چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸

برگزاری چهارصد و شانزدهمین نشست کتاب‌خوان در سلطانیه

 نشست کتاب‌خوان در سلطانیه

شهرستان سلطانیه میزبان چهارصد و شانزدهمین نشست کتاب‌خوان شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی زنجان، چهارصد و شانزدهمین نشست «کتاب‌خوان» با حضور کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه، فعالین و علاقمندان حوزه کتاب و کتابخوانی در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) شهرستان سلطانیه برگزار شد.  

این نشست با معرفی ۱۰ کتاب، که در ادامه به مرور اجمالی آنها می پردازیم، به کار خود خاتمه داد.

«مهارت‌های زندگی» نوشته حسین خنیفر و مژده پور‌حسینی/ معرفی توسط: جواد سلیمی (مسئول کتابخانه عمومی ولیعصر(ع))

کتاب مهارت‌های زندگی در هشت فصل نوشته شده است و هر فصل، مباحث خاصی از مهارت‌های زندگی را به تصویر می‌کشد.
کلیاتی در مورد مهارت‌های زندگی، شخصیتی، اقتصادی، اجتماعی، تغذیه‌ای و امدادی، سرفصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهد.
کتاب مهارت‌های زندگی، تلاشی است برای بهتر زیستن که با بهره‌گیری از اصول روانشناسی و مشاوره و استفاده از تجربه‌های گوناگون، تدوین و تالیف شده است.

«درس عشق (گذری بر زندگی شهدای فرهنگی سلطانیه)» نوشته ناصر نوروزی و دیگران/ معرفی توسط: ناصر نوروزی (نویسنده و عضو کتابخانه عمومی ولیعصر(ع))

موضوع این کتاب، مربوط به بررسی مختصر زندگی سه شهید فرهنگی شهرستان سلطانیه است که در سه بخش مجزا ارائه شده است و هر بخش شامل زندگینامه، خاطرات، وصیت¬نامه و آثار می‌باشد. بیان مطالب در قالب داستانی و رعایت توالی زمانی در ارائه آن¬ها، یکی از مهم‌ترین وی‌گی‌های این اثر است.  
«قصه های مجید» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی/ معرفی توسط: مبینا سلیمی (عضو کتابخانه)

«قصه‌های مجید» برگرفته از زندگی نوجوانی کرمانی به نام مجید است که با از دست دادن پدر و مادرش با بی بی (مادربزرگش) زندگی می‌کند. قصه‌های مجید در واقع اشاره‌ای به گوشه‌هایی از زندگی نوجوانی آقای مرادی کرمانی (نویسنده) است. او در برخی درس‌ها ضعیف است ولی انشا خوب می‌نویسد و آرزو دارد روزی نویسنده شود.

«انسان کامل» نوشته مرتضی مطهری/ معرفی توسط: نرگس بابایی (مسئول کتابخانه قائم)
کتاب «انسان کامل» شامل ۱۳ سخنرانی استاد مرتضی مطهری در سال ۱۳۵۳ در جمع دانشجویان است که در ایام ماه مبارک رمضان ایراد شده است. موضوع اصلی کتاب، معرفی انسان نمونه و الگوی تربیتی مورد نظر اسلام است که استاد مطهری از آن به عنوان انسان کامل یاد می‌کند.  

«هنر اسلامی»   نوشته آنت هاگدورن و نوربرت ولف / معرفی توسط: زهرا محمدی (نویسنده و عضو کتابخانه ولیعصر(عج))

شیوه مورد مطالعه در این نوشتار، شیوه موضوعی است. بدین ترتیب در گام نخست برخی از آثار و مکتب‌های توسعه‌یافته در هنر نقاشی معرفی ‌شده و سپس محتوا و اشکال هنر خوش‌نویسی، سنّت فرش و پارچه‌بافی، هنرهای تزئینی اسلامی (سفال، سرامیک، شیشه، فلز) و هنر معماری بررسی گردیده است.  

