سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰

با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان؛

آیین افتتاح محافل ادبی استان هرمزگان برگزار شد

image-20201012113933-1.jpeg

آیین افتتاح محافل ادبی شهرستان های بندرلنگه، پارسیان، رودان، قشم و میناب با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان و دبیر محفل ادبی صبا در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان، آیین افتتاح محافل ادبی شهرستان های بندرلنگه، پارسیان، رودان، قشم و میناب با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد ذاکری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان؛ مهرنوش منصوری، دبیر محفل ادبی صبا و دبیران محافل ادبی استان هرمزگان در بستر فضای مجازی برگزار شد.

کتابخانه‌ها باید خانه دوم مردم به ویژه نویسندگان، پژوهشگران و اصحاب دانش و معرفت باشند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان، فرهنگ را مهم ترین عنصر ضروری برای بقای جامعه دانست و بیان کرد: عناصر و مقولات فرهنگی هر کدام به منزله دانه‌های تسبیح هستند که کتاب، رشته اتصال این مهره‌ها است.

وی ادامه داد: عناصر فرهنگی مکمل یکدیگرند و باید در کنار هم توسعه یابند و همانگونه که کتاب رشته اتصال عناصر فرهنگی است، کتابخانه‌ها نیز رشته اتصال دانش‌ها و فرهنگ‌ها هستند. کتابخانه‌ها باید خانه دوم مردم به ویژه نویسندگان، پژوهشگران و اصحاب دانش و معرفت باشند.

حجت الاسلام و المسلمین ذاکری تصریح کرد: بین شعر و کتاب یک رابطه عمیق و همه جانبه وجود دارد و یک شاعر نمی تواند از کتاب و مطالعه آن جدا شود. همانگونه که کتاب حاصل کار نویسندگان و شاعران است، شاعران و نویسندگان نیز باید بسیار اهل مطالعه باشند تا بتوانند خوب شعر بگویند و قلم بزنند و هر کس بیشتر کتاب بخواند، آثار ماندگارتری خلق خواهد کرد.

این مقام مسئول در ادامه به نقش محافل ادبی در ایجاد پیوستگی بین کتابخانه و شاعران و نویسندگان اشاره کرد و افزود: محافل ادبی باید حلقه اتصال نیرومندی بین شاعران و کتابخانه‌ها باشد و در راستای هم افزایی شعرای استان به کار گرفته شود.

نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی جهت انجام فعالیت‌های ادبی و افزایش انگیزه حضور شاعران و هنرمندان در کتابخانه‌ از مهم‌ترین اهداف تشکیل محافل ادبی است

دبیر محفل ادبی صبا نیز محافل ادبی را تشکلی مردم نهاد عنوان کرد که از بافت اجتماعی فعال و علاقه مند به منظور ارتقای سطح همکاری‌های جمعی در حوزه‌های ادبی تشکیل شده است و شامل دو گروه اعضای ویژه شامل افراد متخصص ادبی و اعضای عمومی شامل افراد علاقه مند به حوزه ادبیات است.

منصوری، نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی جهت انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی، تقویت و افزایش انگیزه حضور شاعران و هنرمندان در کتابخانه‌ های عمومی و ساماندهی شعر و ادب را از مهم‌ترین اهداف تشکیل محافل ادبی دانست.

وی برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، تولید محتوا در زمینه ادبیات، برگزاری همایش‌های ادبی، برگزاری مسابقات متنوع ادبی و مشاعره، بهره‌گیری مناسب از فضای مجازی و ... را از جمله راهکارهای نیل به اهداف محافل ادبی برشمرد.

در ادامه زهرا عفیفه، دبیر محفل ادبی گوگانای شهرستان بندرلنگه، نام محفل ادبی شهرستان را برگرفته از نام قدیم بندرلنگه در زمان هخامنشیان دانست و بیان کرد: این شهرستان دارای ادیب دوستان و هنرمندان ارزشمند و توانمندی است که در سبک‌های آزاد، ترانه، غزل و سایر سبک ها شعرسرایی می‌کنند.

وی ضمن اشاره به آثار شاعران بندرلنگه‌ای بیان کرد: کتاب «آوای مروارید» برگزیده اشعار هنرمندان شهرستان است که محمدرضا فلاحی پناه، آن را به رشته تحریر درآورده است. همچنین کتاب‌های «رنگین کمان» سروده فاطمه محامدی و «ترانه باران» سروده «رؤیا احمد زاده» از جمله آثار شاعران توانمند این خطه است.

عفیفه، دبیر انجمن شعر و ادب اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان بندرلنگه، عضو انجمن ادبی بسیج هنرمندان شهرستان، عضو انجمن بنیاد صلح جهانی و عضو باشگاه کتابخوانی هرمزگان را در کارنامه خود دارد.

فاطمه رحمانی، دبیر محفل ادبی قشم نیز به پیشینه غنی ادبی این شهرستان اشاره کرد و افزود: شهرستان قشم با توجه به وسعت بالای جغرافیایی و نیز ویژگی مهاجرپذیری، شاعران و هنرمندان زیادی را در خود جای داده است که از طبعی بسیار گرم و روان برخوردار هستند. انشاالله تشکیل محفل ادبی قشم، مأمن و کانونی برای هم افزایی و شکوفایی بیشتر شاعران توانمند قشمی باشد و قدمی در راستای شناساندن آنان به مردم دنیا شود.

اصغر ملایی، دبیر محفل ابی حافظ شهرستان رودان نیز ضمن ابراز خرسندی از تشکیل محافل ادبی، شهرستان رودان را یکی از قطب های مهم گردشگری استان هرمزگان دانست و ادامه داد: این شهرستان از دیرباز، مهد پرورش ادیبان و شاعران هنرمند بوده و وجود شاعرانی همچون غلامعلی امیری زاده، منصور ضمیری، کرامت بلالی، جلال صفایی، یوسف قاسمی، حجت وطن دوست و ... در شعله وری شعر و ادب در شهرستان نقش موثر بوده و شاعران جوانی همچون احسان نصرتی، یلدا جعفری، جواد ضمیری، علی اکبر ضمیری، معصومه مرشدی و سمیه سالاری از استعدادهای درخشان ادبی این شهرستان هستند که آینده روشنی را نوید می‌دهند.

محمود متوکل، دبیر محفل ادبی پارسیان نیز ضمن اشاره به مؤثر بودن راه اندازی محافل ادبی در جذب شاعران و نویسندگان و حضور فعال آنان در کتابخانه‌های عمومی، بیان کرد: بیش از ۲۵ سال است که فعالیت های فرهنگی ادبی انجام می‌دهم و بیش از ۲۵ سال است که در پارسیان، انجمن ادبی راه اندازی کرده‌ام که بسیار مورد استقبال شاعران و نویسندگان قرار گرفته است.

وی زبان شعر را یک زبان همه پسند دانست که تأثیرگذاری بالایی بر مخاطب دارد که باید بیشتر از آن در جامعه بهره گرفت و به آن بها داد.

گفتنی است، در پایان  محفل ادبی اردیبهشت شهرستان میناب معرفی شد و یدالله شهرجو، شاعر توانمند استان، به عنوان دبیر این محفل انتخاب شد.