پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵

ارائه مقالات علمی در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی؛

جایگاه کتابخانه­­ های عمومی در مدیریت بحران خود و جامعه بررسی شد

مقاله «کتابخانه ­های­ عمومی و مدیریت بحران­ های طبیعی (جایگاه کتابخانه­­ های عمومی در مدیریت بحران خود و جامعه)» توسط  ناهید سلیمانی در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی ارائه شد.

به پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مقاله «کتابخانه ­های­ عمومی و مدیریت بحران­ های طبیعی (جایگاه کتابخانه­­ های عمومی در مدیریت بحران خود و جامعه)» توسط ناهید سلیمانی در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی ارائه شد.

این مقاله توسط ناهید سلیمانی و احمد شعبانی نگاشته و با هدف بررسی نقش و کارکردهای اجتماعی کتابخانه ­های عمومی در مدیریت بحران­ های طبیعی خود و جامعه انجام شده است.

سلیمانی در خصوص انجام این پژوهش گفت: ‌در این تحقیق با استفاده از روش کتابخانه ­ای و اسنادی و تجزیه و تحلیل متون مرتبط با موضوع، تلاش شده تا ضمن بیان تصویری دقیق و واضح از نظریات اندیشمندان در حوزه مدیریت بحران، رهنمودهای عملی در جهت نقش آفرینی کتابخانه ­های عمومی در مدیریت بحران­ های طبیعی ارائه شود.

وی افزود: یافته ­ها حاکی از آن است که نقش کتابخانه ­ها در مدیریت بحران های طبیعی بسیار فراتر از حفظ مجموعه خود یا ارائه اطلاعات مناسب و به­ روز به افراد جامعه در زمان بحران است. کتابخانه های عمومی در عصر حاضر می­­ توانند و باید نقش­ هایی از قبیل سازندگان جامعه اطلاعات، مربی و تعلیم گر، یاوران دولت، حامیان جامعه، توزیع کنندگان اطلاعات، حامیان سازمانی، مدیران مجموعه و برنامه ریزان داخلی را به عهده بگیرند. البته پذیرش این مسئولیت ها باعث افزایش شناخت مردم از کتابخانه ­های عمومی شده، به طوری­ که برای این مراکز ارزش و جایگاه خاصی قائل خواهند شد.

این پژوهشگر تصریح کرد: نتایج این پژوهش می ­تواند راهنمایی برای کتابخانه­ های عمومی کشور جهت تدوین برنامه مدیریت بحران­ برای خود و جامعه باشد و از آنجا که به هر دو بعد نقش کتابخانه های عمومی در مدیریت بحران خود و جامعه پرداخته، ارزشمند است.