یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱

با حضور منتقد برجسته استان و جمعی از چهره های فرهنگی؛

مراسم رونمایی از مجموعه شعر «طرّه» در رشت برگزار شد

image-20211111093511-4.jpeg

مراسم رونمایی از مجموعه شعر «طرّه» نوشته پونه نیکوی از شعرا و نویسندگان مطرح کشور و استان گیلان با حضور علیرضا نیکویی، منتقد برجسته آثار ادبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، مراسم رونمایی از مجموعه شعر «طرّه» نوشته پونه نیکوی از شعرا و نویسندگان مطرح کشور و استان گیلان چهارشنبه (19 آبان) با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان؛ علیرضا نیکویی، منتقد برجسته آثار ادبی؛ محمدحسن عاقل منش، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان؛ پونه نیکوی، شاعر و نویسنده برجسته استان؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری ها؛ مرتضی اکبری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رشت، جمعی از شعرا، نویسندگان، مسئولین و کتابداران کتابخانه های عمومی استان، مسئولین و کارشناسان اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان، فرهیختگان استان و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات مجتمع توانبخشی بهزیستی رشت برگزار شد.

کرمی: ایجاد زیرساخت‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی با تکمیل کتابخانه مرکزی شهر رشت
 

کرمی با بیان اینکه با تکمیل کتابخانه مرکزی شهر رشت زیرساخت‌ خوبی در حوزه ترویج فرهنگ کتاب فراهم می‌شود، گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان در هفته کتاب ۴۵۰ عنوان برنامه را تدارک دیده است.
پریسا کرمی اظهار داشت: در دوران شیوع اپیدمی کرونا سعی ما در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان بر این بود تا اوقات فراغت را با کتاب و کتابخوانی پر کنیم.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان ضمن تشکر از محفل ادبی معین و همچنین علیرضا نیکویی، منتقد برجسته آثار ادبی عنوان کرد: خوشحالیم که در حال حاضر شرایط به سویی پیش رفت که فرصت لازم برای اینکه بتوانیم برخی محافل ادبی را به شکل حضوری برگزار کنیم حاصل شد تا بدین وسیله در خدمت فرهیختگان و کتاب دوستان باشیم.
وی یادآور شد: اداره کل کتابخانه‌های گیلان امسال سعی کرد لحظات شیرینی برای مخاطبان خود با اجرای برنامه‌های متنوع رقم بزند و در این راه اقدامات بسیار گسترده‌ای هم انجام داد.
کرمی نشست‌های ادبی و رونمایی از کتاب را از دیگر برنامه‌های امسال هفته کتاب در استان گیلان برشمرد و اظهار داشت: شاعر مجموعه شعر طره از شاعران خوب گیلان و کشور است و امیدوارم با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوبی که در استان وجود دارد همچنان شاهد رونمایی از آثار ادبی باشیم.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با بیان اینکه در صورت تکمیل و راه‌اندازی کتابخانه مرکزی شهر رشت زیرساخت‌های خوبی در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ایجاد می‌شود، افزود: در دو سال اخیر و همزمان با شیوع کرونا ما از مخاطبان خود غافل نبودیم و توانستیم با 75 پایگاه مجازی در ارتباط باشیم.
کرمی خوانش کتاب و پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان با مطالعه را هدف مهم نهاد کتابخانه‌های عمومی دانست و خاطرنشان کرد: از عموم مردم دعوت می‌کنم که حتما به کتابخانه‌های محل زندگی خود سری بزنند و به مطالعه کتاب اقدام کنند.

