یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳

حجت الاسلام ناصر رفیعی در اختتامیه دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی مطرح کرد؛

لزوم ارائه محتوای مناسب بر اساس نیاز جوانان و نوجوانان امروز

ناصر رفیعی

حجت الاسلام ناصر رفیعی در اختتامیه دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، اظهار داشت: مطالعه شیرین و زیبا است اما متاسفانه فرهنگ مطالعه در کشور ما نیاز به گسترش و تقویت دارد؛ دوستانی که در حوزه کتاب و کتابخوانی فعال هستند، باید محتوای مناسب را بر اساس نوع نیاز جوانان و نوجوانان امروز ارائه کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مراسم اختتامیه دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی سی ام آذرماه مقارن با سالروز ولادت حضرت زینب‌(س) با حضور جمعی از مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا(ع) و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، کارشناس دینی و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه  در این مراسم ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، گفت: در بحث کتاب و کتابخوانی باید به تعبیر دانشمندی اشاره کنم که گفته بود، «اتاق بدون کتاب مانند انسان بدون روح است» و دانشمند دیگری گفته بود که: کتاب پنجره ای است به سوی روشنایی که اگر نباشد اتاقی تاریک نصیب ما خواهد شد.

وی افزود: بیش از ۲۵۰ مرتبه کلمه «کتاب» در قرآن تکرار شده که این نشان از اهمیت کتاب و کتابخوانی نزد پروردگار است. همچنین در حدیثی که از امام صادق (ع) نقل شده، آن بزرگوار کتاب را یکی از نعمت‌های الهی عنوان می‌کند؛ یعنی همانطور که زبان و چشم یک نعمت است، کتاب وسیله ای است که از طریق آن اخبار گذشتگان به آیندگان انتقال پیدا می‌کند. در نقل دیگری از امیرالمومنان(ع) آمده است که «خرد انسان های عاقل را از قلم شان بشناسید» و در جای دیگر فرموده‌اند «چه خوب گوینده‌ای است، کتاب».

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اقتضائات دنیای امروز، گفت: گرچه این روزها فضای مجازی توجهات بسیاری را به خود جلب کرده، اما از ظرفیت همین فضا نیز می‌توان برای مطالعه و کتابخوانی بسیار استفاده کرد. به عنوان مثال امروز به جای اینکه اتاقی پر از کتاب داشته باشیم، می‌توانیم با استفاده از یک نرم افزار و یا شبکه اینترنت به دریایی از کتاب‌ها و تفسیرهای مختلف دسترسی داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اشتیاق عالمان و بزرگان مکتب تشیع به کتاب و مطالعه به بیان روایاتی از این اشتیاق پرداخت و گفت: با اینکه مطالعه شیرین و زیبا است اما متاسفانه فرهنگ مطالعه در کشور ما نیاز به گسترش و تقویت دارد که باید راهکار مناسب آن را پیدا کرد. دوستانی که در حوزه کتاب و کتابخوانی فعال هستند، باید محتوای مناسب را بر اساس نوع نیاز جوانان و نوجوانان امروز ارائه کنند. مثلا اگر داستان حضرت زهرا در قالب رمان و در کتاب‌های کوچک و جمع و جور با قلم روان ارائه شود بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یادآور شد: بسیاری از بزرگان و علمای ما که درجه فقاهت داشته اند، آثار متعددی برای ارائه نشانه‌هایی از شناخت خدا، نه از باب برهان صدیق، بلکه از طریق نگارش داستان‌هایی ساده از سنجاقک ها، گوزن ها، گنجشک ها و ماهی ها ارائه کرده اند تا بتوانند بر اساس میزان درک و روحیه مخاطب خود مردم را با خدا بیشتر آشنا کنند.