شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶

در حاشیه نخستین نشست کتاب‌خوان تخصصی «اقتصاد مقاومتی» عنوان شد؛

ضرورت معرفی کتاب‌هایی برای رشد فضای گفتمان در جامعه

نخستین نشست کتاب‌خوان تخصصی «اقتصاد مقاومتی»

دکتر طه رمضانی با اشاره به اهمیت معرفی کتاب‌هایی برای ایجاد درک مشترک و هم‌دلی و هم‌زبانی دولت و مردم گفت: می‌توانیم در نشست‌های کتاب‌خوان با معرفی کتاب‌هایی با موضوع تشریح سیاست‌های کلان ملی، میان مردم و مسئولین، فضای گفتمان ایجاد کنیم.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ دکتر طه رمضانی، محقق و استاد دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به نامگذاری سال ۹۵ به ‌عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» توسط مقام معظم رهبری(مدظله العالی) گفت: اقتصاد مقاومتی از حدود شش سال پیش در دستور کار نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته و اولویت‌هایی در این زمینه تعیین شده است. امسال نیز به‌عنوان سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نامیده شده و لازم است تا جامعه نسبت به این مفهوم، آگاهی بیشتری پیدا کند.

معاون علمی مرکزی مطالعات راهبردی تربیت اسلامی، ضمن تأکید بر لزوم استفاده از فرصت تعاملات بین‌الملی در دوران پس از مذاکرات اخیر گفت: بخشی از تحریم‌های اقتصادی کشور، پس از  مذاکرات اخیر، رفع شده‌اند اما مسئله تهدید اقتصادی، همچنان پابرجا است.

وی با اشاره به تعبیری از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره نقش اقتصاد مقاومتی برای مقابله با خطر هضم شدن در نظام جهانی افزود: اقتصاد هر کشور برای رشد و قرار گرفتن در کنار اقتصادهای قدرتمند جهان، ابتدا باید قدرت دفاعی و مقاومت خود را مستحکم کند، سپس به رقابت بپردازد. برای اینکه بتوانیم ضمن حفظ استقلال فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور در نظم جهانی نیز، نقش‌آفرین باشیم، باید اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار دهیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) افزود: کشور ما، الگوی بسیاری کشورهای دیگر به‌شمار می‌آید. بسیاری از چشم‌ها منتظرند که فعالیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی را ببینند و به عنوان الگویی بین‌المللی به آن استناد کنند و ما نیز، برای معرفی بهتر وجه جهانی‌مان، باید فعالیت‌های اقتصادی محکم‌تر و بهتری داشته باشیم.

رمضانی، شناخت محدود جامعه ایران از علم اقتصاد و کاربرد آن را آسیب‌های مهم جامعه امروز دانست و گفت: مردم ایران، حسابداران خوبی هستند و درآمدها و هزینه‌های مشهود را به‌خوبی محاسبه می‌کنند؛ اما اقتصاد از حسابداری، یک پله بالاتر است. اقتصاد به‌معنای علم انتخاب و تصمیم‌گیری، هزینه‌های نامشهود و توجه به هزینه فرصت‌ها است. در معرفی اقتصاد مقاومتی به مردم، باید تفاوت بین مفهوم اقتصاد و حسابداری را برای آنان شرح دهیم و جامعه را به سطح تحلیل اقتصادی برسانیم.

وی به عنوان یکی از مؤلفان کتاب «اقتصاد مقاومتی درآمدی بر مبانی، سیاست‌ها و برنامه و عمل» افزود: اقتصاد مقاومتی هم به‌شکل فردی و هم در عرصه اجتماعی قابل اجرا است. یک فرد باید در انتخابات و تصمیمات به‌شکلی عمل کند که بازگشت به عقب نداشته ‌باشد و یک مسیر ثابت را طی کند. یک کشور هم می‌تواند در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی خود در تعامل با دیگر کشورها، این سیاست‌های مقاوم‌سازی را در پیش بگیرد.

رمضانی ضمن تأکید بر لزوم معرفی کتاب‌های سودمند در نشست کتاب‌خوان، برگزاری این نشست‌ها را حرکتی مثبت ارزیابی کرد و با ارائه پیشنهادی گفت: می‌توانیم در نشست‌های کتاب‌خوان با معرفی کتاب‌هایی با موضوع تشریح سیاست‌های کلان ملی، میان مردم و مسئولین، فضای گفتمان ایجاد کرده و با زمینه‌سازی ایجاد درک مشترک، موجب هم‌دلی و هم‌زبانی دولت و مردم شویم.

وی تأکید کرد: وجود فضای گفتمان میان دولت و مردم و درک مشترک، هزینه‌های سیاست‌گذاری دولت را کاهش می‌دهد فضایی مناسب برای رشد و توسعه کشور ایجاد می‌کند.

گفتنی است، دومین نشست تخصصی کتاب‌خوان با موضوع اقتصاد مقاومتی، با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ ابعاد تحقق عدالت و پیشرفت» روز یکشنبه بیست و ششم اردیبهشت ساعت ۱۱ با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان،  در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود.