چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲

برگزیده شایسته تقدیر مسابقه «طراحی کتابخانه عشایری»؛

نتایج مسابقه «طراحی کتابخانه عشایری» به بهبود کیفیت زندگی عشایر می‌انجامد

مژگان افشارفر

مژگان افشارفر ضمن تقدیر از بانیان برگزاری مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری»، اظهار داشت: فارغ از اینکه کدام طرح به مرحله اجرا می رسد، امیدوارم نتایج مثبت برگزاری این مسابقه با ایجاد کتابخانه عشایری، به بهبود کیفیت زندگی عشایر بیانجامد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به دنبال برگزاری مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری»، ۸ طرح برتر شامل سه طرح برگزیده و ۵ طرح شایسته تقدیر معرفی شد. طرح ارائه شده از سوی مژگان افشار فر، رئیس استودیوی «ما» که به صورت تیمی انجام شد، یکی از طرح های شایسته تقدیر در مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» بود.

مژگان افشارفر، در تشریح طرح ارائه شده استودیوی ما برای مسابقه «طراحی کتابخانه عشایری»، اظهار داشت: کانسپت پروژه ما بر اساس پروتوتایپ زندگی عشایر بود. پیش از شرکت در این مسابقه ما آشنایی چندانی با زندگی عشایری نداشتیم، بنابراین کار با تحقیق و پژوهش آغاز شد. بر اساس تحقیقات انجام شده تصمیم گرفتیم توجه به ساده زیستی زندگی عشایر و مصالح مورد استفاده توسط آنان، که عموما چوب و پارچه بود، را در اولویت قرار دهیم. به این ترتیب ایده ما بر سه محور مصالح بومی، شکل و ظاهر چادر عشایر و خطوط سایت(عموما کوه ها) شکل گرفت و طراحی پروژه آغاز شد.

وی افزود: یکی از نکاتی که در فراخوان مسابقه بسیار مورد تأکید قرار گرفت، انعطاف پذیری و قابلیت حمل و نقل سازه بود؛ بنابراین تمرکز ما علاوه بر سه موردی که پیش تر اشاره شد، خلق سازه ای بود که به راحتی و به دور از هرگونه پیچیدگی قابل برپایی و جمع شدن باشد. سازه را با در نظر گرفتن سه نوار مسطح، طراحی کردیم؛ به گونه ای که این نوارها از طریق پیچ و مهره و پرچ به هم متصل شده و روی زمین پهن می شوند. تنها کافی است برپاکننده چادر، آن را در محور z برپا کند. جمع کردن سازه نیز بسیار آسان است؛ به قطعات کوچک تر تبدیل می شود و مساحت کمی را اشغال می کند.

افشارفر ادامه داد: در طراحی قفسه های کتاب و صندلی ها نیز، معیار انعطاف پذیری را مد نظر قرار دادیم و تمامی قفسه ها و صندلی ها قابلیت جمع و باز شدن، دارند. نکته دیگری که مورد توجه قرار گرفت، این بود که فضای منفی(فضای باز) و مثبت(فضای بسته) را در کنار هم تجربه کنیم. با توجه به شرایط زندگی عشایر، آن ها تمایل دارند فعالیت هایی را در فضای باز و فعالیت هایی را در فضای بسته انجام دهند؛ مثلا بچه ها می توانند در فضای باز علاوه بر امنیتی که تجربه می کنند، بازی کنند، فیلم ببینند و کتاب بخوانند. کتابخانه ها عموما در فضاهای سرپوشیده هستند اما در عین حال، فعالیت هایی می تواند خارج از فضای کتابخانه انجام شود. در این مورد نیز، انعطاف پذیری وجود دارد و کاربر استفاده کننده از فضا می تواند درباره نحوه چیدمان تصمیم بگیرد.

وی با اشاره به بازدید انجام شده از مناطق عشایری در جریان برگزاری مسابقه، گفت: بعد از بازدید میدانی از منطقه و آشنایی بیشتر با زندگی عشایر، متوجه شدیم که طرح ما کمی کُلی است و کاربری های متفاوت دیگری، که به شدت حائز اهمیت است، قابلیت پیاده سازی در طرح را دارد. برای مثال بعد از بازدید فکر می کنم کودکان و همچنین زن عشایر، که مهم ترین عضو زندگی عشایری است، باید در این پروژه بیشتر مورد توجه قرار می گرفت.

افشارفر ضمن تقدیر از بانیان برگزاری مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری»، اظهار داشت: به اعتقاد من مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری»، یکی از بهترین مسابقات برگزار شده در حوزه معماری بود؛ چراکه برای عملی شدن ایده ها پیگیری های لازم انجام شد. ما در مسابقات بسیاری شرکت کردیم که با اهدای جایزه به پایان می رسید اما برای این مسابقه بازدید های میدانی در نظر گرفته شد که بسیار ارزشمند است. فارغ از اینکه کدام طرح به مرحله اجرا می رسد، امیدوارم نتایج مثبت برگزاری این مسابقه با ایجاد کتابخانه عشایری، به بهبود کیفیت زندگی عشایر بیانجامد.