پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵

ارائه مقالات علمی در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی؛

وضعیت آمادگی کتابخانه‌های عمومی در مواجهه با بحران سیل بررسی شد

مقاله «وضعیت آمادگی کتابخانه‌های عمومی در مواجهه با بحران سیل (مطالعه موردی: کتابخانه‌های عمومی شهر اهواز)» توسط شهناز خادمی زاد، زینب محمدی و معصومه خادمی زاده در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی ارائه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مقاله «وضعیت آمادگی کتابخانه‌های عمومی در مواجهه با بحران سیل (مطالعه موردی: کتابخانه‌های عمومی شهر اهواز)» توسط شهناز خادمی زاد، زینب محمدی و معصومه خادمی زاده در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی ارائه شد.

این پژوهش کاربردی با هدف بررسی وضعیت آمادگی کتابخانه‌های عمومی شهر اهواز در مواجهه با بحران سیل، به روش توصیفی - پیمایشی انجام شده است.

جامعه آماری این پژوهش کتابداران و مسئولین کتابخانه‌های عمومی شهر اهواز به تعداد 47 نفر هستند؛ که به دلیل محدود بودن جامعه پژوهش از روش سرشماری استفاده شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 24 انجام شد.

نتایج تحلیل داده‌های پژوهش نشان داد کتابخانه‌های عمومی شهر اهواز در مقابله با بحران سیل در مرحله پیش از بحران در چهار بعد (آموزشی، فرهنگی، اجرایی و اطلاعاتی) در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و در مرحله حین بحران در دو بعد اطلاعاتی و اجرایی نیز وضعیت نامطلوب است، همچنین وضعیت آمادگی کتابخانه‌های عمومی در مرحله پس از بحران در دو بعد مستند سازی و اجرایی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

در این مقاله تأکید شده است که کتابخانه‌های عمومی مانند تمام نهادهای عمومی دیگر، باید با انواع مختلف حوادث غیرطبیعی مقابله کنند و همواره از آمادگی لازم برخوردار باشند؛ زیرا این نوع حوادث به تصمیم‌گیری سریع و اقدامات فوری نیازمند است.

این پژوهش بر آن است که کتابخانه‌های عمومی را به عنوان نهادی اجتماعی معرفی کرده که می‌توانند با تدوین دستورالعمل‌هایی برای مقابله با فاجعه در هر یک از موارد پیشگیرانه، آمادگی، واکنش و برنامه‌های بهبودی، داشته باشند.