علیرضا نیکویی: شاعر مجموعه شعر «طرّه» اهل مطالعه و تفکر است
علیرضا نیکویی در این مراسم ضمن تبریک هفته کتاب با بیان اینکه شاعران قدیمی و برتر ایران بسیار اهل مطالعه بودند، عنوان کرد: شاعر باید اهل تفکر و تأمل و مطالعه باشد زیرا بدون این ها شعر بی مایه می‌شود. فقر مطالعاتی امر مخربی است که هم اینک به شدت خود را در برخی آثار ادبی کشور نشان می دهد. مجموعه شعر طره را که مطالعه کردم متوجه شدم که شاعر آن اهل مطالعه و تفکر است. این مجموعه نشان می دهد ما با شاعری روبه‌رو هستیم که درک شاعرانه مطلوبی دارد.
نیکویی نوع مواجهه شاعر مجموعه شعر طره را با کلمات، اشیا و نمونه این‌ها بسیار خوب و خاص و به دور از کلیشه دانست و ابراز داشت: من اشعار این کتاب را به دو بخش عالی و متوسط تقسیم می‌کنم و معتقدم بیشتر شعرهای آن در سطح مطلوبی قرار دارد.
این منتقد برجسته آثار ادبی رعایت یکپارچگی و محور عمودی در قالب‌هایی مانند غزل را بسیار سخت و پیچیده دانست و اظهار داشت: غزل باید دارای مولفه‌هایی مانند وحدت روایی، زنجیره تداعی، دیالوگ گفت و گویی و نظایر این‌ها باشد.
وی با اشاره به اینکه در اشعار برخی شاعران معاصر وحدت و یکپارچگی از دست می‌رود، خاطرنشان کرد: دایره واژگان یک شاعر کاملا نشان می‌دهد که او چقدر مطالعه و تفکر دارد و ما با خوانش اشعار یک شاعر کاملا می‌توانیم متوجه شویم که شاعر در چه سطح ادبی قرار دارد.

پونه نیکوی: اشعار من هرگز مناسبتی و تقومی نبوده و اشعار و نوشته هایم را با عشق نوشتم
مولف مجموعه شعر «طرّه» نیز در این مراسم با قدردانی از حضور چشمگیر دوستداران این مجموعه و علاقمندان به شعر و ادب فارسی، از برگزاری مراسم رونمایی «مجموعه طره» اظهار خوشحالی کرد و ضمن تقدیر از مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان و منتقد اثر، گفت: تمامی نقد ها به این مجموعه را پذیرفته و در آثار دیگرم به کار خواهم گرفت.
پونه نیکوی همچنین خاطرنشان کرد: من برای سرایش اشعارم از آنچه که زیستم بهره می برم و در مواجهه با هستی آنچه که تجربه زندگی من بوده و از ناخود آگاه من شکل گرفته در شعرم نشسته و متبلور شده است.
وی اضافه کرد: اشعار من هرگز مناسبتی نبوده و آن ها را با عشق نوشتم و هیچگونه سوگیری در اشعارم مشاهده نمی شود؛ چه بسا در سرایش اشعارم در رسای حضرت رسول اکرم(ص) در برخی موارد حتی قدرت نشستن را نداشتم و به احترام آن حضرت قدم زدم و شعر سرودم.
نیکوی با بیان اینکه در سمای قلم، قلم را دست، دست را بازو، بازو را سر، سر را دل و دل را دلدار می چرخاند و ایستگاه آخر این چرخش اعضای بدن سپیدی کاغذ است، گفت: من خیلی خوشبخت و شاد هستم که در کنار شما هستم و توانستم تجربیات تلخ و شیرین زندگیم را بر صفحه کاغذ منتقل و آن را تقدیم شما کنم.
این نویسنده در ادامه افزود: امیدوارم از جسمی که روزی به خاک تحویل خواهم داد تا زمانی که هستم با کلمات زندگی کنم.
پونه نیکوی در پایان گفت: مامن شعر مامن وفا است و مرجع و پناهگاه ما شاعران جز کلمه و عشق چیز دیگری نیست و ما غواص معنی دریا و اقیانوسی هستیم که در آن عشق حاکم است؛ زیر تیغ عشق می نویسیم و امیدوارم که تا ابد و تا زمانی که هستم در زیر این تیغ باشم.

وی در ادامه به خوانش بخش هایی از کتاب مجموعه شعر طره پرداخت.
در پایان این مراسم، رونمایی از مجموعه شعر «طرّه» توسط مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، مولف اثر، مدیرعامل انجمن خیرین گیلان، معاون امور کتابخانه و همکاری ها شاعران برجسته انجام شد.
گفتنی است، مجموعه شعر «طرّه» اثر پونه نیکوی به تازگی در ۱۶۸صفحه از سوی انتشارات هزاره ققنوس منتشر شده و علاقمندان جهت تهیه این کتاب می توانند به مراکز فروش کتاب در رشت و بندر انزلی مراجعه و این اثر را تهیه کنند.