یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳

اختتامیه نخستین جشنواره کتاب خوان و رسانه برگزار شد/ ۳

تجلیل از امیرحسین فردی در اختتامیه نخستین جشنواره کتاب خوان و رسانه

امیرحسین فردی

نخستین جشنواره کتاب خوان و رسانه با تقدیر و گرامیداشت یاد امیرحسین فردی برگزار شد. در این مراسم ضمن مرور فعالیت های پدر داستان نویسی انقلاب اسلامی نام و یاد وی گرامی داشته شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره «کتاب خوان و رسانه» همزمان با روز خبرنگار و با گرامیداشت یاد امیرحسین فردی، نویسنده و روزنامه نگار فقید، یکشنبه ۱۷ مردادماه با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی دارابی معاون استان های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و دبیر جشنواره، اعضای هیئت داوران جشنواره، جمعی از مسئولان نهاد و شخصیت‌های برجسته رسانه‌ای، به صورت مجازی برگزار شد. 

با توجه به وضعیت کشور در خصوص شیوع بیماری کرونا و ضرورت رعایت شیوه نامه های بهداشتی، اختتامیه نخستین جشنواره کتاب خوان و رسانه یه صورت مجازی برگزار شد. در این مراسم ضمن مرور زندگی و آثار امیر حسین فردی یاد و نام وی گرامی داشته شد.

امیرحسین فردی زاده ۱۳۲۸ اردبیل و درگذشته ۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ تهران است. از او به عنوان پدر داستان نویسی انقلاب یاد می شود. عضویت در حوزه اندیشه و هنر اسلامی، سردبیری و مدیرمسئولی «کیهان بچه‌ها» (به مدت ۳۱ سال)، مؤسس و مدیر مسئول کیهان علمی، مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، عضویت در شورای داستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضویت در شورای داستان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، مسئولیت جشنواره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، مسئولیت شورای ادبیات داستانی نیروی مقاومت بسیج و مدیریت کارگاه قصه و رمان حوزهٔ هنری از سوابق مسئولیت‌های اجرایی وی است.

چندین بار داوری برای کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، جشنواره ادبیات داستانی بسیج، جشنواره راهیان نور، انجمن قلم ایران، جشنواره قصه‌های قرآنی از تجربه‌های دیگر وی است.

وی از مؤسسین کتابخانه مسجد جوادالائمه (ع) در سال ۱۳۵۳ و تشکیل شورای نویسندگان آن مسجد است که در ادامه به حوزهٔ هنری پیوستند و از ستون‌های اولیهٔ این نهاد بودند. بعدها با تشکیلاتی شدن حوزهٔ هنری و پیوستن آن حوزه به سازمان تبلیغات اسلامی به‌طور مستقل به ادامه فعالیت پرداختند.

از آثار او می توان به این موارد اشاره کرد: گرگ سالی، اسماعیل (رمان)، سیاه چمن، آشیانه در مه، کوچک جنگلی، افسانه اصلان، امام اول، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، تختی افسانه نبود، خسته نباشی گل بهار، قصه‌های گل بهار، روزی که تو آمدی، ملاقات با آفتاب، میرزا کوچک خان، میهمان ملائک، هامون، زهکلوت و آن حوالی (سفرنامه)، یک دنیا پروانه و یک مشت نقل رنگی.

گفتنی است با توجه به فراهم نبودن شرایط پذیرایی از مهمانان، هدایا و لوح یادبود پس از مراسم تقدیم خانواده مرحوم حسین فردی خواهد شد.