یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴

با محوریت یکی از آثار طرح کتابخوان ماه شهریور؛

«دّر و صدف» در کتابخانه سلمان ساوجی نقد شد

نقد و بررسی دور و صدف

کتاب «دّر و صدف» از کتاب‌های منتخب کتابخوان ماه شهریور با حضور جمعی از طلاب حوزه علمیه خواهران شهر ساوه در کتابخانه سلمان ساوجی، نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، کتاب «دّر و صدف»از کتاب‌های منتخب کتابخوان ماه شهریور (شامل مباحث دینی، اجتماعی، سیاسی درباره حجاب) با حضور کرمی، معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران حضرت فاطمه الزهرا(س)، جمعی از خواهران طلبه و کتابداران در کتابخانه عمومی سلمان ساوجی شهر ساوه نقد شد.

«دّر و صدف» اثر محمد شجاعی، مشتمل بر چهار بخش است که توسط انتشارات محیی در 215 صفحه در سال 1384 به چاپ رسیده است.

بخش اول کتاب به بررسی دو دیدگاه درباره مقوله حجاب می‌پردازد و حجاب را به‌عنوان یک حکم تکلیفی به همراه دیگر احکام دینی، مورد بحث قرار داده است. بدین معنا که رابطه انسان با احکام تکلیفی، نیاز انسان به قوانین دینی، نقش این قوانین در زندگی و دلیل لزوم پیروی از دستورهای دینی بررسی شده، سپس در گفتاری مستقل به بحث درباره حجاب و نقش آن در رشد و تعالی فرد و جامعه پرداخته است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «چه بسیار افردی که نسبت به حق و باطل بودن چیزی و مفید یا مضر بودن کاری، اطلاعات و شناخت ذهنی دارند، ولی در عمل برخلاف علم خود رفتار می‌کنند. علت این اختلاف در علم و عمل این است که شناخت آنها با روح و جانشان آمیخته نشده و به باور قلبی تبدیل نشده است.

با توجه به اظهارات منتقدین در جلسه نقد این کتاب برای خوانندگانی مناسب است که شرایط و زمینه‌های رجوع به حجاب را داشته باشند؛ زیرا قبل از اینکه فرد نیاز به حجاب را در درون خود احساس کند، ابتدا باید به باوری قلبی در این زمینه رسیده باشد تا بتواند از آنچه که به نفع اوست بهره‌مند گردد. زیرا افرادی که هنوز به باور خداشناسی و در پی آن به باور خودشناسی دست پیدا نکرده باشند، ابتدا باید این مراحل را طی نموده سپس به گرایش در زمینه حجاب اشتیاق یابند؛ زیرا حجاب امری است الهی و نباید به عنوان وظیفه‌ای زمینی به آن نگریسته شود تا بتوانیم نتیجه مطلوب را از آن به دست آوریم.»

بخش دوم کتاب، به ریشه پیدایش فرهنگ بی‌حجابی می‌پردازد و ضمن بررسی علل گسترش فرهنگ بی‌حجابی در کشور به عواقب بی‌توجهی به این دستور مهم اشاره می‌کند.

 در صفحه 111 این کتاب این چنین آمده است: «تا دو سه قرن قبل، وضع پوشش زن در جهان، مناسب بود و شکل‌های مبتذل امروزی وجود نداشت. عواملی از قبیل رشد صنعت و تکونولوژی، پیدایش نظریات فلسفی و مکاتب جدید، سخت‌گیری‌های کلیسا، تحقیر و ظلم و ستم به زنان و کنار رفتن دین از صحنه زندگی مردم، از علل پیدایش و گسترش فرهنگ برهنگی و بی‌حجابی بوده‌اند.»

منتقدین این نشست بر این باورند که بخش دوم کتاب، به‌شکلی ماهرانه به این موضوع پرداخته و علل بی‌حجابی در زمینه‌های مختلف را به خوبی مورد بررسی قرار دائه است. در این نشست به رسم امانت و به دلیل عدم حضور نویسنده اثر، بیشتر به نکات طلایی کتاب پرداخته شد.

بخش سوم کتاب به نقش نگاه در شکل‌گیری تفکرات و ایجاد انحرافات می‌پردازد. در این بخش می‌خوانیم: «اسلام برای حفظ پاکی فرد و جامعه علاوه بر اینکه به زنان دستور رعایت حجاب را داده به مردان نیز دستور داده است که چشم‌های خود را از نگاه ناروا به نامحرم حفظ کنند.»

«خواهرم حجابت، برادرم نگاهت» بحث اصلی بخش سوم این کتاب است. حفظ حجاب توسط زنان و حفظ نگاه توسط مردان از موضوعاتی بود که بیش از نیمی از زمان جلسه به آن اختصاص داشت. حجاب از آن زنان است ولی مردان هم باید نگاه کنترل شده‌ای داشته باشند تا جامعه بتواند به سوی کمال سوق  پیدا کند. حجاب باید در گرو عفاف باشد تا هم زنان و هم مردان جامعه از آسیب‌های آن مصون بمانند.

لباس، عنوانی است که به بخش چهارم کتاب «دّر و صدف» به آن اختصاص یافته است. در این بخش می‌خوانیم: «خداوند برای انسان دو نوع لباس را معرفی می‌نماید: لباس ظاهری که برای پوشاندن بدن و حفظ آن و نیز مایه زینت ظاهری انسان است و دیگر، لباس باطن که از آن به تقوا تعبیر فرموده است. تقوا روح انسان را از بیماری و آفت و زشتی مصون می‌دارد و از آنجا که تنها توشه انسان در مسیرش به سوی آخرت و ابدیت و تنها سبب خوشبختی او داشتن روح سالم می‌باشد، ارزش و اهمیت لباس باطن بیشتر خواهد بود. حیات واقعی روح انسانی فقط در سایه اطاعت از خداوند و دستورهای وی امکان دارد و زیبایی و جمال آن در داشتن تقوا و ایمان است.»

نحوه لباس پوشیدن بانوان در کنار پوشش آقایان و ضرورت آن از مباحث چالش برانگیز این نشست بود. پوشش مناسب برای آقایان و بانوان هر دو امری لازم و ضروری است و باید هر دو قشر از آن، نه به عنوان ابزاری برای خودنمایی، بلکه به عنوان پوششی مناسب استفاده نمایند تا از هر گونه صدمه در زمینه عدم پوشش مناسب در امان باشند.

گفتنی است؛ این جلسه نقد و بررسی با استقبال خوب مخاطبین و طرح سوألات و نظرات متعدد به‌کار خود پایان داد.