پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲

سجاد  محمدیان مطرح کرد؛

۴ اقدام دفتر پژوهش و آموزش نهاد برای تغییر نگرش‌ها و اشتراک ایده‌ها در حوزه کتابخانه‌های عمومی

سجاد محمديان.jpg

سرپرست دفتر پژوهش و آموزش نهاد طی سخنانی در اولین همایش کارکرد کتابخانه‌های عمومی گفت: تعیین کارکردهای جدید و جایگزین برای کتابخانه‌های عمومی کار دشواری است و نیازمند تحولی بزرگ در کتابخانه عمومی و نگرش جامعه به آن است.  

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اولین همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی با حضور چهر های بین المللی و سخنرانی استادان مطرح دانشگاهی ۲۵ و ۲۶ آذرماه به صورت مجازی برگزار شد.  
سجاد محمدیان، سرپرست دفتر پژوهش و آموزش نهاد، در روز دوم این همایش طی سخنانی گفت: در سال‌های اخیر کتابخانه‌ عمومی به عنوان یک مرکز اجتماعی با موجودیتی چند ساحتی در بخش‌هایی از جامعه و سطوح سیاست گذاری مطرح و مورد پذیرش قرارگرفته است، اما هنوز آنچنان که باید، کارکردهای جدیدی برای کتابخانه‌عمومی تعریف و تثبیت نشده است.
وی افزود: هر چند پذیرش این گزاره که کتاب و خواندن همواره به خودی خود هدف نیست بلکه وسیله ای است برای رسیدن به هدف و همچنین شکستن استعاره  کتابخانه به عنوان مرکز خدماتی تک محصول کار آسانی نبود اما یقیناً تعیین کارکردهای جدید و جایگزین کار دشوارتری است و نیازمند تحولی بزرگ در کتابخانه عمومی و نگرش جامعه به آن است.  
محمدیان با اشاره به اینکه دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی دانشواران دانشگاهی برای ایجاد این تحول در چهار مقوله ورود و اقداماتی را در این خصوص انجام داده است؛ اذعان کرد: تلاش برای نیاز مبنا شدن کتابخانه‌های عمومی، تدوین و طراحی الگوهای جایگزین و مکمل برای کتابخانه‌ی عمومی سنتی، نوآوری در خدمات و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی و ایجاد گفتگوی نخبگانی در بین متخصصان و حرفه‌مندان خبره کتابخانه عمومی برای تغییر در نگرش‌ها و اشتراک ایده‌ها از جمله ۴ اقدام نهاد هستند.  
وی در خصوص تلاش نهاد برای نیازمبنا شدن کتابخانه‌های عمومی تصریح کرد: بدین منظور سنجش نیازهای اقوام ایرانی آذری، کرد، بلوچ گروه های خاص مانند معلولان، سالمندان و بانوان خانه‌دار و ساکنان مناطق محروم مانند شهرستان‌های بهارستان، پردیس و فامنین توسط پژوهشگران دانشگاهی مورد توجه قرار گرفت که در برخی موارد توفیقاتی نیز حاصل شده است.
سرپرست دفتر پژوهش و آموزش نهاد افزود: مقوله دوم تدوین و طراحی الگوهای جایگزین و مکمل برای کتابخانه‌ی عمومی سنتی است که در این راستا طراحی و ایجاد نخستین کتابخانه عمومی بدون کتاب ایران مد نظر قرار گرفت. بحمدالله مراحل مطالعاتی این طرح تمام شده و مقدمات اجرایی آن نیز انجام شده است امیدوارم در ماه‌های آتی شاهد تأسیس آن باشیم. همین طور مسابقه طراحی کالبدی و محتوایی کتابخانه عمومی عشایری ایران نیز در مراحل مطالعاتی قرار دارد.
محمدیان در خصوص نوآوری در خدمات و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی نیز این چنین توضیح داد: برای دست یابی به این مهم استارتاپ طراحی خدمات نوین کتابخانه‌های عمومی در حال شکل‌گیری است ان شاءلله فراخوان آن نیز منتشر خواهد شد.
وی افزود: مقوله چهارم ایجاد گفتگوی نخبگانی در بین متخصصان و حرفه‌مندان خبره کتابخانه عمومی برای تغییر در نگرش‌ها و اشتراک ایده‌ها است که کمک به تاسیس انجمن ارتقا کتابخانه‌های عمومی بدین منظور انجام شد. همچنین شبکه پژوهشگران و متخصصان نهاد به عنوان هسته R&D نهاد در هفته کتاب سال جاری ایجاد و سامانه آن رونمایی شد.
محمدیان با اشاره به اینکه حمایت از همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی نیز در امتداد مقوله چهارم انجام شد، تصریح کرد: علت این موضوع، هم ایجاد تغییر در نگرش و دانش همکاران ارجمند و متخصصان کتابخانه‌های عمومی و هم ارائه تصویری از کتابخانه‌های عمومی نوین جهان است.  
وی حضور اندیشمندان خارجی در این همایش را نقطه قوت و فرصت مغتنمی دانست و ابراز امیدواری کرد در ادامه مسیر نیز بتوان چنین رویدادهای علمی را برگزار کرد.  
محمدیان با اشاره اینکه انتظار می‌رفت حضور پژوهشگران و اندیشمندان داخلی با مشارکت بیشتری صورت گیرد گفت: امیدوارم با عنایت خداوند این همایش، دستاورد موثری برای جامعه علمی و فرهنگی ایران اسلامی ارائه کرده و زمینه ساز تحول و ارتقای کتابخانه‌های عمومی شود. در پایان از همکاران ارجمندم در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان که میزبان این همایش بودند و اعضای محترم انجمن نوپای ارتقا کتابخانه‌های عمومی کشور بخصوص هیئت مدیره محترم انجمن همچنین از کمیته علمی همایش، داوران و شرکت کنندگان آن تشکر و قدردانی می‌کنم و برای همه بزرگواران آرزوی توفیق و سربلندی دارم.