چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳

محفل «راویان بالندگی» با تجلیل از شاعران انقلاب در استان قزوین برگزار شد؛

خورشید جاودانه جماران پس از طلوع/ ابری ترین هوای غم‌آلود را شکست

محفل

محفل ادبی مجازی «راویان بالندگی» با تجلیل از شاعران برجسته انقلاب اسلامی در استان قزوین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین، محفل  ادبی مجازی «راویان بالندگی» با هدف تجلیل از شاعران فعال در حوزه انقلاب و تولید آثار انقلابی با حضور فاطمه محمد بیگی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین؛ حجت الاسلام و المسلمین علی نعمت الهی، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری قزوین؛ مهدیه سادات قافله باشی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر قزوین؛ محمد علی حضرتی و اسماعیل سکاک از شاعرین و پژوهشگران برجسته استان قزوین و حضور مجازی نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد.

انقلاب اسلامی حامی شعر و ادبیات است

فاطمه محمد بیگی اظهار داشت: ادبیات و شعر همواره در نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه ای داشته است که رشد و نمو این فعالیت فرهنگی اثربخش در سال های پس از انقلاب به خوبی قابل مشاهده است. همچنین رهبر معظم انقلاب نیز بارها در بیانات خود و جلسات دیدار با شاعران از اهمیت و تاثیرگذاری این ابزار فرهنگی سخن گفته اند. در بیانات مقام معظم رهبری می بینیم که ایشان از شعر با عناوین نیکو یاد کرده اند و حفظ اشعار انقلابی و اشعار پایداری را حفظ تاریخ در اذهان جامعه دانسته اند؛ چراکه ماندگاری شعر به دلیل ریتم و آهنگ در خاطرها بسیار بیشتر از وقایع و روایت ها است و این در حالی است که اشعار می توانند پویایی و زایش معنایی بی نظیری نیز ایجاد کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین گفت: استان قزوین، زادگاه مردمانی مومن انقلابی و دارای مناعت طبع  است و از گذشته میزبان شعر و ادب بوده که وجود شاعران  گرانمایه مانند ابوالقاسم عارف قزوینی و ده ها و صدها شاعر و ادیب فرزانه دیگر شاهدی بر این مدعا است.

شعر جان فرهنگی جامعه است

حجت الاسلام و المسلمین نعمت الهی، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری قزوین بیان کرد: از اثربخشی و اهمیت تفکر و فرهنگ در جان و جامعه هرچقدر سخن گفته شود، نمی تواند اصل ماجرا را روایت کند؛ چراکه رویش و رشد در جان و جامعه هر دو از این مجرا است و قطعا شعر از اثربخش ترین عوامل فرهنگی در جامعه است.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد استانداری قزوین گفت: بالندگی فرهنگی جز با توجه به عوامل مهم فرهنگ نظیر شعر و ادبیات امکان پذیر نیست و به خوبی شاهد این هستیم که در روزهای پس از انقلاب اسلامی تا چه اندازه شاعران و نویسندگان ما توانسته اند به ارتقای این حوزه کمک کنند.

نعمت الهی عنوان کرد: اگرچه در هر عصری صدها شاعر بزرگ درخشیدند و آثار گرانبهایی از جامی ها، نظامی ها و مولوی ها به یادگار مانده است اما در قرن اخیر شاهد نوعی توقف بودیم که انقلاب اسلامی، تحرکات آزادی خواهانه و عدالت جویانه پیش از آن به نوعی تزریق هوای تازه به ریه های فرهنگ و شعر و ادب بوده است که اثربخشی خود را نیز در تولید آثار در این بازه زمانی به تصویر کشیده است.

انقلاب اسلامی احیای سنت های شعری در کشور است

محمد علی حضرتی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبی استان قزوین نیز در ادامه این جلسه با تسلیت شهادت امام هادی(ع) و تبریک ایام دهه فجر، اظهار داشت: همواره نام شاعران قزوینی در بین برترین های حوزه شعر و ادب در کشور درخشیده است و از گذشته تاکنون همیشه شاهد این بوده ایم که شاعران استان قزوین جایگاه ویژه ای در توسعه و گسترش شعر و ادبیات فارسی داشته اند.

وی بیان کرد: مطالعه تاریخ ادبیات استان قزوین و کشور نشان از این دارد که در یک بازه زمانی سنت های شعری و برخی از سبک ها به کلی رو به فراموشی نهاد و در بازه ای شاهد رکود هستیم؛ اما به نظر می رسد قرن معاصر با تغییرات اجتماعی و سیاسی اتفاق افتاده در جامعه اتفاقاتی در دل شعر و ادب فارس ایجاد کرده است.

