چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۱

اختتامیه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی (۳)

پرویز: فرزندانمان را از کودکی به کتاب و کتابخوانی عادت دهیم

محسن پرویز

محسن پرویز نایب رئیس انجمن قلم ایران در آیین اختتامیه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی با اشاره به راهکارهای رونق کتابخوانی در جامعه گفت: ما باید فرزندانمان را از کودکی به کتاب و کتابخوانی عادت بدهیم.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مراسم اختتامیه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی، عصر سه‌شنبه ۱۹ مرداد، با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ فاطمه ذوالقدر عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی، طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی و حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه سخنگوی کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی؛ محسن پرویز، نایب رئیس انجمن قلم ایران و جمعی از مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در سالن همایش‌های سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این مراسم محسن پرویز، از اعضای اتاق فکر ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی، با اشاره به انتشار آمار متناقض در خصوص سرانه مطالعه در کشور، طی سخنانی گفت: در سال ۱۳۵۳ مطالعه‌ای در خصوص رفتار فرهنگی ایرانیان انجام شده بود که در آن سرانه مطالعه هر ایرانی دو دقیقه در شبانه‌ روز اعلام شده بود. بعد از انقلاب در سال‌های گذشته یکی از مسئولان فرهنگی به اشتباه و بدون اشاره به اینکه این آمار در سال ۱۳۵۳ منتشر شده، آمار مطالعه در کشور را همان دو دقیقه اعلام کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس بود که این عدد دو دقیقه سرانه مطالعه در کشور بر سر زبان‌افتاد و در کارهای تحقیقاتی که بعد از آن انجام شد، این عدد اصلاح نشد. بعد از انقلاب چند تحقیق جامع در خصوص کتابخوانی صورت گرفته که در آخرین مطالعات انجام شده، اعداد ۱۵ دقیقه، ۱۸ دقیقه و ۲۰ ثانیه، ۱۸ دقیقه و ۴۸ ثانیه و همین‌طور ۲۱ دقیقه استخراج شده است. اما اینکه این اعداد کافی است یا خیر، از دید ما کافی نیست، اما باید توجه کنیم که اعداد پایینی هم نیست.

عضو اتاق فکر ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی درباره راهکارهای رونق کتابخوانی در جامعه گفت: ما باید فرزندانمان را از کودکی به کتاب و کتابخوانی عادت بدهیم. بر این اساس بود که دوستان ما در نهاد کتابخانه تلاش کردند و با توجه ویژه به بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی، این بخش‌ها را تقویت کردند و امیدوار هستیم تا مجموع این اقدامات با همکاری وزارت آموزش و پرورش به رونق کتابخوانی در جامعه برسیم.

لزوم گسترش کتابخوانی مفید در جامعه

پرویز هدف اصلی کتابخوانی را بالابردن سطح دانش افراد عنوان کرد و گفت: وقتی ما کتابی را مطالعه می‌کنیم، مطالب مستندی را که مدت‌ها برای آنها وقت‌ صرف شده و فکر شده را می‌خوانیم و این حرکت بسیار متفاوت از سایر فعالی‌هایی است که یک انسان می‌تواند اوقات فراغت خود را با آن پُر کند.

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم کتابخوانی در کشور را رونق دهیم، باید کتابخوانی مفید در جامعه برا گسترش دهیم و کتابخوانی مفید یعنی اینکه افرادی که با مطالعه این کتاب‌ها در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کرده‌اند، دری به روی آنها باز شود تا پس از پایان این جشنواره به دنبال تکمیل دانش خود در این حوزه بروند و این نکته‌ای است که در اتاق فکر این جشنواره به آن فکر شده بود.