یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵

نخستین دوره جشنواره «کتاب خوان و رسانه» برگزار شد/ ۷

مختارپور: خبرنگاران جوان امروز، نسل درخشان رسانه ای آینده کشور هستند

علیرضا مختارپور

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به جمعیت جوان جامعه رسانه‌ای کشور، کسب مهارت‌های لازم، با بهره‌گیری از معارف دینی و منابع غنی ادبیات فارسی و همچنین رعایت اخلاق حرفه ای توسط این خبرنگاران جوان را، شکل دهنده نسلی درخشان در آینده کشور دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره «کتاب خوان و رسانه» همزمان با روز خبرنگار و با گرامیداشت یاد امیرحسین فردی، نویسنده و روزنامه نگار فقید، یکشنبه ۱۷ مردادماه با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و دبیر جشنواره، اعضای هیئت داوران جشنواره، جمعی از مسئولان نهاد و شخصیت‌های برجسته رسانه‌ای، به صورت مجازی برگزار شد.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم ضمن تبریک روز خبرنگار در سخنانی گفت: هفدهم  مرداد ماه روز خبرنگار را به تمامی خبرنگاران و اهالی رسانه تبریک عرض می‌کنم. مناسبت این نامگذاری شهادت یکی از خبرنگاران متعهد و ارزشمند جامعه خبری کشورمان بوده است. همین مطلب اهمیت موضوع خبرنگاری و فعالیت در حوزه رسانه را به ما نشان می‌دهد. شهادت و شهید خودش هم از مقوله پیام است و هم از مقوله پیام آوری و پیامبری.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص حرفه خبرنگاری افزود: معمولا وقتی از سختی مشاغل صحبت می‌کنیم، تصورمان به جنبه های عملی و درگیر بودن با حوادث و وقایع غیر مترقبه می‌رود. البته آن مشاغل به راستی مشاغل سخت هستند، اما خبرنگاری دشواری خاص خود را دارد و دشواری این حرفه تنها ار جنبه به میان وقایع، حوادث، آشوب‌ها، درگیری‌ها، سیل، زلزله و حوادث طبیعی رفتن نیست. سختی خبرنگاری بیشتر مربوط می شود به نوع فعالیت حرفه ای یک خبرنگار.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: این فعالیت در تمام دنیا از چنین دشواری برخوردار است اما در کشور ما به دو دلیل دیگر نیز این دشواری حائز اهمیت مضاعف است. ابتدا از جنبه سابقه فرهنگی کشور ما و مسئله زبان و ادب فارسی؛ در کشوری که فرهنگ چند هزار ساله دارد و زبان و ادبیات او بر پیشانی جهان می‌درخشد و تعداد مفاخر ادبی او از صدها تجاوز می کند از یک سو و از سوی دیگر ویژگی نظام مبتنی بر دین و آیین مقدس اسلام باعث شده است که سختی کار خبرنگاری بیشتر و بیشتر شود.

وی در این باره توضیح داد: شما در جامعه ای فعالیت می کنید که در آن اصرار و الزام است که صداقت، رعایت امانت، حقوق فردی و جمعی، توجه به حریم شخصی و آبروی انسان ها توجه و رعایت شود. از سویی ممکن است شما با انتشار یک خبر جلوی روی دادن یک فساد، انحراف، اشتباه و یا خیانت را بگیرید، اما از سوی دیگر ممکن است با یک خبر، فردی، خانواده‌ای یا شهری را دچار آسیب قرار دهید و با آبروی آنها بازی کنید. به حیثیت اجتماعی آنها لطمه‌ای بزنید که تا سال‌ها قابل جبران نباشد.

مختارپور همچنین با اشاره به برخی مشقت‌های موجود در حرفه‌ خبرنگاری گفت: از نظر زبان و ادب فارسی ممکن است خبرنگاران مطالبی را منتشر کنند که نشانه های بی توجهی به زبان و ادب فارسی، اغلاط، اشتباهات و ناشی گری و بی‌تجربه‌گی را در استفاده از زبان فاخر فارسی را نشان دهد و یا ممکن از در انتشار و یا گفتن اخبار از کلمات، واژه‌ها و تعابیری استفاده کنند که شیرینی، لطافت، قوت و صراحت موجود در زبان فارسی را نشان دهد. اینها نشان دهنده این است که چقدر کار یک خبرنگار و اهل رسانه بودن در کشور ما با دشواری و ملاحظات روبه‌رو است. مخصوصا اگر این شغل از مزایا و برخورداری هایی که برخی از مشاغلی که در کشور ما از آن برخوردار هستند بی بهره باشد.

دبیرکل نهاد تأکید کرد: اما علی رغم تمام این مشقات افتخار می کنیم که در جامعه ما افراد بسیاری در این حرفه مشغول خدمت هستند و باز هم خوشحال هستیم که بسیاری از خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه در کشور ما از نسل جوان هستند. درست است که در برخی کشورها خبرنگاری و اهل رسانه بودن یا گزارشگری در برخی از سطوح به سنین نسبتا بالاتر اختصاص پیدا می‌کند، اما اینکه کسی بتواند از جوانی در این مسیر گام بردارد، آینده‌ای درخشان را نوید می‌دهد که اگر این جوانان که در این حوزه مشغول فعالیت هستند بتوانند هرچه بیشتر با کسب مهارت‌های لازم، با بهره‌گیری از معارف دینی و منابع غنی ادبیات فارسی و همچنین رعایت اخلاق حرفه ای و دقت‌های لازم در کار خبرنگاری پیش بروند، به زودی جامعه ما دارای یک قشر بسیار فرهیخته مسلط غنی و قوی در حوزه رسانه ای خواهد شد و این افراد در جامعه ما خواهند درخشید.

علیرضا مختارپور در ادامه با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره گفت: از همه دست عزیزان، داوران، متصدیان، شرکت کنندگان و برگزیدگان این برنامه که باعث شدند اولین جشنواره در این موضوع به موفقیت برسد. ان‌شاءالله در دوره های بعدی این جشنواره نوافقص و کاستی‌های آن برطرف خواهد شد و به شکل بهتر و شایساته‌تری در همه سطوح برگزار خواهد شد. همچنین تشکر خاص می‌کنم از مجموعه عزیزان در اداره کل روابط عمومی و بین الملل نهاد که نقش اصلی را در برگزاری این جشنواره داشتند، مخصوصا برادر عزیز، هنرمند و متعهد جناب آقای مهدی توکلیان.