«الیورتویست» نوشته چارلز دیکنز/ معرفی توسط: حمیدرضا چراغی (عضو کتابخانه)

این رمان که مخاطبان اصلی آن را نوجوانان تشکیل می‌دهند، یکی از آثار ادبیات کلاسیک انگلستان است و در سراسر جهان به زبان‌های مختلفی ترجمه شده و در سینه بسیاری از مردمان نقش بسته است. شروع ماجرا این داستان تا حدودی غمناک است اما پایانی خوش و شیرین دارد. این داستان راوی غم‌هایی بی‌شماری است که انسان را تشویق  به شکیبایی می‌کند.  

«بهشت فراموش شده» نوشته مهدی خدامیان آرانی/ معرفی توسط: فاطمه حیدری (نویسنده و عضو کتابخانه قائم)

تلاش نویسنده در این کتاب بر این بوده تا با نگاهى نو به آموزه‌هاى دینى به مخاطبین کمک کند تا بار دیگر عاشق پدر و مادرشان شوند. به بیان نویسنده، پدر و مادر سرمایه‌هایی هستند که افراد به واسطه آنان، پله‌های کمال را یکی پس از دیگری طی کرده و در بهترین مرتبه بهشت در کنار دوستان عزیز خدا جای می‌گیرند.

«رستاخیز: تفسیری از دو دنیای متفاوت جهنم و بهشت» نوشته سیداحمد سجادی/ معرفی توسط: ناهید ملکی (نویسنده و عضو کتابخانه قائم)

این کتاب مبتنی بر آیات قرآن کریم و روایات اسلامی با ترجمه فارسی و انگلیسی به همراه مجموعه نقاشی‌های معاد و قیامت نوشته شده است. هر صفحه این کتاب پیرامون یک موضوع مرتبط با معاد، قیامت، بهشت و جهنم است و برای هر موضوع معمولاٌ یک آیه و دو روایت ذکر شده است.

«آزادی معنوی» نوشته استاد شهید مرتضی مطهری/ معرفی توسط: فیروزه محمدی (مسئول کتابخانه عمومی ۱۵ خرداد)

آزادی معنوی یکی از بهترین آثار استاد مطهری برای عموم مردم است. محور اصلی گفتارهای این کتاب مسأله‌ی خودسازی، تزکیه‌ نفس و در یک کلمه «انسان شدن» است. این کتاب اولین بار در سال ۱۳۶۵ مشتمل بر سیزده سخنرانی استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری منتشر شده و سپس در چاپ نوزدهم با افزودن دو سخنرانی دیگر تجدید چاپ شد. «گفتارهای معنوی» پس از چندین نوبت چاپ از سوی ناشر به «آزادی معنوی» تغییر نام داد و تاکنون بیش از ۵۲ نوبت، چاپ شده است.

«نامیرا» نوشته صادق کرمیار/ معرفی توسط: فروزان سلیمان‌پور (کتابدار کتابخانه عمومی ولیعصر)

کتاب نامیرا، روایت مردمان مشتاق کوفی است که مدت‌ها در انتظار منجی خود نشسته بودند تا آنها را از زیر یوغ حاکمان ظالم و ستمگر خود رها سازد و حق سلب شده آنها را بازگرداند. روایت مردمانی که حسین(ع) را به شهر خویش خواندند؛ نه از آن حیث که او را امام زمان خود می‌دیدند و ردای حکومت را شایسته امام و خلافت را در خور شأن حسین می‌دانستند، بلکه حسین را به کوفه خواندند چرا که پیش خود می‌پنداشتند، حسین تنها کسی است که سوار بر کشتی نجات می‌تواند آنها را به ساحل امن زندگی برساند. کتاب نامیرا در سیر داستانی خود به صورت کاملاٌ حساب شده به اثبات چرایی خیانت و عهد شکنی کوفیان از آغاز راه تا وقوع حادثه کربلا می‌پردازد.