پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱

ارائه مقاله علمی در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی؛

جایگاه و وضعیت کتابخانه های عمومی به عنوان مکان سوم در شهرستان پردیس بررسی شد

در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی مقاله «بررسی جایگاه و وضعیت کتابخانه های عمومی به عنوان مکان سوم در شهرستان پردیس» توسط زهرا رضایی و هاجر قاسمی ارائه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مقاله «بررسی جایگاه و وضعیت کتابخانه های عمومی به عنوان مکان سوم در شهرستان پردیس» توسط  زهرا رضایی و هاجر قاسمی ارائه شد.

زهرا رضایی در مورد این پژوهش گفت: هدف از این پژوهش  بررسی جایگاه و وضعیت کتابخانه های عمومی به عنوان مکان سوم در شهرستان پردیس است که به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کاربران کتابخانه های عمومی شهر پردیس هستند که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و به روش نمونه گیری در دسترس ۳۵۷ در نظر گرفته شد. داده ها، با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد، گردآوری و از طریق نرم افزار  spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی آن به صورت محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ ۰/۸۶ تعیین شد.

وی افزود: پرسشنامه ها به صورت حضوری توسط پژوهشگران توزیع و گردآوری شد. برای تحلیل داده ها از آزمون تی تک نمونه ای و کولموگروف اسمیرنوف استفاده شد.  

رضایی در ادامه با اشاره به  یافته های پژوهش اظهار داشت: در کل، نگرش مردم پردیس نسبت به کتابخانه های عمومی مثبت و تا اندازه ای مطلوب است. از نگاه پاسخ دهندگان وضعیت خدمات و نگرش عمومی و کارکنان تا اندازه ای مطلوب ولی وضعیت مکان سوم برای کتابخانه تا اندازه ای نامطلوب است.

این پژوهشگر تصریح کرد: ارزش این مقاله ابتدا در نشان دادن نظرات عامه مردم شهرستان پردیس در مورد کتابخانه های عمومی است و دیگر در نشان دادن اهمیت بعد مکان سوم بودن کتابخانه برای عامه مردم  است.