به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی استان قم، همزمان با آخرین روز از هفته کتاب که با عنوان «کتاب کودک و نوجوان، آینده نسل مجازی» نامگذاری شده است، نشست مجازی «چگونگی ترغیب کودکان و نوجوان به مطالعه» با حضور سمیه سادات آخشیک، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه خوارزمی برگزار شد.
در ابتدای این نشست سمیه سادات آخشیک در مورد سودمندی کتاب خواندن برای کودکان گفت: همه ما از سودمندی کتابخوانی برای کودکان و تاثیر آن بر شخصیت کودکان و نوجوانان آگاه هستیم. پژوهشهای زیادی نشان میدهد که جنین شش ماهه نیز میتواند از کتاب خواندن، لالایی و حرفهای پدر و مادر تاثیر بگیرد. همچنین پژوهشها به وضوح ثابت میکنند که خواندن کتابهای غیردرسی میتواند به فعالشدن ذهن کمک کند و تفاوت قابل ملاحظهای بین دانش آموزانی که در زمان تحصیل، کتاب های غیردرسی مطالعه میکردند و سایر دانشآموزان وجود دارد.
این استاد دانشگاه همچنین پیرامون معیارهای انتخاب کتاب گفت: در ابتدا توصیه میکنم که پدر و مادر معیارها و ارزشهایی را که برایشان اهمیت دارد و دوست دارند فرزندشان نیز با این معیارها رشد پیدا کند را بنویسند و بر اساس این ارزشها، سراغ انتخاب کتاب بروند. برای مثال اگر توجه به محیط زیست از ارزشهای ما است، می توانیم کتابهایی با این موضوع برای فرزندانمان بخوانیم تا این ارزشها در وجود آن ها نهادینه شوند.
آخشیک اضافه کرد: پدر و مادرها برای انتخاب کتاب، از فهرستهای موضوعی معتبر و متخصصان حوزه کودک مثل کتابداران کودک و کتابفروشان متخصص کمک بگیرند و کتابها را از ناشران و کتابفروشیهای معتبر خریداری کنند. همچنین باید به جذابیت ظاهری، محتوایی و تنوع موضوعی را در انتخاب کتاب دقت کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، پیرامون راههای ترغیب کودکان به کتاب خواندن گفت: اولین نکته بسترسازی برای مطالعه است به این معنا که سعی کنیم گوشه دنجی برای کتاب خواندن در خانه درست کنیم که همیشه چند کتاب برای خواندن در آنجا باشد. این امر در تحریک کنجکاوی کودک موثر خواهد بود. نکته دوم این است که خود پدر و مادر هم باید اهل مطالعه باشند؛ چراکه کودکان رفتار پدر و مادر را تقلید میکنند و این بهترین راه برای ترغیب کودکان به مطالعه است. سومین راه تهیه کتاب به صورت مداوم برای کودکان است که میتواند با عضویت در کتابخانه، سر زدن و پرسه زنی در کتابفروشیها و عضو شدن در نشریات کودک انجام گیرد. چهارمین نکته نیز درست کردن کتاب یا کتابسازی با استفاده از قوه تخیل کودکان است. نکته آخر نیز حضور کتابها در همه جای خانه و در اختیار کودکان است.
بخش دیگر صحبتهای آخشیک به چگونگی خواندن کتاب برای کودکان اختصاص داشت که عضو گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی در این رابطه گفت: هنگام کتاب خواندن نباید توقع داشته باشیم که کودک ساکت بنشیند و به خواندن ما گوش دهد؛ بلکه به کودک اجازه دهیم به هر صورتی که دوست دارد با کتاب ارتباط برقرار کند؛ یعنی کتاب را لمس کند، از هر جایی که او دوست دارد کتاب را بخوانیم، با لحنهای مختلف کتاب را بخوانیم و از تخیل کودک هنگام خواندن کتاب استفاده کنیم.
در پایان این نشست، کتابداران و اعضای حاضر در نشست، پرسشهای خود را پیرامون بحث بیان کردند.