دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۷

نشست «کتاب‌خوان مدرسه‌ای» به همت کتابخانه عمومی علامه عسگری

کتاب‌خوان مدرسه‌ای استان مرکزی

اولین نشست «کتاب‌خوان مدرسه‌ای» استان مرکزی در سال ۱۳۹۵ به کوشش کتابخانه عمومی علامه عسگری در مدرسه دخترانه اصلاحچی شهرستان ساوه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی؛ اولین نشست «کتاب‌خوان مدرسه‌‌ای» استان مرکزی در سال ۱۳۹۵ به همت سعیده رونقی، کتابدار کتابخانه عمومی علامه عسگری در مدرسه دخترانه اصلاحچی شهر ساوه برگزار شد.  

در این نشست ۸ تَن از دانش‌آموزان و کتابداران به معرفی کتاب پرداختن که بدین شرح است؛

«هستی» نوشته: فرهاد حسن‌زاده/ ارائه توسط: سعیده رونقی(کتابدار کتابخانه علامه عسگری)

این رمان نوجوان در چهار فصل، راوی زندگی هستی، دختر نوجوانی با رفتاری پسرانه است. او که نمی‌‌خواهد مثل دختر‌های هم سن و سالش باشد و از انجام کارهای دخترانهبیزار است، آرزو دارد وقتی بزرگ شد راننده تریلی، خلبان و یا دروازه‌‌بان تیم صنعت نفت آبادان شود. آرزویی که کمتر دختری در سن و سال او دارند و همین امر، باعث ناراحتی خانواده به‌ویژه پدرش می‌شود. محتوای این داستان برای گروه سنی نوجوان، کاملاً مناسب است و با همزاد‌پنداری با این دسته از مخاطبین، آنان را در تجربه رفع این مشکل یاری می‌کند.

«بمیر و آزار مرسان» نوشته مجید شفیعی/ ارائه توسط: مریم ولدخانی

این کتاب، گزیده‌‌ای از حکایات طنز برگرفته از «کشکول شیخ بهایی» است که به نثری قدیمی نوشته است. کتاب کشکول دربرگیرنده حکایات، احادیث و اشعار است و مضامین متنوعی از ادبیات، طب، ستاره‌شناسی، فقه و تفسیر را در خود دارد. این کتاب، مصور بوده و طنزها دربردارنده مضامینی چون تحمل، آزادی، پرهیزگاری، نکوهش، راست و دروغ، ریاکاری و... است.  

«مثل ماه شب چهارده» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی/ ارائه توسط: رضوان موسائی

موضوع داستان این کتاب، درباره کاریکاتوریستی است که پس از تشکیل کلاس تابستانی برای کودکان،   بچه‌ها را به تمرکز روی ویژگی‌های چهره افراد، تشویق می‌کند. موضوع این کتاب، بهانه‌ای برای بیان برخی دردهای بی‌فایده و کم اهمیت است که فکر و ذهن جوانان و حتی برخی بزرگسالان را به خود، مشغول کرده است.

«حیات پاکان» نوشته مهدی محدثی/ ارائه توسط: فریبا فلاح

این کتاب که در ۱۴ فصل برای مخاطب نوجوان تدوین شده، شامل داستان‌هایی از اخلاق و آداب و سیره زندگی ائمه اطهار(ع) است. داستان‌هایی از زندگی حضرت امام حسن عسگری(ع) و امام زمان(عج) از زیباترین حکایات این کتاب است که توسط انتشارات بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) به چاپ رسیده است.

«نگاهی به زندگانی حضرت فاطمه معصومه(س)» نوشته غلامرضا حیدری ابهری/ ارائه توسط: زهره شهریار

این کتاب، گزارشی است داستان‌گونه از زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) که بارها چاپ و منتشر شده است. کتاب دوران تولد و کودکی، آغاز رنج‌ها و شهادت پدر، سفر امام رضا(ع) به مرو و هجرت حضرت معصومه(س) از مدینه به سوی مرو و سفر ایشان به ساوه و بیماری و وفات آن حضرت و چگونگی مراسم خاکسپاری ایشان را در بردارد. همچنین بخش‌هایی از این کتاب درباره حرم حضرت معصومه(س) از گذشته تا کنون و نیز فضایل و پاداش زیارت آن حضرت است.

«زندگی بر روی مریخ» نوشته کلایو گیفورد/ ارائه توسط: زهرا سهرابی

«زندگی بر روی مریخ» کتابِ دهم از مجموعه «علمی ولی شیرین‌تر از داستان» و  راهنمایی خوب و مناسب برای کسانی است که می‌‌خواهند در سفر به سیاره سرخ منظومه شمسی پیشگام باشند. این کتاب، تمام اطلاعات لازم درباره ‌حیات موجودات فضایی، سفینه‌‌ها و موشک‌‌های فضایی و کانال‌‌های آب مریخ را در اختیار خواننده می‌گذارد و برای سنین ۱۰ سال به بالا مناسب است.  

«قصه ما همین بود» نوشته محمد میرکیانی/ ارائه توسط: لیلا الله‌کرمی

«قصه ما همین بود» مجموعه‌ای داستانی، نوشته محمد میرکیانی، داستان‌نویس توانای کشورمان است که در هر جلد دارای ۷ داستان قدیمی و آموزنده شبیه داستان‌های پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در پای کرسی است. میرکیانی با بازنویسی برخی داستان‌ها از آثار شیخ بهایی و از کتاب طاقدیسِ ملا احمد نراقی، پیوندی مناسب میان مخاطب و ادبیات کهن و عامیانه ایران، پدید آورده است.

«وام دماغ» نوشته سعید هاشمی/ ارائه توسط: فاطمه صدیق

این کتاب، شامل ده داستان با عناوین: «خانم جوان بالدار»، «امان از این خوک کثیف»، «طبیب فرنگی»، «ماجرای کوه قاف و عشق‌‌های رنگی»، «نگه داشتن هر‌گونه جانور زنده در این ساختمان ممنوع است»، «باغت آباد کنکوری»، «وامی برای دماغ بابابزرگ»، «مهریه مامان»، «یک عید، مخصوص پسر آقای خوش‌‌بین» و «ماجرای نقد کوبنده‌ آقای گل حواس» است که برای مخاطب نوجوان نوشته شده است.