شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱

نشست کتاب‌خوان در کتابخانه عمومی دکتر حسابی کلات مورموری

نشست کتاب‌خوان - کتابخانه عمومی دکتر حسابی کلات مورموری

دومین نشست کتاب‌خوان کتابخانه عمومی دکتر حسابی کلات مورموری در شهرستان آبدانان با حضور شماری از اعضای این کتابخانه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی ایلام، دومین نشست کتاب‌خوان کتابخانه عمومی دکتر حسابی کلات مورموری در شهرستان آبدانان روز سه‌شنبه شانزدهم شهریور با حضور شماری از اعضای اهل هنر این کتابخانه برگزار شد.

در این نشست شش تَن به معرفی و ارائه کتاب‌های خوانده شده خود پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:

«سطرها در تاریکی جا عوض می‌کنند» نوشته گروس عبدالملکیان / ارائه توسط: غلامرضا خدارحمی (دبیر انجمن شعر مورموری)

این کتاب مجموعه‌ای از اشعار سپید با موضوعات اجتماعی و فلسفی و چند شعر عاشقانه است و از ویژگی‌های آن، اهمیت واژه‌ها و روان بودن زبان شعر و همچنین تصویرسازی است.

«سخنان حسین بن علی(ع) از مدینه تا شهادت» نوشته محمدصادق نجمی / ارائه توسط: رحمان زینی‌وند (هنرمند خوشنویس)

این کتاب به بررسی قیام امام حسین(ع) از اول تا شهادت پرداخته است که می‌توان به قضیه بیعت گرفتن از امام حسین(ع) بعد از مرگ معاویه برای یزید و امتناع آن حضرت از این کار و  نیز ترک حج واجب به خاطر جلوگیری از خونریزی در خانه خدا از جمله موضوعات اشاره شده در این کتاب است.  

«طنین تنهایی» نوشته طاهره صفارزاده / ارائه توسط: مهسا مصطفایی 

نویسنده این کتاب اولین شعر خود را در نوجوانی تحت عنوان کودک قرن نوشته است. این بیت که وصف کودکی است که دارای مادری غرب‌زده است، از این شعر است:

کودک این قرن هر شب در حصار خانه‌ای تنهاست /  پر نیاز از خواب اما وحشتش از بستر آینده و فرداست

برخی از اشعار این کتاب سخت و برخی ساده‌اند و قالب این کتاب شعر نیمایی و نواست و بیشتر موضوع آن نیز نقد سیاسی و اجتماعی می‌باشد.

«بهترین نحوه استفاده از فکر» نوشته تونی بوزان و ترجمه عبدالله مستوفی / ارائه توسط: آرزو کایدخورده

در این کتاب اشاره شده که مغز انسان همانند غولی در خواب است. در طول سال‌های اخیر محققین مختلف در رشته‌های روان‌شناسی، آموزش و پرورش، فیزیک و... و. نشان داده‌اند که پتانسیل مغز انسان از آنچه تصور می‌شود خیلی بیشتر است و به نظر می‌رسد که حتی از نیم درصد مغزمان هم استفاده نمی‌کنیم.

«اقتصاد و فرهنگ» نوشته دیوید تراسبی و ترجمه: کاظم فرهادی / ارائه توسط: زهرا مشاهیری (مسئول کتابخانه دکتر حسابی مورموری)

در مقدمه این کتاب آمده است:  مجموعه نگرش‌ها، اعتقادات، آداب و رسوم، عرف‌ها و اعمالی را توصیف می‌کند که در هر گروهی مشترک و قابل ردیابی است. این تعریف در چارچوب مردم شناختی یا جامعه شناختی مفهومی فراگیر است.

«علی زیباترین سروده هستی» نوشته شهید دکتر مصطفی چمران / ارائه توسط: عبدالنبی برفی (کتابدار)

این کتاب در ۱۰۳ صفحه دارای یک مقدمه و سه گفتار از مجموعه دست نوشته‌ها و سخنرانی‌های شهید چمران است توسط برادر ایشان مهدی چمران گردآوری شده است. این کتاب به بررسی ابعادی از شخصیت والای مولای متقیان امام علی(ع) پرداخته و در مقدمه‌اش که از زبان برادر شهید است نیز توصیفی از ارادت شهید چمران به امام علی(ع) بیان شده است.  

گفتنی است نشست‌های کتاب‌خوان کتابخانه‌ای با هدف افزایش ضریب نفود نشست‌های کتاب‌خوان و سهولت بهره‌مندی آحاد مردم؛ در کتابخانه‌ها برگزار می شود که در این جلسات کتابداران، نویسندگان، شخصیت‌های فرهنگی عضو کتابخانه، کلیه اعضاء کتابخانه‌های عمومی، سایر علاقمندان و افرادی که تمایل به ارائه معرفی کتاب دارند به معرفی کتاب‌های خوانده شده خود می‌پردازند.