این نویسنده و شاعر قزوینی گفت: این تغییرات به مرور خود را در دل شعر و ادبیات نشان داد و مشاهده کردیم که با تغییر محتوای اشعار، توجه به خواسته ها و مطالبات اجتماعی و شعر رنگ و بوی تازه ای به خود گرفت و به یک ابزار برای مطالبات اجتماعی تبدیل شد.

حضرتی خاطرنشان کرد: در همین دوره شاهد این هستیم که سبک های شعری فراموش شده با محتوای جدید و قالب های به روز دوباره به کار گرفته شد و توانست شاهکارهای ادبی زیادی را خلق کند.

 اسماعیل سکاک، شاعر کتاب های شعر «مسافران بهشت» ، «شعله از شمعدانی»، «شهید سعید»  از نویسندگان و شاعران قزوینی نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: پیشینه شعر قزوین نیاز به تعریف و روایتگری ندارد و نمی توان از اسامی درخشان شاعران بزرگ قزوینی در تاریخ شعر و ادبیات ایران گذشت.

وی بیان کرد: با وجود این که استان قزوین همواره مهد تمدن وادب بوده است اما در برخی از مقاطع شاهد رخدادهای عظیمی در این استان هستیم که توانسته مسیر تازه ای به شعر ببخشد. البته این تغییرات در بازه هایی از زمان مختص استان قزوین نبوده و رگه هایی از این تغییرات را می توان در تمام نقاط جهان مشاهده کرد.

سکاک خاطرنشان کرد: در دهه های ۴۰ و ۵۰ با بروز جنبه های اجتماعی عدالتخواهی، ایستادگی در برابر ظلم و استبداد جهت تازه ای به شعر فارسی داده شد و شاعران توانستند با نگاه تازه ای به تولید آثار و شعرهای خود بپردازند. این رویه در سال های دفاع مقدس نیز ادامه پیدا کرد و به نوعی به تکامل رسید؛ چراکه شعر ما با مفاهیم و کلمات جدید معانی ویژه ای پیدا کرد.

وی در ادامه به شعرخوانی پرداخت:

مردی که با عصا کمر رود را شکست

 با یک اشاره قدرت نمرود را شکست

 از هشتی حیاط قدیمی بلند شد

دیوارهای ساکت و مسدود را شکست

 راهی به شاه‌راه خیابان راه کشید

 این جاده‌های خاکی و محدود را شکست

 آویخت روی شانه تابوت‌ها تبر

هر بت که در مسیر خدا بود را شکست

 نجواهای عارفانه شب‌های خلوتش

 آواز عاشقانه داوود را شکست

خورشید جاودانه جماران پس از طلوع

ابری ترین هوای غم‌آلود را شکست

درهم ‌شکست تخت سلاطین غرب را

تا جلوه‌ای خدایی نمرود را شکست

 اهالی فرهنگ و هنر دل در گرو کتابخانه ها دارند

نغمه مستشار نظامی، دبیرمحافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور  نیز در ادامه به صورت مجازی در این جلسه شرکت کرد و اظهار داشت: خوشبختانه محافل ادبی نشان دادند که کتابخانه ها جایگاه ویژه ای در دل های اهالی ادب و فرهنگ دارد و استقبال از این محافل، نشان دهنده این است که هرچقدر هم شرایط فیزیکی مانع باشد، هنوز اهالی فرهنگ و هنر دل در باب کتابخانه ها دارند.

وی افزود: انشاالله که با فعالیت پرشور محافل ادبی در شهرستان ها و استان ها و روستاها بتوانیم شاهد این باشیم که چهره های جوان و مستعد شناسایی شوند. قطعا این روند در تولید آثار هنری بی تاثیر نیست و نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.

در ادامه این جلسه محمد شفیعی فر و سیدمحمدحسین ابوترابی از دیگر شاعران استانی نیز به صورت مجازی به شعر خوانی پرداختند.

در پایان محفل ادبی «روایان بالندگی» در استان قزوین لوح سپاس علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شاعران پیشکسوت استان، محمد علی حضرتی و اسماعیل سکاک تقدیم شد.

گفتنی است، نشست‌های «راویان بالندگی» توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی در ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی به منظور تجلیل از شاعران و فعالان شعر انقلاب اسلامی در استان‌های مختلف کشور در حال برگزاری است.