چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷

با همکاری انجمن ناشنوایان امواج سکوت انجام شد؛

رونمایی از کتاب «اول کلمه بود» ویژه ناشنوایان در کتابخانه مرکزی همدان

رونمایی از کتاب ویژه ناشنوایان کتابخانه مرکزی همدان

با همکاری انجمن ناشنوایان امواج سکوت و کتابخانه مرکزی همدان از کتاب «اول کلمه بود» رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، مراسم رونمایی از  کتاب «اول کلمه بود»  با همکاری کتابخانه مرکزی همدان و انجمن ناشنوایان امواج سکوت با حضور  زهره عارفی، گردآورنده اثر؛ بهنام میرزایی، رئیس انجمن ناشنوایان امواج سکوت؛ عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ طاهره فضلعلی، رئیس کتابخانه مرکزی همدان؛ زهرا افراسیابی، پروین شریفی و فائزه خورشیدی، سه تن از نویسندگان بومی استان در فضای مجازی برگزار شد.

رئیس کتابخانه مرکزی همدان در این آیین با بیان اینکه دسترسی به جریان آزاد اطلاعات و آگاهی حق همه انسان‌ها است، اظهار کرد: در این مسیر هیچ مانعی پذیرفتنی نیست و از جامعه انتظار می‌رود تسهیلات لازم را برای افرادی که بنا به دلایل طبیعی به طور موقتی از این حق محروم شدند، فراهم کنند. همه افراد جامعه باید بتوانند از این خدمات استفاده کنند و در همین راستا کتابخانه‌ها نیز منابع لازم برای معلولان که ناشنوایان و کم شنوایان نیز بخشی از این گروه هستند را تأمین کنند.

وی تصریح کرد: کتاب و مطالعه برای این افراد بسیار مفید و ضروری است و کتابخانه مرکزی با افتتاح بخش ناشنوایان در هفته کتاب تلاش خود را می‌کند که شرایط لازم برای این قشر را فراهم کند تا آن ها هم بتوانند کتاب امانت بگیرند و مطالعه کنند.

رئیس کتابخانه مرکزی همدان ادامه داد: با افتتاح این بخش ویژه برنامه‌های فرهنگی همچون نشست‌های کتابخوان، معرفی کتاب، نقد کتاب برای ناشنوایان برگزار خواهد شد.

به دنبال مشارکت ناشنوایان هستیم

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک پایگاه اجتماعی به دنبال ارائه خدمات به همه اقشار جامعه هستند، خاطرنشان کرد: بخش نابینایان کتابخانه مرکزی همدان پیش از این فعالیت خود را آغاز کرده بود و امروز بسیار خرسندیم که بخش ناشنوایان این کتابخانه نیز برای ارائه خدمات به این قشر با استعداد فعالیت خود را آغاز کرده است.

عاطفه زارعی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی همدان به عنوان پایگاهی برای تولید محتوای بیشتر و برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای ناشنوایان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد:  کتاب ابزاری برای انتقال اندیشه است و می‌تواند در بروز استعدادها به همه انسان‌ها کمک کند.

وی افزود: مشارکت ناشنوایان برای ما بسیار حائز اهمیت است و تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست که تمام برنامه‌ها با مشارکت این قشر برگزار شود و از انجمن ناشنوایان تقاضا داریم که در این راه ما را همراهی کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه ارتباط بیشتر با ناشنوایان یکی از محورهای فعالیت کتابخانه‌ مرکزی است، تصریح کرد: در همین راستا برنامه‌های مختلفی چون بحث و گفت و گو،  نقد کتاب و ... با مشارکت این قشر برگزار می‌شود. تلاش شده است که در بخش ناشنوایان منابع مختلف اعم از کتاب و نشریات تأمین شود تا این قشر نیز بتوانند از خدمات کتابخانه‌های عمومی استفاده کنند.

تولید کتاب ویژه ناشنوایان

در ادامه مدیرعامل انجمن ناشنوایان اموج سکوت همدان اظهار کرد:  کتابخانه ناشنوایان در مجموعه کتابخانه مرکزی همدان تشکیل شده و ناشنوایان می‌توانند به این کتابخانه مراجعه و به صورت رایگان به عضویت آن درآیند.

بهنام میرزایی اظهار کرد: امید است با مشارکت ناشنوایان متخصص کتاب‌هایی را با زبان اشاره تدوین کنیم و در اختیار همه ناشنوایان در کل کشور قرار دهیم.

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد اشتغال برای ناشنوایان در حوزه تولید محتوا نیز هستیم، افزود: امید است بتوانیم کتابخانه مرکزی همدان را به عنوان یک الگو در سطح کشور در حوزه ارائه خدمات به ناشنوایان بدل کنیم.

در این برنامه نویسندگان بومی کتاب «اول کلمه بود» به خوانش برخی از داستان‌های کتاب پرداختند.