سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام؛

جلسه انجمن کتابخانه های عمومی دره شهر برگزار شد

انجمن شهرستان دره شهر

جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دره شهر با محوریت برنامه های فرهنگی دهه فجر، تسریع در عملیات عمرانی کتابخانه شماره دو دره شهر و تاسیس کتابخانه های کوچک روستایی، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دره شهر به ریاست کیانوش محمدنژاد، فرماندار این شهرستان و با حضور سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام  و اعضای حقیقی و حقوقی انجمن در کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام در این جلسه، گفت: برای گسترش فعالیت کتابخانه های عمومی در مناطق محروم و روستایی فاقد کتابخانه شهرستان دره شهر دو برنامه ایجاد کتابخانه های کوچک با همکاری نهادهای مردمی و طرح پیشخان کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور در دست بررسی و اجرا است.

وی افزود: روند اجرایی پروژه کتابخانه شهرستان دره شهر با مشکلاتی مواجه و به این منظور پیمانکار جدیدی برای ادامه فعالیت های عمرانی آن معین شده است. از طریق رایزنی هایی که با بنیاد برکت صورت گرفته، مبلغ دو میلیارد ریال از سوی این بنیاد به عنوان کمک تعیین شده که روند پرداخت آن با توجه به رشد فیزیکی پروژه خواهد بود؛ بنابراین لازم است جهت برخوداری از این مبلغ، فرمانداری بودجه لازم برای آغاز فعالیت مجدد آن تخصیص دهد.

حیدری با اشاره به بودجه تملک دارایی کتابخانه های این شهرستان در سال جاری، بیان کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته، کتابخانه شهید مومنی الوار ارمو به طور کامل بازسازی و بهینه سازی خواهد شد؛ همچنین تعمیر و تجهیز سالن آمفی تئاتر کتابخانه امام خمینی دره شهر با همکاری مالی بنیاد برکت صورت می گیرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام در ارتباط با برنامه فرهنگی شهرستان دره شهر، گفت: با وجود اعلام آمادگی کتابخانه های عمومی برای مشارکت گسترده در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، به دلیل عدم هماهنگی لازم، روند آن موفقیت آمیز نبود. همچنین با وجود زیرساخت ارتباطی الکترونیک در کتابخانه های عمومی، برنامه قصه گویی ویژه ایام دهه فجر با همکاری ادارات و نهاد فرهنگی شهرستان برگزار می شود.

در این جلسه همچنین کیانوش محمد نژاد، فرماندار شهرستان دره شهر گفت: جلسات انجمن کتابخانه های عمومی فرصت مناسبی برای بررسی وضعیت کتابخوانی و همچنین شناسایی ظرفیت های کتابخانه های عمومی جهت توسعه فرهنگ مطالعه در بین اقشار مختلف مردم است.

وی اظهار داشت: روند تصویب و تخصیص بودجه تملک دارائی ها با توجه به اولویت بندی جهت رفع نیازهای ضروری، زمانبر است و نیاز به بررسی های دقیق کارشناسی دارد، بنابراین حضور مدیران دستگاه ها در کمیته برنامه ریزی شهرستان جهت توجیه برنامه های دستگاه مربوطه ضروری است.

محمدنژاد افزود: ضرروت بهره برداری از کتابخانه شماره دو دره شهر و نقش اساسی که در توزیع سرانه کتاب در این شهر خواهد داشت، برای ما اثبات شده، بنابراین در بودجه سال آتی برای این منظور چاره اندیشی خواهد شد.

وی با تقدیر از فعالیت های ارزنده اداره کتابخانه های شهرستان دره شهر، گفت: تلاش برای جذب منابع مکتوب، برگزاری برنامه های فرهنگی در فضای مجازی، مشارکت گسترده در دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی همراه با کسب رتبه های برتر و همچنین تلاش برای جذب اعضا به کتابخانه ها با وجود محدویت های کرونایی، قایل تقدیر است.

فرماندار شهرستان دره شهر با اعلام حمایت از برنامه های فرهنگی کتابخانه های عمومی، بیان کرد: از دستگاه های فرهنگی و فعالین این حوزه در سطح شهرستان انتظار می رود در برنامه های ایام دهه فجر به ویژه برنامه بزرگ قصه گویی مصوب این جلسه، به طور گسترده همکاری کنند.

محمدنژاد در پایان اظهار داشت: با وجود مشکلات مالی شهرداری های سطح شهرستان، برنامه ریزی های آنها باید به گونه ای باشد که پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه های عمومی در اولویت قرار گیرد.

لازم به ذکر است، در ادامه این جلسه هوشنگ طاهری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دره شهر به ارائه گزارشی از روند اجرای مصوبات جلسه پیشین انجمن پرداخت و مهم ترین برنامه های پیش روی این شهرستان در بخش کتاب و کتابخوانی را بیان کرد.