سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰

به منظور توانمندسازی کتابداران برای ارائه خدمات مطلوب به ناشنوایان و کم‌شنوایان برگزار شد؛

کارگاه آموزشی «خدمات کتابخانه‌های عمومی به ناشنوایان»

کارگاه آموزشی

نخستین کارگاه آموزشی «خدمات کتابخانه‌های عمومی به ناشنوایان» به همت اداره کل توسعه کتابخانه‌ها با هدف توانمندسازی کتابداران برای ارائه خدمات مطلوب به ناشنوایان و کم‌شنوایان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به منظور توانمندسازی کتابداران برای ارائه خدمات مطلوب به ناشنوایان و کم‌شنوایان، کارگاه آموزشی «خدمات کتابخانه‌های عمومی به ناشنوایان» با حضور مجازی ۱۴۰ تن از کتابداران و کارشناسان امور کتابخانه‌ها، ۲۸ بهمن ماه برگزار شد. میثم جوان‌بخت، رئیس اداره امور کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی استان فارس و کارشناس متخصص در حوزه ناشنوایان، تدریس این کارگاه را بر عهده داشت.

جوانبخت در این کارگاه با تأکید بر نقش موثر مطالعه در ارتقای دانش و آگاهی ناشنوایان، گفت: بهترین راهکار برای شکل‌گیری مفاهیم ذهنی، افزایش گنجینه لغات، یادگیری واژگان متضاد و مترادف و استفاده بجا و مناسب از کلمات برای ناشنوایان و کم‌شنوایان، مطالعه است.

وی تصریح کرد: محصور شدن ناشنوایان در دامنه ای از مفاهیم محدود، آنان را از دیگر افراد جامعه متمایز کرده و باعث ایجاد مشکلات فکری، اجتماعی و ... برای این قشر می شود. در این زمینه، کتابخانه های عمومی می توانند با ارائه خدمات ویژه، نقش موثری برای کمک به ناشنوایان ایفا کنند.

جوان‌بخت در ادامه با اشاره به لزوم راه اندازی بخش ناشنوایان در کتابخانه‌های عمومی، به معرفی تجهیزات، منابع اطلاعاتی، ویژگی‌های کتابدار، ویژگی‌های فضای بخش ناشنوایان و چگونگی ارائه خدمات به ناشنوایان در کتابخانه‌های عمومی پرداخت.

بخش پایانی این کارگاه سه ساعته به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.

گفتنی است، دوره آموزشی «خدمات کتابخانه‌های عمومی به ناشنوایان» تا پایان سال، روزهای سه شنبه، از طریق پلتفرم اسکای روم برگزار خواهد شد.