دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱

به میزبانی محفل ادبی صبای هرمزگان؛

ویژه برنامه «عصر شعر شهریار» برگزار شد

عصر شعر شهریار

به مناسبت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار ویژه برنامه «عصر شعر شهریار» به میزبانی محفل ادبی صبای هرمزگان و با حضور شاعران برجسته استان در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی هرمزگان، به مناسبت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار ویژه برنامه «عصر شعر شهریار» به میزبانی محفل ادبی صبای هرمزگان و با حضور شاعران برجسته استان، محمد علی قویدل، یدالله شهرجو، داریوش ریاحی، لیلا سالاری، اطهر قوامی و با اجرای مهرنوش منصوری، دبیر محفل ادبی صبا در فضای مجازی برگزار شد.

مهرنوش منصوری، دبیر محفل ادبی صبا با اشاره به شروع شعر فارسی، بیان کرد: شعر فارسی با قصیده ای از محمد بن وصیف سگزی با مطلع «ای امیری که امیران جهان خاصه و عام/ بنده و چاکر و مولای و سگ بند و غلام» شروع شد.

دبیر محفل ادبی صبا پس از شرح دوره ها و سبک های شعر فارسی در قرون مختلف در خصوص شعر شهریار گفت: محمدحسین شهریار در سرودن انواع شعر سنتی فارسی از قصیده و مثنوی گرفته تا غزل و قطعه و رباعی مهارت داشت. گذشته از این در طریق نیمایی نیز طبع آزمایی کرده و قطعات زیبایی چون ای وای مادرم، دو مرغ بهشتی، مومیایی، پیام به انیشتین، روح انسان دوستی موج می زند.

وی تاکید کرد: منظومه حیدر بابایه سلام را به زبان مادری خود سروده که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی است. در این منظومه شاعر با دلدادگی تمام از اصالت و زیبایی های روستا و فرهنگ روستایی که خود بدان متعلق بود، یاد کرده است. این منظومه چنان با جان و روح و احساس شاعر پیوند خورده که در واقع جوهر شعر و حاصل یک عمر تاملات او را در خود منعکس کرده است. به همین اعتبار می توان شهریار را شاعر حیدربابا و شاعر شکوه روستا نامید.

در ادامه شاعران برجسته استان محمدعلی قویدل، یدالله شهرجو، داریوش ریاحی، لیلا سالاری و اطهر قوامی به خوانش اشعار خود پرداختند.