنوان کتابدار نمونه کشوری در بخش فعالیتهای مجازی معرفی شده بود با معرفی برگزیدگان استانی سال ۹۹ همراه بود.  

در این مراسم عذرا سادات حکیم (مسئول کتابخانه عمومی یادگار امام)، به عنوان کتابدار شاخص استان، سمیه صفری (کتابدار کتابخانه عمومی آیت الله العظمی خامنه ای شهر جعفریه) به عنوان کتابدار برتر استان در بخش فعالیت های مجازی، طیبه قربانی رضوان (مسئول کتابخانه عمومی امام علی (ع)) به عنوان کتابدار برتر استان در بخش فعالیت های ترویجی و لیلی حقانی صرمی (مسئول کتابخانه عمومی شهدای صرم) به عنوان کتابدار برتر استان در بخش فعالیت های ترویجی تقدیر شدند.